hornavan
Aktiv medlem
Kameratillverkarna förvirrar fotografer med att slänga in en massa olika fokuseringsmetoder och skärpesensorer som snällt sagt endast har begränsat värde. Egentligen borde de förbjudas, liksom rödaögonreduceringsinställningen som inte heller fungerar till annat än att fota folk bakifrån.
Sedan fotografer fick möjlighet att själv ställa in skärpan har detta skett i centrum av sökaren. Med snittbilder och andra finurligheter.
Fotografen har fokuserat på den viktigaste delen av motivet. komponerat och tagit bilden.
På 80 talet kom autofokus och det skedde med en sensor i mitten av sökaren.
Nuhar utvecklingen tagit flera steg tillbaka. Nu kan man välja en eller flera avståndspunkter och sätt att fokusera på.
Bra tycker den enfaldige (förlåt)- men finns det någon funktion som orsakat så många felaktiga avstånd som dessa multisensorer ??
Jag föll själv i fällan. Tänkte att det kund vara bra att använda en annan fokuseringspunkt i ateljen. Folks ögon sitter ju inte i mitten av bilden, tänkte jag. Ibland är jag inte så klok.
Skärpan skall alltid ställas med samma punkt. Annars måste man ju som fotograf bestämma sig och ändra och komma ihåg.
Det gör i alla fall inte jag. Så jag ställer skärpan med mittpunkten och går inte det bra då blir det manuellt.
Problemet med metoden med mittpunkteen är att den är för lätt att lära sig och därför inte nog grym eller cool eller vad det kan heta idag.
Sedan fotografer fick möjlighet att själv ställa in skärpan har detta skett i centrum av sökaren. Med snittbilder och andra finurligheter.
Fotografen har fokuserat på den viktigaste delen av motivet. komponerat och tagit bilden.
På 80 talet kom autofokus och det skedde med en sensor i mitten av sökaren.
Nuhar utvecklingen tagit flera steg tillbaka. Nu kan man välja en eller flera avståndspunkter och sätt att fokusera på.
Bra tycker den enfaldige (förlåt)- men finns det någon funktion som orsakat så många felaktiga avstånd som dessa multisensorer ??
Jag föll själv i fällan. Tänkte att det kund vara bra att använda en annan fokuseringspunkt i ateljen. Folks ögon sitter ju inte i mitten av bilden, tänkte jag. Ibland är jag inte så klok.
Skärpan skall alltid ställas med samma punkt. Annars måste man ju som fotograf bestämma sig och ändra och komma ihåg.
Det gör i alla fall inte jag. Så jag ställer skärpan med mittpunkten och går inte det bra då blir det manuellt.
Problemet med metoden med mittpunkteen är att den är för lätt att lära sig och därför inte nog grym eller cool eller vad det kan heta idag.