ANNONS
Annons

Fading prints

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Det vore mycket intressant att utbyta erfarenheter av kvaliten hos olika sk "fotopapper" för bläckstråleskrivare.

Anledningen till denna diskussion är en bild jag skrev ut för ca ett halvår sedan och den har sutit på väggen sedan dess. Den har inte varit utsatt för solljus och hängt i ett relativt mörkt rum. Nu är den bara en blek, blek kopia av vad den var för 6 mån sedan...Medan andra utskrifter -på annat papper - är helt intakta.

Den blekta kopian skrevs ut på ett papper med en tilltalande sammetsliknande yta, men vad är vitsen med detta om utskriften redan efter några månader bara platsar i papperskorgen...

Det aktuella pappret är Scandinavian Photos "eget" Satin Professional.

Fler som har dåliga erfarenheter av detta?

Har haft samma problem, vissa papper håller färgerna perfekt medans andra tappar redan efter någon månad. Kanske dax att börja ha koll på vilka papper som håller, bra tråd du startat. Hoppas nu att någon har lite kunskap att förmedla....?

När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet för över ett år sedan skannade jag och skrev ut 9 förstorade kort på min billiga HP PSC750 - med HP Premium Photo Paper Glossy.
Korten hänger under glasram lite överallt i lägenheten (dock inga i *direkt* solljus) och jag kan inte se en antydan till blekning/förändring.

Jag använder Epson Stylus Photo 2100 och Epson Premium Semigloss Photopaper. Jag har en testbild som sitter uppsatt i mitt fönster sen augusti förra året och än har inte färgerna förändrats. jag kanske skall påpeka att jag täckt över halva bilden med en kartongskiva för att se hur bra den klarar sig mot solblekning.

Vår tidigare skrivare Epson 1270 hade inte i närheten lika bra hållbarhet, inte ens på Epsons papper som utlovade 70 års hållbarhet.

Mattsen skrev:
Den har inte varit utsatt för solljus och hängt i ett relativt mörkt rum.
Var den glasad?

Jag vet inte om det är samma med alla tillverkare, men åtminstone när det gäller Epson så bleks bilderna mer av gaser än av ljuset. De rekommenderar inte att man hänger bilder oglasat överhuvudtaget.

Jag har ett gäng utskrifter som har hängt glasade ett par år utan att jag tycker att de försämrats (fast jag har inte jämfört dem mot färska utskrifter). På mitt kylskåp har jag en testbild som hänger öppet. Den bleknade rasande fort.

Ozon skall vara en riktig bov och det skapas det tydligen en hel del av kopiatorer och laserskrivare.

Re: Re: Fading prints

jimh skrev:
Var den glasad?

Nej det är den inte. Men, intill hänger en lika "oglasad" utskrift på ett av HP:s fotopapper (hängt där ännu längre) och den är lika "brilliant" som den var direkt efter utskrift.
Jag gillar verkligen "sidenytan" hos detta papper och gömmer man den bakom ett glas så ser man ju inte längre den härliga ytstrukturen.
Nu har jag bytt skrivare från HP till Epson och har gjort ett par utskrifter på pappret ifråga. Den ena skall jag lägga i en låda och den andra skall jag sätta upp på väggen för att få svar på om bläckets sammansättning påverkar blekningen samt om ljus och luft påverkar.

Det är ju ingen katastrof med bleknande utsktifter eftersom man har bildfilen kvar i datorn och kan skriva ut den igen, men bläck är ju inte billigt och framförallt är det ju rejält pinsamt om man har gett bort eller sålt en sådan utskrift.

Hej!
En del "fotopapper" är så kallade kerampapper. Dom är snabbtorkande på ytan men har öppna porer ner genom skiktet som bär färgen.Dom här porerna finns även efter att bilden är genomtorr. Bor du i en miljö med mycket föroreningar absorberar de här pappren ämnen ur luften som påverkar färgerna. Troligtvis är det det du råkat ut för. Hade bilden varit monterad bakom glas eller suttit i en mapp så hade det inte hänt. Det är en djungel av papper med olika uppbyggnad och de är ofta anpassade för en viss typ av skrivare eller skrivarteknik. Den åldersbeständighet som papperstillverkaren anger är oftast under mycket bestämda omständigheter med tanke på ljus, miljö och temperatur. Jag väntar fortfarande på en teknik där skrivarna har en extra patron eller liknande som försluter skiktets yta när bilden är klar.

Karin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar