Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
f32
- Trådstartare lapg
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Väldigt sällan...
Själv vill jag oftast ha kort skärpedjup, eller bästa skärpa. Bäst skärpa på ett objektiv brukar variera mellan bländare 4-8, med övervikt mot bländare 8 gissar jag. Sen blir bla skärpan lidande med mindre bländaröppning (högre bländartal).
Gissar att bländare 32 utnyttjas flitigast vid makrofotografering, då man oftast har problem med för kort skärpedjup.
Kan ju tilläggas att dom flesta objektiv har bländare 22 som minsta bländaröppning (vissa som tex Canon 85/1.2 har tom bländare 16 som minsta bländare).
Själv vill jag oftast ha kort skärpedjup, eller bästa skärpa. Bäst skärpa på ett objektiv brukar variera mellan bländare 4-8, med övervikt mot bländare 8 gissar jag. Sen blir bla skärpan lidande med mindre bländaröppning (högre bländartal).
Gissar att bländare 32 utnyttjas flitigast vid makrofotografering, då man oftast har problem med för kort skärpedjup.
Kan ju tilläggas att dom flesta objektiv har bländare 22 som minsta bländaröppning (vissa som tex Canon 85/1.2 har tom bländare 16 som minsta bländare).
Jeppe
Aktiv medlem
Bildkvalitén blir snabbt ganska usel och redan efter f/11 kan man faktiskt se försämringar. Vid f/22 är diffraktionen klart synlig på större förstoringar. Naturligtvis beror detta på vilket objektiv man använder. Ett bättre sätt att kontrollera skärpedjupet är istället genom att tänka på hur skärpeplanet faller genom motivet och/eller använda Tilt/Shift-objektiv.
hazard
Aktiv medlem
De enda gånger jag bländar ned så mycket är om jag vill ha längre slutartider när det är väldigt ljust (tex för att få rörelseoskärpa i propellerblad på ett flygplan), och inte råkar ha med mig ND-filter.
Inte nog med att skärpan blir lidande, helt plötsligt ser man vilken enorm mängd skräp det sitter på sensorn
/Andreas
Inte nog med att skärpan blir lidande, helt plötsligt ser man vilken enorm mängd skräp det sitter på sensorn
/Andreas
nosferatu
Aktiv medlem
Men ju mindre bländaröppningen blir desto större påverkan har diffraktionen ("böjning av ljuset runt kanter"). Detta eftersom en betydligt större del av ljusinsläppsarean gränsar till en kant jämfört med en stor bländaröppning.walter-g skrev:
Men rent generellt blir skärpan faktiskt bättre ju mindre bländaren är, alltså mot dom högre talen.Däremot är det konstaterat att i de flesta fall på ett standard objektiv( normal kvalitetsklass)ger ett par steg ifrån minsta gluggen ger bästa kantskärpan.
(Kvoten kant/area blir större för små bländare)
Eftersom diffraktion har negativ inverkan på skärpan går skärpan vid någon gräns "åt andra hållet".
Jeppe
Aktiv medlem
MSLink skrev:
Hur gör ni när ni fotar landskap?
När jag fotar landskap så brukar jag bländra ner till f18 - f22 för att få full skärpan runt bilden.
Ta reda på objektvets hyperfocalavstånd för maximalt skärpedjup på en given bländare.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Det där beror ju också på vilken kamera man har.
En digital systemkamera med cropfaktor 1,6 eller storformat med 9x12cm film.
En digital systemkamera med cropfaktor 1,6 eller storformat med 9x12cm film.