ANNONS
Annons

Fakturera utan företag

Produkter
(logga in för att koppla)

johnnynu

Aktiv medlem
Ett företag som jag har gjort jobb åt vill att jag fakturerar dem men har inget företag, går det endå?

johnnynu skrev:
Ett företag som jag har gjort jobb åt vill att jag fakturerar dem men har inget företag, går det endå?

Frilans Finans kan hjälpa dig med såna saker. De tar en procent på beloppet. Ganska praktiskt.

johnnynu skrev:

Ett företag får inte anlita någon utan F-skattesedel, de är skyldiga att kontrollera detta. Enda lagliga sättet att göra det på är att de ger dig lön för utfört arbete. /FW

Lite sen med svaret men... Jag har använt frilansfinans och det funkar friktionsfritt.

Mvh

Re: Re: Fakturera utan företag

frwe skrev:
Ett företag får inte anlita någon utan F-skattesedel.
Ett företag får anlita vem de vill. F-skatt har inget med saken att göra.

I just det här fallet är det, som sagt, förmodligen "hobbyverksamhet" -- med sina speciella skatteregler -- det handlar om.

Jag har personligen ingen erfarenhet av "Frilansfinans", men vid en första titt verkar det vara en onödigt krångligt och väldigt kostsamt sätt att fakturera för en hobbyfotograf.

johnnynu skrev:
Tack för tipset ang frilansfinans.
Försök räkna ut vad det kommer att kosta dig innan du anlitar dem. Om jag förstått det rätt kommer de bl a att dra kostnaden för arbetsgivaravgifter (ungefär 25 procent av bruttosumman).

Om du fakturerar själv och deklarerar för hobbyverksamhet kommer du att få behålla hela bruttosumman (iaf å länge dina inkomster från fotografering inte är större än dina utgifter).

"Frilansfinans" kan möjligen vara ett bra verktyg för yrkesverksamma frilansare, men definitivt inte för hobbyverksamhet.

ErlandH skrev:
Försök räkna ut vad det kommer att kosta dig innan du anlitar dem. Om jag förstått det rätt kommer de bl a att dra kostnaden för arbetsgivaravgifter (ungefär 25 procent av bruttosumman).

Om du fakturerar själv och deklarerar för hobbyverksamhet kommer du att få behålla hela bruttosumman (iaf å länge dina inkomster från fotografering inte är större än dina utgifter).

"Frilansfinans" kan möjligen vara ett bra verktyg för yrkesverksamma frilansare, men definitivt inte för hobbyverksamhet.

Okej, då verkar det bättre.
Har inte så mycket utgifter.
Det är väll resan dit samt hem.

Finns det några färdiga faktureringsblanketter?

Senast ändrad:
johnnynu skrev:

Skicka ett brev med rubriken "Faktura" och ge den identitet. Skriv att du vill ha pengarna insatta på ditt bankkonto, och ge dem numret. Där har du din faktura!

I de flesta fall duger ovantående alldeles utmärkt, huvudsaken är att företaget får ett dokument av dig som de kan hantera på vanligt vis.

En mall för fakturan hittar lite var stans, t.ex. hos MS:

http://office.microsoft.com/sv-se/templates/TC060827491053.aspx?CategoryID=CT101172551053

Per.

Johnny, som utgifter ska du också räkna avskrivningar på fotoutrustningen och eventuella nya prylar du köper. Läs mer i broschyren jag länkade till!

Det kan vara bra att ange på fakturan att du skattar för hobbyverksamhet, så att uppdragsgivaren inte drar av arbetsgivaravgifter. Personnummer måste givetvis också anges.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar