Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fakturera utan F-skattesedel

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
Hej!

Har nyligen avregistrerat min F-skattesedel av olika anledningar, men förfrågningar om att sälja bilder återkommer ideligen. Rykten har nått mig om ett företag som utför följande tjänst:

Jag säljer en bild till en kund, där faktureringen skickas till detta företag som i sin tur betalar ut summan (avgift avdraget) till mig som anställd.

Jag undrar om det är någon som vet om det finns ett företag som bedriver denna syssla, och vad det i så fall heter?

Tack på förhand
/Gustaf

Man behöver inte F-skattsedel för att fakturera, det kan man göra även om man har A-skatt.

Att använda firmor som Frilansfinans är i praktiken samma sak som att fakturera med A-skatt. Förutom att du måste betala en massa pengar till detta företag, förstås.

tackar för de snabba svaren, frilansfinans var precis det jag var ute efter!

Erland, problemet med att fakturera med A-skattsedel är att det är väldigt få som betala ut de summorna. Ofta enskilda personer som köper eller företag som inte vill ha en som anställd och därav inte vill/kan betala de skatteandelarna. Eller är jag helt ute och cyklar?
/G

Den som köper en tjänst av en som inte har F-skatt ska betala arbetsgivaravgifter etc. Har du F-skatt så står du för den biten själv. Med frilansfinans så slipper man fundera på såna saker.

Den som köper en tjänst av en som inte har F-skatt ska betala arbetsgivaravgifter etc. Har du F-skatt så står du för den biten själv. Med frilansfinans så slipper man fundera på såna saker.
Det slipper man utan Frilansfinans också. De flesta företag som köper bilder/fototjänster (t ex tidningar) är vana vid att betala arvode med A-skatt till folk och har en organisation för detta.

Det slipper man utan Frilansfinans också. De flesta företag som köper bilder/fototjänster (t ex tidningar) är vana vid att betala arvode med A-skatt till folk och har en organisation för detta.

Är företagen villiga till att ta den biten, ja då är det kanske ok. Och trådskaparen får ta förtjänsten under inkomst av hobby så länge som skatteverket tycket det är ok.

Summering

Är jag rätt på det med följande formulering:

Fakturera med A-skatt
om kunden har organisation för detta (företag, större tidningar)
förtjänsten som inkomst av hobby (så länge skatteverket inte klagar)

Fakturering genom www.frilansfinans.se
faktureras till dem o ger dig 'lön' - skatt och 6% avdraget
redovisas som lön

Vitsen med att använda F-skatt är att man gör alla avdrag för sina kostnader innan man betalar arbetsgivaravgift. På det viset blir avdragen "mer värda". Använder man Frilansfinans försvinner ju den fördelen -- och man får dessutom betala en avgift till dem. Då är det alltså både enklare och billigare att debitera A-skatt direkt.

Hur gör man när man fakturerar med med A-skatt då? Både gentemot kunden samt gentemot skatteverket. Låt oss säga mig som kanske på sin höjd kommer sälja 1-2 reportage i år. Det blir ju bara hobbyverksamhet då. Ska det redovisas på något sätt?

Ok, tack för tipset. Men hur går det till rent praktiskt när man fakturerar?
Tidigare när jag sålt artiklar och bilder har vi kommit överrens om ett pris, sedan har jag fått det som en vanlig löneutbetalning på kontot med lönebesked och hela fadderuttan.

Ok, tack för tipset. Men hur går det till rent praktiskt när man fakturerar?
Tidigare när jag sålt artiklar och bilder har vi kommit överrens om ett pris, sedan har jag fått det som en vanlig löneutbetalning på kontot med lönebesked och hela fadderuttan.
Ja, det låter ju som ett enkelt och bra sätt att sköta det. Finns väl inget som hindrar att du fortsätter så?

Nä alltså det har fungerat fint. Men jag tänkte om man kunde göra det lättare för tidningarna om man skickar en faktura istället. På så sätt kanske det blir lättare att sälja reportage då det blir mindre merarbete för tidningen.

Om du tydligt anger på fakturan att du A-skattar som hobbyverksamhet så ska köparen varken betala sociala avgifter eller lägga på moms. Inga konstigheter egentligen, men eftersom köparna oftast handlar med företag så kan det nog ändå kännas ovant för dom ibland.

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar