Annons

Föstora bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Broderb

Medlem
Tja jag tog den här bilden på Louvren i Paris på min mobil, skulle vilja förstora den till en tavla som e minst 1,5m~ bred. Är det möjligt? :)Egenskaper.jpg
 
Klart det går men det kanske inte blir nån superkvalitet.

2272 pixlar på 1,5 meter blir 15 pixlar per cm, eller 38 pixlar per tum.
 
Men går de inte att förbättra bilden på något sätt? Jag menar vi lever i 2013 och man ser sånt på tv hela dagarna.
 
Vilket betraktningsavstånd pratar vi?
Det du ser på tv är starkt överdrivet. Vill du veta vad som är möjlig så ta en titt på den här sidan från 2008.

Det går inte trolla fram information, men man kan interpolera bilden.

Du har möjligvis inte kvar originalbilderna till panoramat?
 
Hur stor tror du den går o göra med någorlunda bra bild? Och jag har kvar orginalfilen

Det beror ju helt på betraktningsavståndet! Jag skulle gissa att på 15meters håll blir det nog ok medans på 1,5meter blir det kass upplevelse.

Med originalfiler syftar jag på de bilder (flera) som ligger till grund för panoramat.

Kan du provskriva ut en del av bilden, hänga upp på väggen ock kontrollera?
Enligt Roberts beräkningar ska du ha 15 pixlar per cm på pappret, på ett A4 har du ca 21x30cm.
Alltså en bild på 315 x 450 pixlar utskrivet på ett A4. Sen hänger du upp provbilden och så bedömer du!
 
Senast ändrad:
Men går de inte att förbättra bilden på något sätt? Jag menar vi lever i 2013 och man ser sånt på tv hela dagarna.

Det hjälper nog inte att bara sampla upp bilden, det blir förmodligen fortfarande kass kantskärpa. Men det finns en plugg till Photoshop som heter Alin Skin Blow Up som är bra på att fixa förstoringar. Om originalet är väldigt litet så kommer bilden på nära håll att se lite "målad" ut. Men det blir i alla fall bättre än originalet.
 
Alla idéer låter nice, men jag kan ingenting om de här? Men skulle uppskatta hjälp om hur jag ska gå till väga eller t.o.m. om någon skulle kunna göra de?
 
Alla idéer låter nice, men jag kan ingenting om de här? Men skulle uppskatta hjälp om hur jag ska gå till väga eller t.o.m. om någon skulle kunna göra de?

Har du skrivit ut en bild själv, över huvud taget? Om du har det, kan du nog göra som du fick tips ovan:

"Alltså en bild på 315 x 450 pixlar utskrivet på ett A4. Sen hänger du upp provbilden och så bedömer du!"

Om du aldrig gjort detta själv behöver du en kompis som har.

Per.
 
Du skär alltså ut 315*450 pixlar ur din panoramabild, och sen skriver du ut det på ett A4.
 
:) Jag skrev ut bilden, men de bara stora rutor, så om de går att förstora den o få bort dom rutor , svart vita idéen att få bättre bild och göra den svart vit samtidigt skulle vara ballt kanske, eller de där i photoshop?
 
:) Jag skrev ut bilden, men de bara stora rutor, så om de går att förstora den o få bort dom rutor , svart vita idéen att få bättre bild och göra den svart vit samtidigt skulle vara ballt kanske, eller de där i photoshop?

Jag är hemskt ledsen, Broderb, men jag fattar inte vad du menar.

1. Har du beskurit en bit av bilden så att du får 315*450 pixlar?
2. Har du skrivit ut denna beskurna bild på en A4?
3. Har du satt ut den på väggen och tittat på den åtminstone ett par meters håll?

Per.
 
IMG_20130604_173708.jpg
Resultatet, men de e svårt att visa hur de blir på telefon. Men där taket o himlen går ihop blir de väldigt riktigt runt, går det att fixa de?
 
Visa bilaga 130009
Resultatet, men de e svårt att visa hur de blir på telefon. Men där taket o himlen går ihop blir de väldigt riktigt runt, går det att fixa de?

Du skulle ju beskära bilden, alltså välja ut en yta av den som är 315x450 pixlar och sedan skriva ut just den ytan så den täcker ett A4.

Den bilden du visar ovan är ju tillsynes hela bilden som du har skrivit ut på ett A4 och det säger ju ingenting om hur fotot skulle upplevas i större format från ett visst avstånd.
 
Du skulle ju beskära bilden, alltså välja ut en yta av den som är 315x450 pixlar och sedan skriva ut just den ytan så den täcker ett A4.

Den bilden du visar ovan är ju tillsynes hela bilden som du har skrivit ut på ett A4 och det säger ju ingenting om hur fotot skulle upplevas i större format från ett visst avstånd.

Om du har sett den riktiga bilden så skulle du veta att bilden där är 315x450 av den riktiga. Kolla första posten..
 
ANNONS