Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
F-skattsedel?
- Trådstartare wistrom84
- Start datum
nalle9
Aktiv medlem
Kanske inte helt oväntat, men en hel del information finner du på www.skatteverket.se Man kan även ringa till Skatteupplysningen på 0771-567 567. De är synnerligen vänliga och svarar på praktiskt taget alla frågor om skatt.
F-skatt rockar.
/b
F-skatt rockar.
/b
wistrom84
Aktiv medlem
Kanske inte helt oväntat, men en hel del information finner du på www.skatteverket.se Man kan även ringa till Skatteupplysningen på 0771-567 567. De är synnerligen vänliga och svarar på praktiskt taget alla frågor om skatt.
F-skatt rockar.
/b
Jo, hade tänkt göra det...men tänkte om någon snabb och insatt människa kunde svara här och nu. Tack för din tid )
wistrom84
Aktiv medlem
En väldigt generell regel (som stämmer förvånansvärt bra för mig) är att hälften av vad du tjänar går till skatt och avgifter. Då är inte momsen med.
För att kunna ta ut 50 kr behöver du alltså fakturera 100 kr + moms. (Som sagt, väldigt förenklat.)
Tack det räckte så Ville veta på ett ungefär.
Om jag fattat saken rätt så måste jag då skatta ca 50% men OM jag använder tavlan innan i mitt hem och sen säljer den, då är det skattefritt upp till 50.000. T ex om jag säljer på Blocket.
Sahlen
Aktiv medlem
Tack det räckte så Ville veta på ett ungefär.
Om jag fattat saken rätt så måste jag då skatta ca 50% men OM jag använder tavlan innan i mitt hem och sen säljer den, då är det skattefritt upp till 50.000. T ex om jag säljer på Blocket.
Inte riktigt så enkelt.
Ska man hårddra det är det tekniskt sett ett uttag ur NRV vilket ska beskattas när tavlan "blir privat".
Minita
Aktiv medlem
För att göra det hela lite mer komplicerat, så skattar du på beloppet som du har kvar när du har räknat bort alla dina kostnader. Skall du inte leva på din "hobby" så kan du oftast styra din vinst (ditt resultat) så att skatten blir ganska låg genom att köpa/investera hela tiden.
Detta resonemanget kan man inte ha om man skall ha fotograferingen som sin huvudsyssla. Då gäller det att dra in tillräckligt med pengar för att kunna överleva.
Precis som tidigare påpekats. Helt andra regler med A-kassa om du har företag - även en liten enskild firma.
Detta resonemanget kan man inte ha om man skall ha fotograferingen som sin huvudsyssla. Då gäller det att dra in tillräckligt med pengar för att kunna överleva.
Precis som tidigare påpekats. Helt andra regler med A-kassa om du har företag - även en liten enskild firma.
BeriJan
Aktiv medlem
När du ansöker om F-skattsedel så ska du även lämmna in en preliminärdeklaration där deklarerar firmans förväntade resultat och urifrån det bestämmer skattemyndigheten hur mycket preliminärskatt du ska betala varje månad. Du kan när som helst skicka in en ny preliminärdeklaration för att uppdatera din info och då tar SKV ett nyt beslut. Du räknar kanske inte med att göra någon vinst första åren då du kanske har en hel del investeringar (kostnader) då. Om det förväntade resultatet är negativt (förlust) så betalar du ingen preliminärskatt, du anger då 0kr i vinst i preliminärdeklarationen.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
F-skatt = Företag = ca 50%
Använda tavlan hem = Privat = sälja på blocket
Mao du får bestämma dig för om du vill sälja bilder i företaget för att kunna använda pengarna till att köpa ny utrustning och då kunna dra av för momsen
ELLER
sälja dina bilder privat, möjligen slippa en del skatt men betala full moms på alla inköp.
PS. Tänk på att förutom att registrera dig för F-skatt måste du ansöka om att bli momsregistrerad. Annars måste du köra Firman med alla priser inkl. moms. utan möjlighet att kvitta momsen DS.
Alagazam
Avslutat medlemskap
Om du menar att du tänkt använda din F-skattsedel för att kunna ta alla kostnader på näringsverksamhet - och därmed kunna dra av momsen, samtidigt som du tänkt ta intäkterna som privatperson, då är du snett ute. Så fungerar det inte.