Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Facebook vs Google+

Produkter
(logga in för att koppla)

Leaflet

Aktiv medlem
Inte för att jag är någon stor användare av FB men jag har iaf ett konto. Lägger upp en och annan kommentar ibland och till och med någon sporadisk bild. Sedan en tid finns ju också Google+. Som verkar satsa lite mer på snyggt upplägg av bilder i sitt media. Google+ har en Iphone-app men har fått viss kritik för att man inte isläppt någon HD-app för Ipad.

I dagarna hittade jag dock ett alternativ, Ishare+, som verkar fungera geschwindt på paddan.

Så nu är man ju där. Jag vill inte ha båda, det finns det inte tid eller intresse för. Men en av dom kanske kan få viss uppmärksamhet.

Vad säger ni? Vad använder ni? Är det några pros och cons som sticker ut? Om vi pratar bilder, vilken är att föredra?

Inte för att jag är någon stor användare av FB men jag har iaf ett konto. Lägger upp en och annan kommentar ibland och till och med någon sporadisk bild. Sedan en tid finns ju också Google+. Som verkar satsa lite mer på snyggt upplägg av bilder i sitt media. Google+ har en Iphone-app men har fått viss kritik för att man inte isläppt någon HD-app för Ipad.

I dagarna hittade jag dock ett alternativ, Ishare+, som verkar fungera geschwindt på paddan.

Så nu är man ju där. Jag vill inte ha båda, det finns det inte tid eller intresse för. Men en av dom kanske kan få viss uppmärksamhet.

Vad säger ni? Vad använder ni? Är det några pros och cons som sticker ut? Om vi pratar bilder, vilken är att föredra?

Vad Huledal sa, plus att g+ kräver att du konstant ordnar runt på folk och cirklar och f*n vet allt.
Har du ont om tid och intresse så är g+ en öken.

Det ena används av alla jag känner (inklusive mamma, 86) och en miljard andra människor. Det andra används inte av någon.

Används lite av mig. Kan iofs tycka att ett socialt media ska bestå av fler.....

Skämt åsido. Det är klart att det är så. Men fler och fler verkar upptäcka G+. i min vänkrets är det en del som gillar just presentationen av bilder. Nu är väl G+ inte riktigt i hamn ännu men jag har fått uppfattningen att många ledsnat på FB med alla dessa tusentals "vänner" och dessa evighetsuppdaterare som berättar för hela världen när de går på muggen.

...och dessa evighetsuppdaterare som berättar för hela världen när de går på muggen.
Att man inte får så mycket av den typen av information beror nog just på att det är ytterst få som använder G+. Tycker man att man har för många "vänner" och får för många uppdateringar i Facebook är det ju ganska lätt att reglera.

Ytterst få är intressant. Vad jag kan se har G+ ca 100 milj medlemmar varav ca 500.000 i Sverige. Det som kanske är mer inressant är påståendena om att G+ är mer för "Android-fans och tekniknördar" som någon uttryckte det. En annan reflektion är att någon undersökning visat att G+ används i snitt ca 3,3 minuter per månad medans motsvarande siffra för FB är ca 7,5 timmar.
Så i den bemärkelsen är det nog ytterst få.....

G+ är ofantligt mycket bättre på bilder än vad Facebook är, något att tänka på för oss som hänger på detta forumet.

Ganska många av mina kompisar är relativt aktiva på G+ (men inte alls lika mycket som på Facebook), fördelen med G+ är kretsarna. Jag och många av mina datornördskompisar är där och vi brukar fråga varandra om råd där och skriver då väldigt tekniska saker som 80% av mina vänner inte skulle fatta och dom slipper också se det för jag postar det till en speciell cirkel.

Tycker inte att det tar längre tid att lägga till någon i en cirkel än vad det tar att acceptera en vänförfrågan på Facebook.

G+ har också betydligt bättre hantering av publika posts.

Min farmor 91 är bara på facebook och inte på G+ och det är inte det enda exemplet. På G+ har jag nog bara runt 100 "kompisar" medan det är åtminstonde 3ggr så många på Facebook.

Jag använder G+ i stort sett bara för att jobbfrågor nu sedan jag bytte till Windows Phone eftersom det inte finns någon app eller integrerad funktion för G+ på den.

/Karl

... fördelen med G+ är kretsarna. Jag och många av mina datornördskompisar är där och vi brukar fråga varandra om råd där och skriver då väldigt tekniska saker som 80% av mina vänner inte skulle fatta och dom slipper också se det för jag postar det till en speciell cirkel.

Så kan ni ju göra på Facebook också.

Jag skaffade Google+, loggade in kanske två gånger och försökte komma på hur man addar vänner. Det fanns ingen logik i eländet, så jag håller mig till Facebook.

Jag inte använt facebook, så jag kan tyvärr inte göra någon jämförelse mellan dem. Någon skrev att facebook är till för att hålla kontakten med de vänner du redan har, och google+ för att träffa nya.
Det kanske kan stämma? Det behöver alltså inte vara antingen eller.

Google+ använder jag som ett socialt medium för mina intressen. Jag laddar upp bilder och kommenterar på andras bilder, och får ibland också kommentarer på mina egna. Det går på så sätt att knyta kontakter med fotointresserade över hela världen.

Att man kan gruppera människor i olika cirklar är kanske inget unikt för google+, men det fungerar i alla fall väldigt bra där.
Jag har till exempel en cirkel med inspirerande fotografer. Den kan jag posta publikt så att alla som följer mig kan lägga till den, och på så sätt få tillgång till mer bra fotorelaterat material. (Vill jag inte posta publikt, utan bara till de som jag själv följer eller till enskilld person, så går ju det också bra förstås)

Det finns också cirklar med mer lokal anknytning som tex "Swiss photographers circle", och säkerligen också en motsvarande för fotointresserade i Sverige. Där anordnas det då och då Photowalks, där man kan träffas på riktigt och fotografera tillsammans. Det behöver inte vara särskillt planerat eller avancerat, utan det handlar mer om att man bestämmer en plats att träffas på och fota tillsammans.

Jag delade förresten precis en fotocircel med er (som jag kunde hitta) på google+. Bara att lägga till ifall ni vill.
/Rikard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar