Annons

Faktuera, Skapa egen firma etc

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Hej!

Det är såhär att jag har fått ett extrajobb som fotograf. Jag jobbar fredag och lördag kväll som fotograf och får 500kr för detta varje helg. Företaget jag blev anställd av ger mig lön som vilket företag som helst vilket betyder att jag betalar 33%skatt som vanligt. Att behöva betala skatt på en fjuttig summa som 2000kr i månaden kan ju kännas lite segt då det knappt blir några pengar över alls. Då föreslog dem att jag skulle starta egen firma och skicka en faktura till dem i slutet av varje månad för att således slippa skatt.

Skulle någon kunna förklara hur man bilder egen firma och vad som behövs etc? Hur fakturerar man osv. Måste ju vara någon fotograf här som gjort detsamma. Jag extraknäcker som fotograf ganska ofta vid andra tillfällen så att ha en egen liten firma är intressant! :)

All hjälp uppskattas!

Tja, det finns lite bromsklossar här.

1. Om du bara har en kund, så anser skattemyndigheten att det är mer frågan om en anställning hos kunden, även om du har egen firma.

2. 500 kr för två kvällar? hur många timmar handlar det om? Redan 500 kr + moms/timme är lågt betalt. Speciellt om det handlar om fre/lör kväll. Ska du ta ut dessa 500 kr ur firman så kan du efter att betalt skatt (jo, du kommer inte undan) och soc. avgifter plocka ut ca 200 kr

3. Om du tänkt att starta firman bara för att kunna handla upp pengarna, så funkar inte det heller så bra i skattemyndighetens ögon. Ett företag skall drivas i vinstdrivande syfte.

MEN.. gå in på www.nutek.se eller www.startaeget.se och även på http://www.skatteverket.se/ finns information

Jeppe skrev:

3. Om du tänkt att starta firman bara för att kunna handla upp pengarna, så funkar inte det heller så bra i skattemyndighetens ögon. Ett företag skall drivas i vinstdrivande syfte.

Helt riktigt iofs, dock - det är inte olagligt att vara dålig företagare. Med FA-skattsedel och verksamhet vid sidan om ett annat heltidsjobb är dom inte speciellt hårda på det där med vinsten. Å andra sidan om man verkligen sätter det i system för att dra moms så lär man inte kunna hålla på så länge. Men man ska inte vara rädd för att regga en firma heller, det är inte hela värden om det går åt pipan om man satsar lite lungt med finanserna.

Absolut, jag har själv firma vid sidan av mitt DMI-jobb (degen måste in). Det är en del investeringar de första åren och då är det bra att ha andra inkomster. För det blir oftast inga pengar över (om några) de första åren.

Jag fotar i ca 30min varje kväll. Skall bara dit, knäppa av ett par bilder, sen får jag festa vidare! Det är vimmelfotografi nämligen. Det är inget jag lever på. Jag har heltidsjobb annars. Detta gör jag bara som en extraknäck och för att jag lever för fotografi!

Okej men då kanske jag fått det om bakfoten. Han sa inte direkt att jag skulle slippa betala skatt. Men han sa att det skulle vara bättre för mig rent ekonomiskt om jag skickade en faktura om jag var egen företagare. Men men, har precis gått ur skolan och kan inte ett piss om sånthär så det är nog lika bra att bara hålla sig undan tills man blir visare och klokare med åren! Tack för hjälpen dock!

kan du regga ngr klienter till så är det ytterst förmånligt för att dra av fotoprylar etc. Momsfritt handlar du också förutsatt att du har ingående moms du kan kvitta.

Mitt enda frågetecken är: Vad händer med alla prylar man köpt på sig ifall man lägger ner firman/slutar göra jobb???

raskolnikov skrev:
...Vad händer med alla prylar man köpt på sig ifall man lägger ner firman/slutar göra jobb???...

Man kan ta ut dom som lön, men måste betala skatt för värdet.

Så tar man in befintlig utrustning i ett företag, typ dyra kameran som man ägde privat vid start, och vill ha ut den när man lägger ner, då får man vacker betala skatt för värdet. Därför kan det vara en fördel att behålla utrustning privat, trots att den används i ett företag.

I ditt ställe skulle jag väntat att regga f-skatt o moms. Istället kan du redovisa hobby verksamhet på den vanliga deklarartionen. (kolla med skatteverket).
Köper du en kamera privat innan du reggar så kan du ändå skriva av den i efterhand om den är vikitig i rörelsen.

Om du ska skicka en faktura så glöm inte att multilicera 500 kr med ca 1,6.

Edit: Kolla även upp om du kan skicka faktura utan F-skatt. Tror att om du skickar en faktura och det inte står att du innahar F-skatt sedel så måste betalaren även betala din skatt.

/André

Senast ändrad:
är det 1.6 som är arbetsgivaravgifter? jag trodde det var omkring 1.4. lr 1.5...
Men när saker är avskrivna så är de ju ens egna. + att man kan väl ha firman passiv ngt år för att låta saker skriva av sig innan man lägger ner?

Lowrider skrev:
I ditt ställe skulle jag väntat att regga f-skatt o moms. Istället kan du redovisa hobby verksamhet på den vanliga deklarartionen. (kolla med skatteverket).
Köper du en kamera privat innan du reggar så kan du ändå skriva av den i efterhand om den är vikitig i rörelsen.

Edit: Kolla även upp om du kan skicka faktura utan F-skatt. Tror att om du skickar en faktura och det inte står att du innahar F-skatt sedel så måste betalaren även betala din skatt.

/André

Vill inte direkt kommentera hobbyverksamheten. Den har diskuterats tidigare på FS. Däremot är det viktigt att göra som Anders råder: Kolla först innan du skickar faktura.

Jag har firma och precis som Jeppe sagt är det inte alldeles lätt att få den vinstgivande inkörningsåret. Knappt år 2 heller. Syftet är dock vinst, liksom att man måste ha fler än en uppdragsgivare/kund.

Mig veterligen får man inte skicka faktura utan att minst inneha FA-skattebevis. Och det ska tydligt anges på fakturan "Innehar F-skattebevis", liksom leveranssätt. Och med F-skattesedel följer momsskyldighet. En av mina uppdragsgivare fick betala skatt till den som fakturerat för 2 år sedan. Efter det är den uppdragsgivaren benhård när det gäller F-skattebevis.

Bästa rådet jag kan ge är att gå in på www.skatteverket.se och ladda ned pdf-filen för egen verksamhet.

Tror det blir lättare för den som är sugen på att starta eget i liten skala att avstå efter den läsningen. Men ser man att man verkligen vill satsa och skaffa sig fler och fler uppdrag och flera kunder så är det bästa att registrera sig hos Bolagsverket och göra anmälan till Skattemyndigheten.

Det mest värdefulla tipset är: Skaffa isåfall en revisor. Det är värt varenda krona för regelverket är inte precis entydigt.

Jag startade för drygt ett år sedan och tackar och tar emot i min enfald över att jag inte riktigt vet hur det fungerar. Avskrivningstid på kameror, vad är det? Jag hävdar ekonomisk livslängd 3 år, vad säger skatteverket? Vilken avskrivningsmodell är det egentligen som gäller för fotoutrustning? Linjär eller procentuell? Jag kör linjär...har dock buffert om jag blir granskad och har gjort fel - tror det är rätt viktigt, precis som många sagt mig.

raskolnikov skrev:
är det 1.6 som är arbetsgivaravgifter? jag trodde det var omkring 1.4. lr 1.5...
Men när saker är avskrivna så är de ju ens egna. + att man kan väl ha firman passiv ngt år för att låta saker skriva av sig innan man lägger ner?

I en enskild firma är inventarierna alltid firmans. Säljer du någon efter att ha skrivit av den till exempelvis hälften måste du redovisa vinst eller förlust av försäljningen. Är inventarien helt avskriven och den säljs är det alltid en vinst som måste redovisas (med moms).

Vill du att den ska vara helt din egen inventarie så ska du aldrig lyfta in den i firman.

Om du ändå har gjort det och vill friköpa den måste den bokföras som "eget uttag" till det aktuella nedskrivna värdet och moms inbetalas.

När en inventarie blivit "nollad" dvs helt avskriven kan du inte sälja den utan att redovisa vinst. För går den att sälja har den ju inte värdet noll. Så där gäller moms också och intäkt i verksamheten eftersom du dragit av hela inköpsbeloppet genom åren. Logiskt.

Att ha en firma vilande är ju helt tillåtet, men firman är inte vilande om man säljer inventarier under tiden. Också logiskt

Jätteroliga regler, heller hur? Men rätt ska vara rätt. Jag vet, för jag fick ta hjälp av revisor för att lära mig hur man "friköper" en inventarie.

raskolnikov skrev:

Hmm, ja ska inte svära på 1.6 men lokal skatt + egna avgifter ligger väl där 2/3 delar nånstans iaf. Bara så han inte faktuerar för lite tänkte jag...
-----
ähh, jag har dyseleksi åtminstone när det gäller siffror så jag brukar anlita hjälp med det där så jag ska inte svära på det som sagt ;)

/André

Edit. Såg att en med bättre koll lagt inlägg så jag tog bort större delen av mitt...

Senast ändrad:
<5000:- får direktavskrivas på ett år.

Min fråga är inte besvarad. om ngt är avskrivet och jag avslutar firman behöver jag fortfarande skatta på sakerna då?

Lowrider skrev:
Hmm, ja ska inte svära på 1.6 men lokal skatt + egna avgifter ligger väl där 2/3 delar nånstans iaf. Bara så han inte faktuerar för lite tänkte jag...

Lite osäker på om jag kommer ihåg rätt, men teknik produkter avskrivs väl rätt fort typ 3år, sen är väl dom dina så att säga att dom inte tillskrivs företagets totala tillgångar. Men det kan vara bra att hålla koll på dom ändå vid en kontroll. Mindre belopp (7000 kr) behöver väl inte ens redovisas som tillgång utan dierkt som löpande kostnad.

ähh, jag har dyseleksi åtminstone när det gäller siffror så jag brukar anlita hjälp med det där så jag ska inte svära på det som sagt ;)
/André

25% avskrivning på fotoinventarier blev jag rekommenderad. D v s år 1 25% av inköpsvärdet, år 2 alltså 25% av restvärdet från år 1. Det gör i praktiken att det aldrig blir 0 förrän inventarien utrangeras. Finns andra modeller också.

Det enda som idag känns befogat med sådan låg avskrivning är väl objektiven. Värdeminskningen på en digital slr är ju väldigt snabb.
Och datorer ska vi knappast nämna: Har ju tappat värdet redan man hunnit packa upp dem.

Men korrigera mig nu om jag har fel. Fick av min revisor veta att alla förbrukningsinventarier (typ minneskort o dyl) alltid skrivs av direkt, men någon summa om att 7000 spänn skulle få en frisläng som löpande utgift har jag aldrig upplysts om. Däremot har siffran 2000 plus moms nämnts. Sedan är definitionen förbrukningsinventarier ganska svävande. En del hävdar att blixtar alltid är det, andra inte (Nu menar jag inte studioblixtar) Ngn som vet?

Redovisningskonsult

Ska man öppna eget och inte är så hemma på bokföring och skatteregler tror jag det är nödvändigt att anlita en redovisningskonsult/revisor. Min tar typ 3500:- per år plus avdragsgill moms och det är det värt!

Skatteverket var hjälpsamt förr. Nu är dom ungefär som Telia - ingen att vända sig till utan bara en skock anonyma telefonsvarare.

raskolnikov skrev:
<5000:- får direktavskrivas på ett år.

Min fråga är inte besvarad. om ngt är avskrivet och jag avslutar firman behöver jag fortfarande skatta på sakerna då?

Vet inte om du nöjer dig med detta svaret: Så länge du inte säljer eller byter in dem. När en firma avslutas är det comme il faut med en värdering av inventarierna i alla fall. Speciellt om någon som avvecklar en firma ska börja stämpla. Då säger reglerna att firman ska vara helt avvecklad och inventarierna avyttrade.
Men jag vet inte säkert om du behöver skatta för sakerna om du bara behåller dem. har aldrig varit i den sitsen

Finns det ngn som kan ge Johan ett rakare svar?
Intressant för mig att veta också.

Ulf Johansson svarade väl direkt på det förra gången du frågade? Att du var tvungen att skatta för dem om du avyttrar firman och tar ut dem som lön, att det isåfall var bättre att hålla utrustningen privat.

Photocon skrev:
Speciellt om någon som avvecklar en firma ska börja stämpla. Då säger reglerna att firman ska vara helt avvecklad och inventarierna avyttrade.

En firma behöver inte vara avvecklad för att du skall få A-kassa. Har du haft näringsverksamhet vid sidan om en ordinarie anställning får du ha den kvar inom vissa A-kassor. Min A-kassa tillåter t o m att jag tjänar 1.900 kr i veckan på firma vid uttag ur A-kassan.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto