Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

f5 rea

Produkter
(logga in för att koppla)
Har inite så koll på Nikons priser men är inte det lite smådyrt?
Vad är tillägget för den nya F6 (utan vertikalgreppet)?

Mvh Niclas,

visst, saftig rea, om man vill ha ett nytt hus. jag hade svårt att bli av med min fina, bättre begagnade f5:a i somras. priset? 8500 pix. man kan hitta servade, begagnade f5:eek:r över disk hos en del fotoaffärer för det priset... kanske till och med billigare.

/f - smudo.org

Jag har svårt att se framför mig att så många värderear att slå till på en ny F5,a nu när den nya kommer som inte kostar så väldigt många procent mer,, Helt klart är ju att F5,an ger mycket kamera för de pengarna men eftersom du får en fin amatöranvänd F5,a för hälften så ser jag få argument för att välja den ny framför F6..

Härligt att det kommer en tråd där vi pratar analoga hus och att folk satsar kronor på de;)!!

Mvh Niclas,

Vad finns det för anledningar att köpa en tio år gammal F5 för ungefär samma pengar som en helt ny F6? Vilka är fördelarna med den äldre F5:an?

divander skrev:
Vad finns det för anledningar att köpa en tio år gammal F5 för ungefär samma pengar som en helt ny F6? Vilka är fördelarna med den äldre F5:an?

Det skiljer 2000 kronor men ska F6 bli lika snabb som F5 krävs en booster så skillnaden blir större om man är ute efter action.

F5 kan sägas vara pigg för sin ålder. den kom väl 1996. Den är nästan helt up-to-date. Jag tycker att hanteringen av AF-punkter är största svagheten.

En annan fördel är att F5:a har avtagbar och utbytbar sökare vilket säkert macrofotografen gillar,

Men det bästa F5-köpet borde vara en måttligt begagnad precis som andra varit inne på tidigare.

En stor fördel med F6:an är att den är betydligt mindre utan booster än F5:an vilket är toppen på resor eller långa vandringar. Blixtsystemet ska också vara bättre även om det är bra på F5.

Av bästa klass om jag får yttra mig!
Ingen anledning att välja ngn annan kamera för att få bättre AF i alla fall;)

Mvh Nicals

divander skrev:
Hur är autofokusen på F5?

Mycket bra, men inte riktigt lika bra som den i Eos 1V. Sedan dras Nikonsystemet också av att det finns en del långsamma gluggar. Jämfört med F4 är autofokusen i F5 hypersnabb.

Nästan lika viktigt som att autofokusen är snabb är att den är snabbhanterad. Val av autofokuspunkt hos Eos 1V är mycket snabbare om man ställer 1V på 9 valbara punkter. Hur F6 är vet jag inte, men förbättrad kan man ju anta.

Den Sista f5:an

Hej allihop, jag har nu bytt system från Canon till Nikon då jag beställde den sista f5:an från Scandinavian Photo.
Vilken tur!

Det här ska bli kul.
Värt vartenda öre, då den kostat 25.000 kr för inte så länge sedan
/ JIm

bushmaster84 skrev:
*avis*....ska byta till nikon ja mä...men de får bli en f6 eller en begagnad f5a...

Jag förstår inte, varför skulle det vara sämre med en ny F6:a än en ny F5:a??? Prisskillnaden på 2000 känns ju motiverad för att få en lättare och 8 år nyare kamera.

F6

froderberg skrev:
Jag förstår inte, varför skulle det vara sämre med en ny F6:a än en ny F5:a??? Prisskillnaden på 2000 känns ju motiverad för att få en lättare och 8 år nyare kamera.

Sämre e det inte alls, men sen kommer ju en kostnad på ytterligare 4000 kr för motorn, eller kontrollgreppet eller vad det nu kallas.
Om man nu vill ha ett sånt grepp. F5:an känns komplett, men det är klart att man nu vill ha f6:an också, men det får bli senare ( pryltokig som man är) :)
/ JIm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar