Jag har letat i liknande trådar, men blir ändå förvirrad om vad jag ska välja.
Budget ca 5000:-, fotograferar mest hundar och hästar, vill kunna ta skarpa actionbilder såväl som porträttbilder.
Tittar just nu på nikon d60 eller canon eos 1000d, kan möjligtvis få loss pengar till nikon d80 eller canon eos 450d. Fördelar/nackdelar?
Bör jag lägga mer pengar på kamerahuset eller köpa bättre optik?
Teleobjektiv kommer att bli aktuellt, vad ska jag tänka på?
Mycket tacksam för svar!
Hej!
I april i år testade jag samtidigt följande fem kameror under några dagar (ibland är mitt jobb rätt kul
Canon Eos 450D (vi hade hellre testat 1000D, men vi hann inte få den)
Nikon D60
Olympus E-510
Pentax K200D
Sony A200
Jag tog mellan 400 och 600 bilder med varje kamera, i en rad olika ljussituationer -- inomhus, utomhus, lampljus, solljus, nattbilder, gråvädersbilder -- och sammanhang -- närbilder, landskapsbilder, actionbilder (skateboardåkare i Fryshuset
Jag tror jag kan påstå att jag fått en ganska god bild av vad de olika kamerorna tar för bilder.
Det som tydligast slog mig var att allihop tar bra bilder. Verkligen, jag har fotat sedan 80-talet och jämfört med nybörjarkameror på den tiden är alla de fem jag körde i våras rena underverken. De exponerar smart, de har bra autofokus, de är snabba och smidiga att använda. De medföljande kitobjektiven är generellt bra.
Det innebär inte att allihop är likadana. Tar du bilder med standardinställningar så blir de helt klart lite olika. Men skillnaderna är inte så jättestora och det är mest i vissa speciella sammanhang som skillnaderna blev mer påtagliga.
En sak som faktiskt märktes var att Canon 450D hade den snabbaste och mest träffsäkra autofokusen av de fem. Skillnaden blev extra märkbar i sämre ljus som när vi fotade skateboardåkare inomhus. Nu är den en lite dyrare kamera än de övriga, just bättre autofokus är typiskt en sådan sak man ofta får när man betalar lite mer. Så den saken säger nog mer om olika prisnivåer än om olika kameramärken.
Så överlag spelar faktiskt kameramärket ingen avgörande roll. Visst finns det skillnader, alla märkena har sina styrkor och svagheter (något som människor här i forumen ofta är oerhört ivriga att peka på - i synnerhet svagheter hos andra kameror än de som de själva äger
Jag håller med de som tipsat dig att gå till en större kameraaffär och känna på kamerorna. Känn på dem, prova att ta bilder och känn om sökare, knappar, menyer och sådant känns naturliga för dig. Det kan låta slarvigt att köpa en kamera på känn, men fotograferar man för att det är roligt skall det vara trevligt att hålla i kameran. Att fotografera - i alla fall som hobby - är faktiskt ingen helt rationell verksamhet. Alla kameror som säljs idag är såpass bra att man lugnt kan köpa dem på känn och strunta i märket. Skulle man i ett senare skede vilja byta märke är det ingen stor sak. Det är inget val för livet man gör - jag har bytt märke flera gånger och äger just nu kameror från två olika tillverkare