Annons

F80v.sF100

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadigan

Avslutat medlemskap
Min bror som alltid vet bäst enligt honom själv, har avrått mig från att skaffa en F100 och istället satsa på en F80. Han tcker inte att F100 är prisvärd nog, vad tycker ni. Ska man satsa på en F100 eller F80 med tillbehör (typ Ewa-påse, mot regn)?
 
Hej du, F100:n är inte alls så plastig som F80 verkar vara. F100 finns även beg. i bra skick. Se till att du får med vertikalgreppet MB-15 oxå.

Sen beror det på vad du fotar för något, F80 funkar om du bara är innomhus med den är klart skörare!!!

Kolla med Focus i GBG, dom har ofta F100 beg.
 
hej

skillnaden är som natt o dag (har du känt på dem?).. jag ångrar inte en sekund att jag köpte en F100. Sedan är det upp till var och en att bedöma vad man anser sig ha råd med och i vilken omfattning man avser fotografera. Valet var mycket enkelt för mig med mina behov.

Mvh
Johan
 
Har svårt att se hur man som amatör kan motivera att betala över det dubbla för en kamera som inte kommer att ge dig bättre resultat.

F80 är gjord för avancerade amatörer och har ett mycket bra pris. En professionell fotograf måste ha en kamera som tål enormt stort slitage och har enorm driftsäkerhet.

Har man råd att pynta vad en yrkesfotograf lägger så är det väl OK, men jag som amatör har mer än tillräckligt med kamera i F80.

Många tycker att F80 är plastig. Det motsätter jag mig å det skarpaste. Den är lätt(200g lättare än F100) men definitivt inte plastig.

Och....tänk vad mycket fin optik du får för dom extra 8000 du får över om du tar F80.

Ha det!!!
 
patrik-skoglow skrev:
...Sen beror det på vad du fotar för något, F80 funkar om du bara är innomhus med den är klart skörare!!!....
--------------------------------------------------------------------------------
Skojar va!?

Har använt min F80 friskt i alla väder i ett år utan minsta tecken på att den inte pallar. Jag tror nog att det handlar om lite prylhysteri....

Ha det
 
Jag bytte nyss från F5 till F100.
Har tidigare tagit upp det bytet på detta forum.
Var lite skeptisk först då jag trodde jag hade problem med skärpan, men det visade sig vara labbet som strulat.

Jag är helnöjd!

Visserligen vet jag inget om F80, men F100 är cool!
 
barret skrev:

Har man råd att pynta vad en yrkesfotograf lägger så är det väl OK, men jag som amatör har mer än tillräckligt med kamera i F80.

...

Och....tänk vad mycket fin optik du får för dom extra 8000 du får över om du tar F80.

Håller med till 100%!
Det är faktiskt optiken som är viktigast, och för 8000:- får man en skaplig grundplåt till ett bra objektiv, ialla fall som avancerad amatör!
Men om man har råd med en bra optik och ändå har ganska mycket pengar över, så är ju F100 ett givet val.
 
barret skrev:
...Har svårt att se hur man som amatör kan motivera att betala över det dubbla för en kamera som inte kommer att ge dig bättre resultat...


jo om man är avancerad hobbyfotograf som i ur o skur vill lita på utrustningen. Priset på en F100 är 13425.-, F80 ligger på 6425.-, självklart är det skillnader i utförande o funktion till F100 fördel.

Mvh
Johan
PS Priser tagna från BjörnsFotoVideo.
 
6425:- för F80:n låter rätt dyrt. Jag köpte min för ca 5000:- (exkl 28-80 som jag köpte den med) från Cyberphoto. Såg att priset låg på 5643 kr om man köper den löst. Däremot var F100 priset bra. Så det är ca 800 kr till om man väljer att beställa från Cyberphoto

Lycka till!

/Robert
 
Hur garderad kan man bli??

Då undrar jag hur en avancerad amatör behandlar sin kamera. Jag tror inte jag skulle våga vara mer vårdslös med en kamera som kostar dubbelt så mycket som min redan i mitt tycke dyra kamera.

Med dom pengar vi pratar om tror jag hellre att jag köpte en extra FM3A som klarar sig utan batterier, så har jag garderat mig mot batterikör och stöld!! Stöld är ju ett problem som en proffskamera inte kan skydda dig mot. Eller??

Jag har med min F80 i ur och skur. Jag litar på den till 100 procent. När jag har råd blir det nog en FM3A som komplement.



;)
 
Re: Hur garderad kan man bli??

barret skrev:
...Då undrar jag hur en avancerad amatör behandlar sin kamera. Jag tror inte jag skulle våga vara mer vårdslös med en kamera som kostar dubbelt så mycket som min redan i mitt tycke dyra kamera....

;)

Hej
under jan o feb har det varit riktigt ruskväder med storm/regn o snö på östkusten. Detta då o då kombinerat med kalla perioder. Jag har varit ute som aldrig förr och dragit massor av rullar genom kameran som ibland har varit dyngsur, både av regn/snö men också av vattenduschar från Östersjön. Jag vågar hantera kameran på detta sätt för att den skall fungera bättre under dessa omständigheter än enklare kameror. Och jag som fotograf kan kräva det eftersom den är prissatt därefter. Detta är den stora skillnaden mellan de olika modellerna där man får betala för ökad bygg & driftsäkerhet. Inget konstigt alls, eller hur.

Sedan håller jag med om Fm3a, vilken kamera och en elogé till Nikon som vågar!

Mvh
Johan
 
RobGum skrev:
6425:- för F80:n låter rätt dyrt. Jag köpte min för ca 5000:- (exkl 28-80 som jag köpte den med) från Cyberphoto. Såg att priset låg på 5643 kr om man köper den löst. Däremot var F100 priset bra. Så det är ca 800 kr till om man väljer att beställa från Cyberphoto

Jag köpte min F80 med 28-80, UV-filter och väska för 4900. Fast i Singapore iofs.

/mårten
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.