Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FA 50mm f/1.4 fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

Zewrak

Aktiv medlem
Hur funkar fokuseringen med FA 50mm f/1.4? Är den som DA 50-200's traktor, ljudmässigt och hastighetsmässigt? Är den ljudlös nog för att fota med i kyrkor, bibliotek etc?

Hur är det att fokusera med manuellt? Måste man stänga av AF eller frikopplar den som DA, när man rör ringen? Är den lika slapp som DA eller är den skön som en SMC-M?

Om man ser till att ha någon typ av kontrast, linje el dyl, så tycker jag att den fokuserar snabbt, tyst och säkert, den har ju desutom fördel av att vara ljusstark, vilket naturligtvis inverkar. Om den börjar leta efter fokus, är den lite pipig, men det är bara om det är mörkt och kontrastfattigt. Jag har använt den mycket i kyrkan. Jag tror att man måste koppla ur af om man fokuserar manuellt, jag brukar göra så iallafall. Den fokuserar mjukt och fint manuellt, tycker jag!

Ok. Låter ju fint. Är så kluven, har fått erbjudande om en Super Takumar 50/1.4 rätt billigt. Den skulle ju sitta fint bland mina andra. Ugh.

PS. Släkt med Katarina? :p

har en sedan en månad tillbaka, och kan säga att den låter en hel del, men manuell fokusering är lika bra och skön som min A-50mm 2.0!! :D underbar glugg övhtaget! Banga inte på att köpa den, autofokus är jätteskönt att ha ibland, typ vid avstånd nära oändligheten.

Mjo. Men jag vet inte, om jag ska springa runt och fokusera manuellt kan jag lika gärna jaga rätt på en 50/1.2f. Det är ju trots allt autofokusen jag betalar nästan 2000 extra för gentemot SMC-M 50/1.4 som kostar drygt 500.-, vid rätt tillfälle. Lika så Super eller S-M-C Takumar går ju för 500.-. Och de är M42 dessutom :D.

Den enda fördelen jag ser med FA gentemot SMC-M är väl autofokusen, om den ska vara högljudd eller seg så att jag inte kan använda den i kyrkan till exempel, då kan jag ju lika gärna köra SMC-M.

Det är så jag tänker. :)

jag tror inte att du kommer att uppleva den som speciellt jobbig att använda i kyrkor. i kyrkor är det oftast rätt ok ljus ändå(jag har använt min 50/1,4 i kyrkor och det har funkat bra).
börjar den jaga så piper den lite som någon sa. men det är sällan den gör det.

men det är min egen uppfattning. jag gillar autofokus, manuellt fokus tar för lång tid för mig och är osäkert, min autofokus sätter skärpan rätt, det gör inte mina ögon och mina fingrar....

Kanske helt enkelt ska försöka byta bort mitt Sigma DC 18-50 EX f/2,8 mot ett SMC 50mm f/1.2 :p

Det är AF-länkaget mellan objektivet och kameran som låter på de objektiv med skruvfattad AF. Alla dessa låter och ljudet ligger på ungefär samma nivå. Om man vill ha en tyst AF så är det SDM-objektiven man ska ha, eftersom de inte har ett skramligt länkage mellan kameran och objektivet.

Som DA Star 55 f/1.4 som lär dyka upp efter sommaren.

Inget FA objektiv frikopplar AF när man rör ringen. Den funktionen uppfanns med D FA och DA objektiven.

Problemet med autofokusobjektiv och manuell fokusering, det är att om man ökar friktionen och därmed känslan för manuell fokusering, så fokuserar objektivet långsammare. Snabb AF förutsätter låg friktion.

FA Limited objektiven, exempelvis FA 43 Limited, har mer känsla på sin manuella fokusering än övriga FA objektiv. Samtidigt som de har långsammare AF än andra FA objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar