ANNONS
Annons

faktura i hobbyverksamhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Filippus

Aktiv medlem
Hallå!
Har gjort lite fotojobb åt ett företag och undrar om någon vet vad en faktura ska innehålla om det går under hobbyverksamhet. Finns det någon mall? Rimligtvis måste ju köparen få reda på att jag själv betalar in egenavgifter på ev. överskott och att företaget inte får dra av moms på priset. Ska man skriva att det är hobbyverksamhet på fakturan? Personnr?
Tacksam för svar!

Senast ändrad:
Filippus skrev:
Rimligtvis måste ju köparen få reda på att jag själv betalar in egenavgifter på ev. överskott och att företaget inte får dra av moms på priset.

Om du inte har ett företag som är registrerat för F-skatt (och i så fall vet du nog hur man skriver en faktura) så är det den som köper dina tjänster som ska betala sociala avgifter. Det är alltså inte du som ska betala egenavgifter.

Om du inte uttryckligen debiterar moms på fakturan och anger ett momsregistreringsnummer så vet köparen att det inte går att dra av någon moms.

Personnummer måste du ha med på fakturan, eftersom köparen som sagt måste betala in skatt åt dig.

Du har F-skattsedel?

I så fall är det bara att "kopiera" din senaste räkning du fick från Telia och ändra de uppgifterna du har.

Hör av dig om det inte går vägen...

Här får du hjälp

Filippus, jag skickar dig en faktura som du kan använda. Du har rätt angående moms och arbetsgivaravgift. Du behöver inte nämnda sociala avgifter för dem. Jag förmodar att du redan varit inne och kollat på RSV´s sida om hoobbyverksamhet - där finns ju upplysningar om det är något du undrar över. Skriver du som jag gjort på fakturan så det framgår att du sålt en produkt (bilderna) till företaget så behöver du inte vara orolig att det ska bli trubbel med att företaget betalar in arbetsgivaravgift som du sedan måste betala tillbaka. Annars får du väl nämna på fakturan att dessa inte ska betalas då du deklarerar för Hobbyverksamhet.

Tillägg

Byt ut mitt org-nummer och skriv in ditt personnummer på denna plats! Och sedan är det ju inte du som behöver betala tillbaka arbgiv-avgift. Men det kan kanske bli en massa strul.

förvirrande

Jag verkar tänka som Tony men jag har inte fått något exempel på faktura av dig, skulle vara väldigt tacksam om du skickar den. Jag har inte företag och då ska man betala in egenavgifter på överskottet i hobbyverksamhet och företaget som man säljer bilderna till ska inte behöva betala in några avgifter. Nackdelen om företaget ska betala in avgifter är att jag måste ta ett mycket högre pris. Ex kompis som spelar sax får ut ca: 1100 kr för ett jobb som företaget måste betala sammanlagt 2000 kr för. När man betalar in egenavgifter själv väljer man ju om man vill kvitta det mot inköp till hobbyverksamheten ex. om jag tjänar 2000 kr och köper ett objektiv för 2000 kr behöver jag inte betala in några egenavgifter. Kan det vara så att det blir förvirrande för att vissa klassificerar det som en tjänst och vissa som en produkt som säljs, för det är väl en skillnad rent skattemässigt mellan dessa två eller?

Skriv en räkning rakt upp och ned med avsändaradress och den fakturan ska tillställas. Ange belopp och vad det gäller. Skriv då enbart att det gäller försäljning av enstaka arkivbilder, ej något arbete eller tjänst. Om du skriver att det är för en tjänst är det stor risk att det klassas som näringsliknande verksamhet och då kan du (om det kontrolleras av skattemyndigheten) få skatta oavsett om du har överskott eller ej, dessutom blir du momsredovisningsskyldig. Deklarera för hobbyverksamhet behöver du bara göra om du tjänar något på det när dina utgifter är avdragna. All förbrukningsmaterial du har för din fotohobby kan du räkna av, även en del av den utrustning du använder och ev köpt in under året.

Att köra sådan här verksamhet som hobby går nog inte i längden. Skriver man många fakturor på bilder till olika företag är det risk att man kontrolleras och när det gäller uppdragsforografering (tjänster) och andra näringsliknande verksamhet godkänns det inte som hobbyverksamhet om det blir mera omfattande. Så har jag förstått saken, men jag kan ha fel?

Jag är inte säker (dvs. jag kan vara ute och cykla i blåbärsskogen) men jag har någon ond aning om att försäljning av "arkivbilder" och liknande, dvs. licensupplåtelser alltid räknas som tjänst, med följden att "arbetsgivaren" ska dra av A-skatt och betala sociala avgifter om säljaren inte uppvisar F-skattesedel. - Men nu är jag ute på djupt vatten...

Re: Re: faktura i hobbyverksamhet

ErlandH skrev:
Om du inte har ett företag som är registrerat för F-skatt (och i så fall vet du nog hur man skriver en faktura) så är det den som köper dina tjänster som ska betala sociala avgifter. Det är alltså inte du som ska betala egenavgifter.
Så skrev jag i ett tidigare inlägg -- men jag har fel. När verksamheten klassas som hobby betalar man själv in eventuella egenavgifter.

Hobbyverksamhet kan bli momspliktig -- om man omsätter 30000 kr på ett år.

Någon större risk att hobbyn ska klassas som näringsverksamhet bara för att en faktura gäller "uppdrag" istället för "bild" finns inte, eftersom definitionen handlar om andra saker: "Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet", skriver Skatteverket.

Hobbyverksamhet är momspliktig om du omsätter en vara eller tjänst, i former som kan jämföras med näringsverksamhet (skulle tro att fotograferingsuppdrag åt företag kan vara en sådan?), till en summa över 30 000kr. Men enstaka uppdrag är nog ingen fara, så länge omsättningen understiger 30 000.

timlön

Är det alltså inte ok att ta betalt för antal timmar man lägger ner på fotandet i mitt fall?

Re: timlön

Filippus skrev:
Är det alltså inte ok att ta betalt för antal timmar man lägger ner på fotandet i mitt fall?

Kan inte se att det skulle vara några problem med att räkna in arbetstiden när du bestämmer ett pris? Bara din årsförsäljning för dylikt fotande inte överstiger 30 000 kr, annars kan det bli momspliktigt? Sen kan man ju skriva fakturan på olika sätt, man behöver ju nödvändigtvis inte specificera arbetstid för ett specifkt uppdrag utan kan komma överens om ett pris för bilderna med företaget. Sedan enbart skriva att det gäller försäljning av bilder, inte något uppdrag. Om du säljer bilder för mer än 30 000 under ett år är det ju heller inte något som automatiskt blir till en näringsliknande verksamhet. Då ska du ju i så fall ha fotat på uppdrag för mer än den summan under året.

Re: timlön

Graal skrev:
Hobbyverksamhet är momspliktig om du omsätter en vara eller tjänst, i former som kan jämföras med näringsverksamhet (skulle tro att fotograferingsuppdrag åt företag kan vara en sådan?), till en summa över 30 000kr. Men enstaka uppdrag är nog ingen fara, så länge omsättningen understiger 30 000.
Hobbyverksamhet som omsätter 30000 kr kan vara momspliktig, men det är, enligt Skatteverket, bara "i undantagsfall".

Filippus skrev:
Jo, det är helt okej. Även om du vill kalla det hobbyverksamhet.

Re: Re: timlön

ErlandH skrev:
Hobbyverksamhet som omsätter 30000 kr kan vara momspliktig, men det är, enligt Skatteverket, bara "i undantagsfall".

Men uppdragsfotografering kan säkert räknas som ett sådant näringsliknande undantag? Det är ju en sak att fotografera bilder för sin egen skull, ha utställningar etc och sedan sälja bilder den vägen. En annan att ta uppdrag för andra och sälja det man gör. I det första fallet kommer inkomsterna mera som en glad "överraskning", i det andra fallet garanterat och liknar mera en yrkesverksam fotografs arbete.

två datum två fakturor?

Tack för alla inlägg! Jag har en liten fundering till. Jag har gjort två fotouppdrag vid olika tillfällen. Kan man ändå göra en faktura eller är det bäst att göra en för varje datum.

Om det är samma person som är uppdragsgivare kan du sätta dem på samma faktura (om det inte är för lång tid mellan jobben). Är det två olika personer som beställt jobben är det nog bättre att göra två fakturor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar