Annons

Faktuera, Skapa egen firma etc

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilken a-kassa?

Vilken a-kassa är det, hans-christian?

Är nyfiken eftersom jag själv håller på och kollar vad som gäller...

/Marcus.

stoltz skrev:
En firma behöver inte vara avvecklad för att du skall få A-kassa. Har du haft näringsverksamhet vid sidan om en ordinarie anställning får du ha den kvar inom vissa A-kassor. Min A-kassa tillåter t o m att jag tjänar 1.900 kr i veckan på firma vid uttag ur A-kassan.

Helt rätt i ett fall som ditt. Men om du har en firma som enda inkomstkälla måste allt avvecklas innan du får stämpla (räcker inte alltid med att lägga den vilande). Likadant om du har en A-inkomst från en deltidsanställning (a-kassorna kan visserligen göra lite olika bedömningar). Men med heltidsarbete funkar det som bisyssla.

Kollade med en gammal revisoranteckning. Om man ex köper en kamera för 10000 kr i rörelseverksamhet så går 2000 bort i moms. Återstår 8000. År 1 avskrivs den med 25%. Det avskrivna värdet är nu 6000 kr exkl moms.

Skulle man då vilja ta tillbaks kameran ur firman bokförs den som eget uttag och man får då betala moms på 6000 spänn, d v s 1500 kr.
Grovt förenklat går det till så. Behövs ett par andra konteringar i inventarieregistret också rent bokföringsmässigt.

Skulle kameran vara nedskriven till 2000 exkl moms gäller samma sak i princip, men om man då säljer den istället för 3000 kr exkl moms måste man bokföra transaktionen som försäljning med vinst vid avyttring av inventarie. Då blir 1000 kr direkt positivt resultatpåverkande samt momsen säljaren får betala till skatteverket på hela beloppet, d v s 750 kr.

Nollade inventarier som avyttras eller som behålls ska alltid värderas för att se om restvärde finns. Då kanske en kamera är värd 2000 kr i alla fall. Och då blir naturligtvis hela beloppet vinst och moms ska erläggas med 500 kr samt skatt på de 2000 kr som höjde resultatet i rörelsen ( skatt=soc.avg o vanlig inkomstskatt grovt räknat).

Orsaken är enkel: Man har ju fått dra av hela summan på en nollad inventarie tidigare. Logiskt.

Det är även god sed att göra en värdering av inventarier som nästan är avskrivna innan man tar ut dem ur firman för ex eget bruk. Det är alltid marknadsvärdet vid tidpunkten för uttaget som ska gälla.

Så har jag fått lära mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar