Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

F80 kontra F90X?

Produkter
(logga in för att koppla)

jakethesnake

Aktiv medlem
Hallå

Är i behov av ett nytt hus. Har idag en Nikon F65 som jag känner att jag vuxit ur.

Jag skulle helst vilja ha en f100 men har en budget där jag vill klämma in ett eller två objektiv så den får vänta.

Som jag ser det står valet mellan en f80 och en F90X.

Det jag saknar på F65an är:

Bättre sökare
Spot-mätare
Bättre valmöjlighet när man kan använda kamerans finesser. (Mycket funktioner på f65 som bara fungerar i vissa program).
Bättre ergonomi

Möjlighet att mäta med manuella objektiv skadar inte men jag har inte och kommer förmodligen inte heller köpa manuella objektiv.

Jag vill gärna ha bra byggkvalitet men jag måste säga i ärlighetens namn att jag inte ens varit i närheten att paja min F65:a

Tacksam för funderingar

/Jacob

Jag har läst det mesta som finns på forumet om ämnet. Jag är lite nyfiken på skillnaderna, om det finns några, mellan sökarna på de olika modellerna.

/J

Hej

är det samma sökare på F90x som på F100 så är det stor skillnad till F90x fördel jmf med F80... F100 har sk high eye point sökare vilket i praktiken ger en sökare som är kalas, stor o ljus och det är lätt att "se" motiven!

Mvh
Johan

jakethesnake skrev:
Jag har läst det mesta som finns på forumet om ämnet. Jag är lite nyfiken på skillnaderna, om det finns några, mellan sökarna på de olika modellerna.

/J

Jag har ingen stor erfarenhet av F80 men jag har en F100 och en F65 och en påtaglig skilland mellan kamerorna är autofokusens exakthet & hastighet.

F80 har samma AF-sensor som F65 (CAM900) och F90x har en CAM 246-sensor. Jag föreslår att du testar en F90x och kollar om den känns bättre eller sämre än din F65.

Sen får nog F90x betraktas som en robustare kamera än F80 (om än äldre). Till F90x fördel skall (som tidigare påpekats) även sökaren nämnas. Den är bättre!

...fast å andra sidan är F90x en rätt gammal kamera och det har naturligtvis hänt en del på vägen som borde tala för F80. Exponeringsmätaren tex!

Tack för tankarna.

Läste precis att F90X inte fixar g-objektiv och VR objektiv fullt ut. En stor nackdel i ett framtidsperspetiv.

Skall springa och klämma lite på de båda kamerorna på fredag.

/Jacob

jakethesnake skrev:
Hallå

Är i behov av ett nytt hus. Har idag en Nikon F65 som jag känner att jag vuxit ur.

Jag skulle helst vilja ha en f100 men har en budget där jag vill klämma in ett eller två objektiv så den får vänta.

Som jag ser det står valet mellan en f80 och en F90X.

Det jag saknar på F65an är:

Bättre sökare
Spot-mätare
Bättre valmöjlighet när man kan använda kamerans finesser. (Mycket funktioner på f65 som bara fungerar i vissa program).
Bättre ergonomi

Möjlighet att mäta med manuella objektiv skadar inte men jag har inte och kommer förmodligen inte heller köpa manuella objektiv.

Jag vill gärna ha bra byggkvalitet men jag måste säga i ärlighetens namn att jag inte ens varit i närheten att paja min F65:a

/Jacob
F90x är mig veterligen en bättre kamera i alla avseenden.

Hej !

Jag funderade på båda och det blev F80:

* Lättare
* Inbyggd blixt

Kanske låter simpelt men praktiskt faktiskt. Är hemskt nöjd med den och det är stor skillnad mot F65 som jag testat lite. Här kan du köra ljusmätningsmetoder, automatik program och fokusalternativ kors och tvärs som du vill.

Vet inte hur sökaren är på F90x. F100 är iaf större än F80. Vet inte skillnaden mellan F80 och F65.

Om du använder Matrix mätning för exponer och blixt kan den vara bättre utvecklad på F80 än F90X. Bör kollas.

Jag använder F80 tillsammans med blix SB-28, en väldigt bra kombination tycker jag.

Mvh Olof

Sådär

En f80 kamera rikare (En massa pengar fattigare)

Det som avgjorde var att f80 har full kompatibilitet med nyare objektiv, G och VR.
Det saknar F90X och efter som G-objektiven verkar bli fler och fler, både i konsumentklassen som pro känns det bra att kunna använda dessa fullt ut.

Om f80ans byggkvalitet har många hårda ord skrivits men jag tycker att den verkar ok. Visst, tätningen kan man undra över men plasten känns faktiskt bättre än vad man kan tro.

Tack för funderingarna

/Jacob

"F8o contra F9oX"...

Nu är Jag ingen Niconexpert, men, Jag skulle tveklöst föredra F9oX framför "lättbygget" F8o!!!
Nu "får Jag på käften", IGEN!!!, och det "tål" Jag, TACK-Å-LOV...
Byggkvalite't och det gedigna&robusta utförandet talar FÖR F9oX:an. Att den är tyngre är hellre ännu ett plus och komlettera gärna med bakstycket(som Jag inte vet beteckningen på...)som ger Dej möjligheten till alternativ/bracketing/"gafflings"-exponeringar, k-a-n va' bra om/när(?)Du Fotar med DIApositiv film!!!
Att prioritera ett/nå't(!)kamerahus för att det är lätt är fullständigt främmande för Mej...Det är inget "tungt" argument, "om man säjer"...P.Ramel
Mer stabilitet får Du "på köpet", dessutom...
Kombinationen "2o gram" kamerahus+"2ooo gram" optik ger enbart obalans...
Till er "Fotoutrustningsbantningsivrare": väger minst gör väl inga grejor alls...???!!! Mvh: Stefan S PS. Ser precis att Jag är "lite' sent ute"...DS.

Skaffa ett batteripack också (MB-16) så får kameran bättre balans och blir trevligare att hålla i samtidigt som man kan använda vanliga batterier i MB-16.

/AnnaKarin

Ps. F80 har bracketing ;)

Senast ändrad:
Re: "F8o contra F9oX"...

lion-62 skrev:
Att den är tyngre är hellre ännu ett plus och komlettera gärna med bakstycket(som Jag inte vet beteckningen på...)som ger Dej möjligheten till alternativ/bracketing/"gafflings"-exponeringar, k-a-n va' bra om/när(?)Du Fotar med DIApositiv film!!!

F80 gafflar utan bakstycke ...

F80

Hej

Jaj har en F80, är påväg att byta till en F5:a men jag måste säga att F80 är en riktigt bra kamera för sitt pris, den har allt du räknade upp som krav för din nya kamera! Jag har ju inte testat F90x så jag har ju inget att jämföra med men om du köper F80 så får du helt klart en bra kamera!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar