Annons

Faktura?

Produkter
(logga in för att koppla)
Brasknarr skrev:
Jag luskade i det hela för ett tag sedan och förstod det hela såhär: Om man kan visa att man startat företaget samtidigt som man haft ett heltidsjobb och sedan blir arbetslös så skall det egna företaget inte påverka rätten till a-kassa. Det ses som en bisyssla, eller nå't.

Jag inser förståss att alla inte har ett heltidsarbete att "utnyttja".

Det är helt fel. har du ett företag får du ingen a-kassa. Du kan däremot lägga företaget "vilande" (ingenting får ske i företaget då det är vilande, inga pengar in eler ut) under en tid, då får du rätt till a-kassa.

d-one skrev:
Det är helt fel. har du ett företag får du ingen a-kassa. Du kan däremot lägga företaget "vilande" (ingenting får ske i företaget då det är vilande, inga pengar in eler ut) under en tid, då får du rätt till a-kassa.

Stämmer, men dessutom har vissa a-kassor regler om att företaget inte får vara startat för nära inpå det är dags för utbetalning. Jag tror att reglerna för min a-kassa sade sex månader. Alltså, om jag startar företaget nu och behöver stämpla i juni så går inte det. Underbart.

Martin och Stefan, jag kan ha fel...

...men är du helt säker?

Det som du säger låter rimligt, men ändå lite hårt.

Om jag till exempel bara drar in pyttelite på min "hobby" borde det väl inte spela någon roll om jag har ett företag registrerat eller bara har en hobbyinkomst, som jag ändå måste skatta för.

Re: Martin och Stefan, jag kan ha fel...

Brasknarr skrev:
...men är du helt säker?

Det som du säger låter rimligt, men ändå lite hårt.

Om jag till exempel bara drar in pyttelite på min "hobby" borde det väl inte spela någon roll om jag har ett företag registrerat eller bara har en hobbyinkomst, som jag ändå måste skatta för.

A-kassan är oerhört företagsfientlig, det är en sak som är säker. Jag vet inte hur det är med andra a-kassor, men Industrifackets är helt enorm.

Jag ringde och sade att "jag studerar och funderar på att starta en enskild firma för att det skulle vara till hjälp i mitt projekt, vad händer om jag skulle behöva stämpla efter studieperioden ..." varvid kvinnan i luren nästan skrek "det går inte!", varvid jag fortsatte planenligt med "... kan jag då göra firman vilande och stämpla?". Då kom det från kvinnan "ehh, jo, då går det nog".

De är så fientliga att det NÄSTAN är roligt, faktiskt.

d-one skrev:

Det beror på a-kassan.

SIF gör så här;
Du har firma parallellt med anställning.
Du blir arbetslös men vill behålla företaget aktivt som ”bisyssla”.

Då får du skicka in anmälan och om det blir OK kan du behålla firman under vissa begränsningar.
Du får max ha en vinst (efter avdrag men innan skatter) på 1900 kronor per vecka.
Efersom det är svårt att pricka in det exakt ser de till hela vinsten för ett år och delar med 52.

Men detta är ingen sanning, du får ansöka och det är a-kassan som fattar beslutet.
En del är riktigt besvärliga...

Min a-kassa (Akademikernas, AEA) sa till mig att fretag får vara vilande två gånger för rätt till-a-kassa innan de kräver att det avregistreras.

Man kan ha rätt till bisyssla, men bara till en gräns av ett ganska lågt belopp/vecka.

De har inte sagt något om när företaget skulle ha registerats eller ej och därmed påverka a-kassan.

När jag gick min starta-eget-kurs var där en jurist som berättade att vissa a-kassor ALLTID ska bråka och skapa svårigheter för företagare. Det är oftast samma varje gång. Vissa a-kassor är mer erfarna av medlemmar som även bedriver företag (tex mitt) och de är supersmidiga och tydliga.
De har samma regler att följa allihop, men det handlar om hur en del a-kassor väljer att tolka reglerna. Hon sa att hon varit med som ombud i många fall mot en a-kassa där medlemmen alltid vinner, men a-kassan/förbundet fortsätter konsekvent att tolka som de vill.

//Liza

Firma och a-kassa

Sist jag såg något om a-kassa och firma (3-4 år sedan) gällde att man inte får börja något nytt i samband med att man får a-kassa, men man får fortsätta med en firma som man hade som bisyssla innan man blev arbetslös. "En gång arbetslös alltid arbetslös"-principen...

Ett svenskt företag kan man kanske be att betala in a-skatt men knappast om man vill göra uppdrag till utländska företag.

Känns också lite halft oseriöst att be företaget man ska göra uppdraget åt att betala in a-skatt, varför ska de då anlita dig snarare än någon som redan har ett eget företag ?

Så då blir det till att starta företag eller använda en lösnign som FF.

Jobbar du och fakturerar genom FF så kan du vara medlem i en a-kassa, det finns med andra ord en hel del fördelar med en lösning som FF.

Enda nackdelen är ju att de naturligtvis vill ha betalt men jag tycker det ligger på en rimlig nivå.

FQLLQ skrev:

Jobbar du och fakturerar genom FF så kan du vara medlem i en a-kassa, det finns med andra ord en hel del fördelar med en lösning som FF.

Enda nackdelen är ju att de naturligtvis vill ha betalt men jag tycker det ligger på en rimlig nivå.

Det där är en sanning med modifikation fick jag höra av Bolagsbolagets VD vid en informationsträff. Vissa a-kassor tillåter det medans andra inte alls gör det, så det är nog bäst att kolla upp det innan.

Håller med om betalningen, det ingår ju faktiskt försäkringar och egentligen allt som behövs, så det är inte så dyrt som man kanske först kan tycka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar