Annons

Fadd och tråkig bild i Jpg

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag upplever att mina bilder blir fadda och tråkiga när jag sparar dom till jpg från Photoshop. Plåtar men Canon 30d och använder Adobe rgb 1998. Använder Lightroom som Rawkonventerare upplever inga andra problem t ex mellan Lightroom och Photoshop. Att exportera bilden från Lighroom till Jpg är inte heller några problem. Någon som vet tricket: att få sina bilder att se lika bra ut efter jag har sparat dom som jpg från Photoshop.

/ Lars
 
Vad öppnar du bilderna i sedan när du ska titta på dom, efter det att du gjort dom till jpg?
 
convertera

Skall du titta på bilderna med andra program än PS bör du konvertera till s-rgb innan du sparar ner för weben eller för något visningsprogram.
 
Hej Lars

Detta är ett ganska krångligt kapitel.
"Fadda" bilder brukar vara ett RGB "problem"
Eftersom dessa måste hanteras på rätt sätt för att ge mustiga färger.
Har själv stått upp till halsen i färgrymder
färgprofiler med mera.
Precis som du använder jag Lightroom för att öppna, konverter, osv. För att sedan bildbehandla i Photoshop.
Jag har efter en massa krångel hittat ett arbetsflöde som jag tycker fungerar mycket bra.
D.v.s. jag kan få mycket kraftfulla färger såväl på skärm som vid utskrift, så här gör jag:

Kolla först vad du har för korrekturinställngar
i Visa menyn/korrekturinställningar.Jag använder
bildskärms RGB

1.Öppnar och gör grundjusteringarna i Lightroom.
2.Öppnar en kopia (16 bitars TIFF) i Photoshop med de justeringar jag gjort i Lightroom. Det finns olika val hur du vill öppna.
3.I Photoshop har jag RGB som arbetsfärgrymd.
4 Gör eventuella vidare justeringar.
5 Skall jag sedan spara den som JPEG, går jag in i Redigera menyn och väljer konverterar till sRGB som är den färgrymd som används i JPEG.Välj där "Perceptuell" samt klicka i "Svartpunktkomp."

Du bör nu ha fått en JPEG med alla färger i behåll, den skall nu kunna både skrivas ut eller publiceras på nätet utan några märkbara förändringar.

Det diskuteras ju väldigt mycket om JPEG kontra RAW. Min uppfatting är att RAW kan ge mer möjligheter, men det kräver ett ganska stort kunnande i hela arbetsflödet för att rätt kunna ta tillvara den möjligheten.
 
Wborn skrev:

Skall jag sedan spara den som JPEG, går jag in i Redigera menyn och väljer konverterar till sRGB som är den färgrymd som används i JPEG.

Nja, JPEG använder väl ingen specifik färgrymd? Det har väl den man tilldelar den; AdobeRGB eller sRGB, beroende på vad man ska ha den till (utskrift eller webbvisning). Att ge den just sRGB är ju dock att föredra för visning utanför Photoshop, precis som du skriver.
Eller har jag helt fel, rätta mig gärna. Jag lär av andra...som alla andra.
/jer.
 
Hej Jerry

Du har naturligvis helt rätt, det borde ha stått
"som man vanligen använder" i JPEG.

Upplever du precis som jag att det känns lite
frustrerande detta med färghantering.

Hur gör du?

Tack för din rättelse

Hälsningar Peder
 
Wborn skrev:

Kolla först vad du har för korrekturinställngar
i Visa menyn/korrekturinställningar.Jag använder
bildskärms RGB

Varför det? Photoshop konverterar automatiskt till din skärmprofil. Du ska alltså inte se någon som helst skillnad om du simulerar din skärmprofil eller om du bara tittar på bilden rakt upp och ner. Om du väljer Bildskärms-RGB en bit ner i menyn, då avaktiverar du skärmprofilen och ser bilden såsom den kommer se ut i ett program som inte har färghantering, och det antar jag att du inte vill göra.


1.Öppnar och gör grundjusteringarna i Lightroom.
2.Öppnar en kopia (16 bitars TIFF) i Photoshop med de justeringar jag gjort i Lightroom. Det finns olika val hur du vill öppna.
Vad du vill göra vid exporten är ju att konvertera den till den arbetsfärgrymd som du sedan ska arbetar vidare med bilden i Photoshop.


3.I Photoshop har jag RGB som arbetsfärgrymd.

Jag antar att du menar Adobe RGB, som en av alla de olika RGB-modellerna som Photoshop kan hantera. sRGB är en annan RGB-modell.

4 Gör eventuella vidare justeringar.
5 Skall jag sedan spara den som JPEG, går jag in i Redigera menyn och väljer konverterar till sRGB som är den färgrymd som används i JPEG.Välj där "Perceptuell" samt klicka i "Svartpunktkomp."

Svartpunktskompensation har ingen som helst inverkan när du använder perceptuell konvertering. Prova med och utan och du ser att färgerna kommer bli exakt likadana. För att bevara färgintensitet föreslår jag istället relativ kolorimetrisk konvertering till sRGB med svartpunktskompensation. Åtminstone för bilder med normala färger ger detta ett bättre resultat än perceptuell konvertering.

Stefan
 
Det sista du gör med bilden innan du sparar den är att konvertera den till srgb (om du jobbar i adobe rgb), och ska ha den för nätet sen..
 

Bilagor

  • lexa1.jpg
    lexa1.jpg
    51.5 KB · Visningar: 447
Hej Stefan

Det var en del intressanta synpunkter du hade.

Anledningen till att jag skrev om korrekturinställningarna är att eftersom Lars hade problem med färgerna, finns det en möjlighet att en annan korrekturinställning kan vara vald, speciellt om en inställning under "egen" har använts. Om en justering av färgerna görs med en felaktig profil kommer den att se helt fel ut med en annan profil. Alltså ett sätt att utesluta en felkälla.Detsamma gäller ju vid utskrifter, då är du ju tvungen att korrekturläsa mot den profil som pappret eller maskinen har, annars har du ingen aning om hur slutresulatet kommer att se ut. Om du inte använder sRGB hela vägen och låter skrivaren stå för färghanteringen.

Exporten konverterar väl inte färgrymden? det avgör jag i Photoshop, vilken arbetsfärgrymd
jag vill använda och om jag vill konvertera,

Vad beträffar perceptuell resp. relativ så anses det finns det. Perceptuell anses bibehålla tonomfång bättre tex.. Resultat beror på olika typer av bilder respektive vad dom skall användas till, Webb, olika former av tryck etc.

Vad gäller att jag använder RGB, så var ju det lite slarvigt av mig, självklart menar jag Adobe RGB 1998,det skulle jag naturligtvis ha klargjort.

Jag är inte på långa vägar någon specialist på det här, men har hållit på krånglat en del.
Vilket innebär att jag idag får bilderna att se i det närmaste exakt likadana ut både på skärm
på nätet som vid utskrift.
Alltså gör jag inte helt fel, och därför kunde kanske något av mitt sätt att jobba hjälpa Lars
att få ordning på färgerna.

Häsningar Peder
 
Hej alla!

Ett jättetack för era synpunkter och förslag. Jag ska grotta vidare i den här frågan. Lär ju finnas en del att ta tag i.

mvh/ Lars Lindwall
 
Wborn skrev:
Vad beträffar perceptuell resp. relativ så anses det finns det. Perceptuell anses bibehålla tonomfång bättre tex.. Resultat beror på olika typer av bilder respektive vad dom skall användas till, Webb, olika former av tryck etc.
Jag sa inte att det inte fanns en skillnad mellan perceptuell eller relativ kolorimetrisk återgivning. Jag sa att om svartpunktskompensation var aktiverad eller inte spelar ingen som helst roll vid en perceptuell konvertering. Sedan har vad de ska användas till ingen som helst inverkan vid val av perceptuell eller relativ återgivning. Det beror enbart på hur stort färgomfång bilderna har i jämförelse med den profil som du ska konvertera till.

Stefan
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar