Annons

F100vsF5

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Tja!

Jag sålde min Nikon F5 för en mindre F100.
Har bara testat ett par rullar. Men jag får inte samma exakta skärpa som med F5:an trots samma optik, labb och film. Även blixtbilder blir sämmre exponerade.
Hoppas att jag fått ett "måndags ex." och att detta inte är standard?

hmm..jag har hört att f100:an brukar underexponera lite..0,5 steg eller nått..

men jag vet inte om det stämmer, har bara hört det nånstanns...

det där med skärpan vet jag inte..lämna in den för man tycker ju det skall vara samma oavsett kamera om det är samma optik,,

mvh

j.a.bherg skrev:
hmm..jag har hört att f100:an brukar underexponera lite..0,5 steg eller nått..

men jag vet inte om det stämmer, har bara hört det nånstanns...

det där med skärpan vet jag inte..lämna in den för man tycker ju det skall vara samma oavsett kamera om det är samma optik,,

mvh
Nja, tycker jag inte att man kan instämma i. Min F100 exponerar mycket exakt, oavsett ljus med/utan blixt. Det som kan sägas att är det mörkt ute så blir bilderna mörka, inget medelgrått alltså som centrumvägt ger. Jag gissar att matrix mätningen mäter kontrasten och evaluerar detta när kameran bestämmer exponering. I detta avseende ska F5 vara än bättre då den ju har en RGB sensor som dessutom tar hänsyn till färgerna i motivet. Skärpan däremot låter ju som ett fel på ditt hus - låt Nikon kontrollera det eller gör om dina tester.
Med vänlig hälsning
Johan

Jaa, det är nog rätt väg...

Mitt blixtproblem är att bilderna (färg.neg.) inte får en riktig svärta. Så kan det ju bli med en enklare kamera när blixten inte räcker till.
Jag använder SB-28 och har aldrig haft det problemet med F5an.

För övrigt känns kameran skön! Något lättare än 5an och tack och lov för de rödfärgade focuspunkterna!

jag får göra lite fler tester nu i helgen, kanske hinner jag scanna nåt med min nya Coolscan 4000...

Har själv F100 och SB28, suvären aldrig några prblm, har oxå precis köpt en FM3a, ligger här i lådan jämte ouppackad, gissa vad jag ska göra i helgen

Nja, tycker jag inte att man kan instämma i. Min F100 exponerar mycket exakt, oavsett ljus med/utan blixt. Det som kan sägas att är det mörkt ute så blir bilderna mörka, inget medelgrått alltså som centrumvägt ger. Jag gissar att matrix mätningen mäter kontrasten och evaluerar detta när kameran bestämmer exponering. I detta avseende ska F5 vara än bättre då den ju har en RGB sensor som dessutom tar hänsyn till färgerna i motivet. Skärpan däremot låter ju som ett fel på ditt hus - låt Nikon kontrollera det eller gör om dina tester.
Med vänlig hälsning
Johan

jag vet att bilderna blir mörka om det är mörkt ute.

j.a.bherg skrev:

jag vet att bilderna blir mörka om det är mörkt ute.

Det verkar som om jag behöver förtydliga något. En centrum vägd mätning strävar alltid mot medelgrått, alltså en helt vit solbelyst vägg bli medelgrå och en en helt sotsvart vägg blir likadant, dvs 18% grå. Detta sker med centrum vägd mätning och flera evaluerande mätsystem låter sig luras, detta enligt min erfarenhet. Men, F100 och liknande, fungerar bättre i detta avseende och ger mörka motiv en mörkare prägel, dvs ej 18% grått, liksom vit kontrastrika motiv ger då det omvända. Därav mitt inlägg om att mörka motiv verkligen blir mörka och omvänt ljusa blir ljusa. Nu kanske det är lite tydligare.

Mvh
Johan

Julgus..

ok nu hänger jag med va du menar...

jag menar bara att jag har hört folk som har problem med att den underexponerar lite..

jag har själv en f100 har inte det problemet...

:)

Hassan skrev:
Kanske du kan kolla vad Ken Rockwell har för erfarenhet av F100. Det kanske är samma problem du råkat ut för.

http://kenrockwell.com/nikon/f100.htm

Han skriver lite om sina blixterfarenheter oxo.

tycker att de krånglar till detta med autofokusen. Jag har ställt in min F100 på följande sätt;

CSM 4 disabled, detta ger att fokuseringen endast sker då man trycker på AF-start knappen, dvs ej via avtryckaren. Ställ sedan in F100 i läge C, dvs efterföljande fokusering. Detta sammantaget ger att fokuseringen följer motivet så länge AF-start är intrycket och du kan närsomhelst släppa för att bevara fokuseringen där du vill ha den. Frigöra slutaren kan du göra under fokusering (af-start intrycket) eller inte. Detta ger en perfekt lösning tycker jag. Vill du sedan använda dynamiskt efterföljande fokusering så vrider du bara vredet till denna funktionalitet och du har en bra lösning för snabba motiv under förflyttning.

Sammantaget ger detta mig en ytterst enkel fokusering, rent funktionellt sett, men med bevarande av ett avancerat AF systems alla fördelar.

AF-start knappen sitter perfekt till vid högra handens tumme. Detta är en funktion som jag definitvt kommer ha svårt att framledes inte ha tillgång till vid ett eventuellt byte av hus.

Mvh
Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar