** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

F-801?

Produkter
(logga in för att koppla)

glimmen

Medlem
Hallå på er.

Funderar på en F-801 som ett steg på vägen till en F-90x eller liknande (pga ekonomin och rutinen). Är detta en ok kamera för sitt begagnatpris på runt 3000 för huset? Vad är skillnaden mot F-80:n? Kan någon rekommendera denna till en halvnybörjare som tänkte uppgradera från sin Minolta505:a? Tänk på min skrala ekonomi!

Tacksam för svar. Må så gott!

Nikons F801 är en väldigt robust och mångsidig kamera,
Tyvärr så är autofokusen väldigt långsam och autofokus sensorn är lite väl smal.
3000:- för ett hus tcker jag låter lite väl mycket för en så pass gammal kamera

Jag köpte mig en F-801:a för ett par veckor sedan, jag betalade 3500:- för den tillsammans med en 35-70mm glugg. Nu var det även så att killen som sålde den till mig hade tagit ca. 5 rullar med den sen han köpte den så den är i stort sett helt ny o oanvänd.
Jag kan bara säga att jag är så otroligt nöjd med denna kamera, visst autofokusen är lite gammal, men ändå helt OK!! I övrigt är den ett riktigt kvalitetsbygge och har alla funktioner man kan ha användning för som amatörfotograf....
Om man jämför med att en ny F90X kostar 12000 för bara huset anser jag att en F-801:a är ett givet köp!

Lumbergh skrev:
Om man jämför med att en ny F90X kostar 12000 för bara huset anser jag att en F-801:a är ett givet köp!

Du kan hitta begagnade F90X med MB-10 i fint skick för 4-6000 kr.

F-801 och F-801s (den nyare med spotmätning) har jag sett för ca 2000 kr. 3000 kr är i högsta laget tycker jag.

Sen måste jag bara tillägga att man kan få tag i Nikon F4 från 3500 kr och uppåt beroende på skick om man letar lite. Jag blev själv erbjuden att köpa en F4 i mycket fint skick med MB-23 för 5500 kr!

Slutsats: letar man lite så kan man hitta fynd!
förr eller senare dyker det upp något guldkorn =)

/Niklas

Visst kan man hitta en begagnad F-90X för en 6-7000kr i bra skick utan optik, men jag menar ändå att det inte är värt att lägga de extra pengarna på den jämfört med en 801'a... Kan hellre läggas på fin optik

Sen gillar jag själv inte F4'an alls, skulle välja min 801'a framför en sådan flera gånger om...men det är min högst personliga åsikt.. =)

Ja det beror ju på budgeten och vad man prioriterar, självklart.

Jag menar inte att 801:an inte är värd att satsa på. Ville påpeka att prisskillnaderna till "storebrosorna" F90X och F4 inte är så speciellt stora.

Jag väljer nog F4 framför F-801 men det är min persinliga åsikt. Fast helst så använder jag min F5:a ;)

Tack!

tack för alla kommentarer, trodde inte att 3000 för ett beg. hus var mycket men jag får väl tänka om. Så max 2500 för ett hus i B+ skick eller är jag ute och cyklar nu också?

Jag har ju nu under de senaste månaderna letat efter en 801'a i bra skick, o jag kan nästan med säkerhet säga att du får vara beredd att ge ett par hundringar mer än så... Någonstans mellan tre och tre och ett halvt tusen för ett hus med normaloptik lär du ju kunna hitta utan större problem..vilket jag inte heller tycker är speciellt farligt. Som sagt, du får VÄLDIGT mycket kamera för de pengarna jämfört med dagens nyköp!!
GO FOR IT!! =)

kan använda beg. optik

En stor skilnad mot F 80:n är att du kan använda äldre manuell optik med 801:an.

Jag har haft förmånen att använda både F801 och F90x och skillnaden i autofocusen är markant.
Jag tycker att du ska försöka hitta någon 801a som du kan prova för att se hur långsam den egentligen är.
Dessutom så har inte F801 någon möjlighet att kompletera med en batteripack
och greppet är i minsta laget.
Är det dock bara ett litet stopp på vägen till någon annan modell så funkar det väl.

Sista tacket

tackar för hjälpen och kontentan av det hela blir väl

+ ok köp som ett steg på vägen
+ hyfsat billig
+ gamla objektiv passar
+ ganska mycket kamera för pengarna

- långsam af
- inte mycket prisskillnad till storebröderna f4 och f90x
- ?

om någon vet var dylika finnes, skriv gärna en rad till. Finns det fler bra beg. länkar än de som finns på fotosidans lista?

tack än en gång

Köp den om den verkar OK, Det ät inköpsporten till något extra.

Jag har fotat i 43 år, Har provát Minolta, Canon och Nikon, Nikon har aldrig gjort mig besviken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar