Annons

förvirrad, hjälp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att du "bråkar" med mig om min åsikt lär du knappast komma så långt med då jag ju anser nikon snudd vara en slags bluff mot sina köpare med sina startseriekamror... I alla fall sjukt kundovänliga system kränger dom på sina startnivåkunder. Samt har gjort så länge enligt mitt tycke..

Men som sagt.. Berätta du i stället om dom stora fördelarna du kan se topicägaren skulle få med att köpa en Nikon D60.. Du verkar ju anse dom helt super pga av deras hype testarna gett dom..

Jag bråkar inte med någon, men det fyller mig alltid med förundran att Pentax & Sony ägare hackar på Nikon & Canon mer än framhåller sina egna märken.
Bortförklarar testresultat med att journlister är köpta osv osv.

För övrigt så vet jag inte om mitt inlägg antyder att D60 är super, jag bara konstaterar att den får bra recentioner.

Härmed avslutar jag min medverkan i tråden, vidare diskution med mayro verkar helt meningslöst.

Hoppas trådskaparen köper en en kamera som passar denne.

Men som sagt.. Berätta du i stället om dom stora fördelarna du kan se topicägaren skulle få med att köpa en Nikon D60.. Du verkar ju anse dom helt super pga av deras hype testarna gett dom..

Jag vet att jag inte skulle skriva något mer men jag kan dock inte låta bli att ge några fördelar för D60 jämfört med a350:

* Bättre sökare
* Mindre brusig vid höga ISO
* Snabbare (3bps)
* Ingen fejkad telekonverter-knapp ( Vilken larvig funktion )
* Skärmen är inte i vägen för sökaren
* Använder inte blixten i stroboskop läge för AF hjälpljus.
(Hur kul är det när blixten poppar upp hela tiden?)
* Rejält mycket rappare i responsen på det mesta.
(Sony pratar om sekunder och Nikon tiondelar)

För mig känns D60 klockren i jämförelse, men lyssna inte på mig jag förordar ju något annat än Sony så jag måste ju vara köpt.

Jag har letat i liknande trådar, men blir ändå förvirrad om vad jag ska välja.
Budget ca 5000:-, fotograferar mest hundar och hästar, vill kunna ta skarpa actionbilder såväl som porträttbilder.
Tittar just nu på nikon d60 eller canon eos 1000d, kan möjligtvis få loss pengar till nikon d80 eller canon eos 450d. Fördelar/nackdelar?
Bör jag lägga mer pengar på kamerahuset eller köpa bättre optik?
Teleobjektiv kommer att bli aktuellt, vad ska jag tänka på?
Mycket tacksam för svar!

Hej!

I april i år testade jag samtidigt följande fem kameror under några dagar (ibland är mitt jobb rätt kul ;)

Canon Eos 450D (vi hade hellre testat 1000D, men vi hann inte få den)
Nikon D60
Olympus E-510
Pentax K200D
Sony A200

Jag tog mellan 400 och 600 bilder med varje kamera, i en rad olika ljussituationer -- inomhus, utomhus, lampljus, solljus, nattbilder, gråvädersbilder -- och sammanhang -- närbilder, landskapsbilder, actionbilder (skateboardåkare i Fryshuset ;) Jag tror jag kan påstå att jag fått en ganska god bild av vad de olika kamerorna tar för bilder.

Det som tydligast slog mig var att allihop tar bra bilder. Verkligen, jag har fotat sedan 80-talet och jämfört med nybörjarkameror på den tiden är alla de fem jag körde i våras rena underverken. De exponerar smart, de har bra autofokus, de är snabba och smidiga att använda. De medföljande kitobjektiven är generellt bra.

Det innebär inte att allihop är likadana. Tar du bilder med standardinställningar så blir de helt klart lite olika. Men skillnaderna är inte så jättestora och det är mest i vissa speciella sammanhang som skillnaderna blev mer påtagliga.

En sak som faktiskt märktes var att Canon 450D hade den snabbaste och mest träffsäkra autofokusen av de fem. Skillnaden blev extra märkbar i sämre ljus som när vi fotade skateboardåkare inomhus. Nu är den en lite dyrare kamera än de övriga, just bättre autofokus är typiskt en sådan sak man ofta får när man betalar lite mer. Så den saken säger nog mer om olika prisnivåer än om olika kameramärken.

Så överlag spelar faktiskt kameramärket ingen avgörande roll. Visst finns det skillnader, alla märkena har sina styrkor och svagheter (något som människor här i forumen ofta är oerhört ivriga att peka på - i synnerhet svagheter hos andra kameror än de som de själva äger ;)

Jag håller med de som tipsat dig att gå till en större kameraaffär och känna på kamerorna. Känn på dem, prova att ta bilder och känn om sökare, knappar, menyer och sådant känns naturliga för dig. Det kan låta slarvigt att köpa en kamera på känn, men fotograferar man för att det är roligt skall det vara trevligt att hålla i kameran. Att fotografera - i alla fall som hobby - är faktiskt ingen helt rationell verksamhet. Alla kameror som säljs idag är såpass bra att man lugnt kan köpa dem på känn och strunta i märket. Skulle man i ett senare skede vilja byta märke är det ingen stor sak. Det är inget val för livet man gör - jag har bytt märke flera gånger och äger just nu kameror från två olika tillverkare ;)

Ja jag sågar Nikons startseriekamror med stora motorsågen utan ens skämmas... Varenda testare skulle gjort detta också om inte biasen gjort att Nikon kan visa upp vikken kamera som helst med hur stora handikapp som helst så höjer testarna dom till skyarna och folk bara köper det.....

Torbjörn,

När du nu har en så bestämd uppfattning skulle det faktiskt vara intressant att höra hur du motiverar den. Jag utgår från att du verkligen kört Nikons nybörjarkameror och därmed har tydliga erfarenhet som gör att du sågar dem utan att skämmas.

Jag har kört dem, och jag har kört nybörjarkameror (och andra kameror) från alla de övriga märkena och jag är verkligen nyfiken på att höra vad det är som gör dig så upprörd hos Nikons kameror.

Och sen får en hel världs testare sitta med hissningar som dom gör då dom generellt sett aggerar rena Canikonkrängarna mera än seriösa testare anser jag...

Med tanke på att jag jobbat i ganska många år med att testa allt mellan himmel och jord, bland annat just kameror, så får jag väl försöka ta åt mig av din kritik. Men tyvärr berättar du inget om vad det är som vi testare tydligen gör fel.

Så det skulle vara kul om du till exempel kunde räkna upp några tydliga och konkreta saker som du anser att "en hel världs testare" gör fel och som gör dem oseriösa. Jag är faktiskt nyfiken, du har så starka åsikter att jag utgår ifrån att du verkligen har saker du tycker att alla världens testare gör fel.

Välj en bra kompakt

Stort tack alla!
Eftersom jag är väldigt närsynt på höger öga (och översynt på vänster) så föredrar jag liveview framför sökare, så sony 300 känns ju aktuell bara av den anledningen.
Jag ska definitivt gå till en bra fotoaffär och fråga vidare, vägledd av era kommentarer!

Ingen kamera tar bra bilder, oavsett vad debattörerna skriver. Det är du som fotograferar som tar bilderna. Det är ljuset som gör bilderna.
Det spelar ingen roll vad det står på kameran. Alla har tillräcklig kvalitet för att trycka, eller förstora bilder.

Jag vet inte vilken kamera du har idag, men med 5.000kr på fickan så skulle jag rekommendera dig att köpa en riktigt bra kompaktkamera. För dom pengarna får du bra liveview och hög optisk kvalitet. Kompakten kommer du att fotografera mycket mera med än en systemkamera. Du kommer att lära dig fotografera med kompakten, trots att det inte är en spegelreflex, systemkamera.
Och har du redan en bra kompakt, så borde du fortsätta spara, så att det finns minst 10.000kr i budget. Dom går åt ifall du ska ha objektiv med någorlunda optisk kvalitet och ljusstyrka.

Senast ändrad:
mayro,
Tycker det alltid är lika intressant med folk som har så otroligt starka känslor kring sitt eget, och mot andra kameramärken.
Syftet med tråden försvann ganska snabbt som vanligt i såna här trådar.

Men varför klagar jag egentligen? Tycker det är kul att läsa sånt här på morgonkvisten. Varför klickar man annars sig in på dessa trådar? ;)

Åsa: Lyssna på merparten av de som skrivit vettiga saker här och gå helt enkelt till en affär och kläm på grejerna själv! Det brukar alltid fungera bäst. Malmö har väl en Scandinavian Photo? :)

God morgon..

Här ser det ut som man sprutat radar i ett myrbo just.

Hehe..

Edit.
Martin A. vikken blaska skriver du i om man får fråga?

Senast ändrad:
Oj...
Helt otroligt hur alla engagerar sig i att ge mig råd! Jag har bara varit medlem på fotosidan i en vecka, och känner mig varmt välkommen! :D
Jag inser att det verkligen ÄR en djungel, det var inte bara jag som var korkad, och att för mina hobbysyften är det viktigast att jag går lite på "magkänsla". Som ni skriver: jag måste trivas med kameran, trots allt är det JAG som tar bilderna och inte kameran (eller...ja, ni fattar).
Fortsätt gärna med fler kommentarer, jag lär mig massor! Själv tänker jag ta en paus i kommenterandet tills mitt köp är avslutat, så jag återkommer efter nyår och berättar vilken det blev och varför (jodå, jag vågar...).

Återigen stort tack för er tid och uppmärksamhet, hoppas tråden spinner vidare ett tag till! Och god jul på er, allihopa!

God morgon..

Här ser det ut som man sprutat radar i ett myrbo just.

Hehe..

Edit.
Martin A. vikken blaska skriver du i om man får fråga?

Radar i ett myrbo, nja, mitt intryck av dina insatser är väl snarare elefant i porslinsbutik ... :)

Men om du svarar på mina frågor så skall nog jag svara på din.

Mina tankar om klämma kamror...

Den mest rätta kameran är den som har lite tyngd för balansens skull då man senare monterar tyngre ofta även längre optik...Då blir ett något "stabbigare" hus stabilare anser jag..

Samt den kameran som man kan ta enhandsbilder med minst problem..!!

För man anar inte då man klämmer och kanske är mindre erfaren att fota hur ändå ofta man står med kameran i en hand och skymmer starkt sidoljus.. Speciellt dagar med ofta mycket starka solstrålar eller sidoblänk av olika slag..och givetvis står man utan ljusskyddet är rättvänt.. eller trotts man har det på ändå måste skymma lite till med ena handen.. Detta sker faktiskt oftare än man tror så snart man insett sidoljusets inverkan på bildkvalitet..

Jag personligen glömmer ofta den parametern ännu i min utvekling. Men jag glömmer detta inte då jag provklämmer kameror.. Aldrig..

Dessa två kläm-parametrar är givetvis oerhört olika från mäniska till mäniska vilket man anser passar sina händer bäst...

Medans en bra mall kan vara att just ta nivåer över startkamrorna och testa hur dom känns i greppen... Dom är ofta gjorda för att ha bra / bättre balans mm.. Oavsett händerna då.. Utan mer för just balansen skall bli bättre...Klara tyngre optikval tex..

Så kläm på sådana.. Sedan på startsegmentens kameror.. Och försök få feelingen vilken av startkamrorna som behåller mest av feelingen ifrån dom högre seriernas kameror..Ingen har feelingen kvar tycker jag. medans några utmärker sig att ha kvar ändå liite feeling av stabbilitet samt balans..

Be folk/säljarna montera tyngre/längre optik och gör samma fototestande hur enhandsgreppet sitter.. Samt balansen /stabliteten sitter.......

Jag har gjort detta och gör detta fortfarande eftersom jag undan för undan besöker kamerabutiker och klämmer så fort man har möjlighet..

Så håller man sig lite uppdaterad också och grottar inte in sig med sin egen kamera eller sitt eget märke enbart..

Jag är ju den otrogna typen av kund inom alla saker . Därför som så fort annat märke eller eget har något bättre som är inom räckhåll ekonomiskt sett så byter jag...Sedan får märket vara vikket som helst..

Så eftersom du skall gå vidare till avdelningen kläm o känn så hoppas jag kanske något av mitt sätt att klämma o känna kan passa in för dig..

jag tror nämligen du kommer så snart du börjat låta säljarna göra sitt jobb att serva dig med optikmonternde osv så du känner vad jag talar om här då jag talar om balans mm..

Att bara stå med två händer i en butik ger inget alls sedan i hur kameran skall aggera ute..

Sedan en sak.. En sak man alltid glömmer tror jag.. Enhandsbärandet.. Alla gånnger kameran hänger där i högerhanden i stort sett rakt ner.. med remmen lindad lite runt så den inte släpar i marken..

Glöm inte bort även känna detta "promenadgreppet" som så ofta används då man går runt på mässor.. Utställningar och tittar letar vinklar mm mm...

Där skall kameran hänga i fingertopparna stabilt utan ramla ur greppet eller glida.. Då tappar man lätt sin kamera senare i verkliga användandet. Eller kan inte med bekvämlighet släpa runt klossen som trotts allt alla systemare är lite granna..

Hehe. Det sista låter kanske lite knäppt.. men det är faktiskt i brukandet på mässor mm så pass ofta man bär sin kamera på så sätt så att söka även det bästa greppet för denna typ av bärande är absolut inte fel att ta upp..Samt sitter ihop med enhandsfotandet också..

Jag tycker tyvärr erfarnare fotografer samt tidningar för sällan eller vad jag sett aldrig tar upp just vad mer exakt man bör kolla med grepp.. Utan man säger bara "kläm .. och den som känns bäst är bäst"..

Detta är inte sant helt enkelt anser jag... Den som känns bäst med olika optiker samt vid olika typer av fotande samt med olika bäranden mellan vinkelbyten mm utan kameran känns otyplig eller bänlig är bäst..

inte den som på siba fastsatt i en sladd så man inte ens får grepp om kameran fast man håller i två händer...Vilket är så en eoerfarnare klämmer då dom ju inte har en susning om hur dom senare kommer använda sin kamera.. Vilket erfarnare som skriver borde ofta just beskriva tydligare..

Ett tips för blaskorna kanske att börja skriva köptips hur man bör utprova ämnet "känns bäst vid klämmande inför köp!...Hehe..

Så pressa säljarna att göra sitt jobb ordentligt..

Där var liiite tankar runt kläm o känn som jag brukar ha som grund..

Hoopas något kanske kan ge dig hjälkp inför ditt val..

Viket kan bli exakt vad som helst. även en Nikon D60.
VI har som sagt helt olika feelings för saker som detta..Vi mäniskor är ju fysiskt olika skapade också.. Så för min del passar Sonys startserie bäst.. medans för dig kanske något annat..Pentac ev.. Olympus.. Canon.. Detta märker du...

men försök ta in lite av metodik i ditt klämmande och inte enbart tvåhandsgreppet som oftast folk använder..Då kommer du garanterat senare också ha mer glädje av den kamera du till sist anser passar dina händer bäst..

Mvh
Tobbe.

Torbjörn,

Kul att läsa vad du skriver när du lämnar hackandet på märken en stund och ger konkreta råd. Mycket kloka och bra råd dessutom!

Jag har klippt lite i ditt inlägg

Mina tankar om klämma kamror...

Den mest rätta kameran är den som har lite tyngd för balansens skull

Samt den kameran som man kan ta enhandsbilder med minst problem..!!

Dessa två kläm-parametrar är givetvis oerhört olika från mäniska till mäniska vilket man anser passar sina händer bäst...

Medans en bra mall kan vara att just ta nivåer över startkamrorna och testa hur dom känns i greppen... Så kläm på sådana.. Sedan på startsegmentens kameror.. Och försök få feelingen vilken av startkamrorna som behåller mest av feelingen ifrån dom högre seriernas kameror..

Be folk/säljarna montera tyngre/längre optik och gör samma fototestande hur enhandsgreppet sitter.. Samt balansen /stabliteten sitter.......

Att bara stå med två händer i en butik ger inget alls sedan i hur kameran skall aggera ute..

Sedan en sak.. En sak man alltid glömmer tror jag.. Enhandsbärandet..

Glöm inte bort även känna detta "promenadgreppet" ... Där skall kameran hänga i fingertopparna stabilt utan ramla ur greppet eller glida..

Kloka och bra råd. Tänk på att en kamera är ett verktyg du helst så snabbt som möjligt skall kunna använda utan att ens behöva fundera på att du håller i det. Skall man ta bra bilder så blir det oftast bäst resultat om man i stort sett kan glömma bort vad det är man håller i händerna. Bra bilder tas med ögat och hjärnan, kameran är bara en pryl på vägen som skall fånga in det man tänkt ut. Det är därför det är bra om den känns naturlig att hålla i och känns enkel att använda.

inte den som på siba fastsatt i en sladd så man inte ens får grepp om kameran fast man håller i två händer...Vilket är så en eoerfarnare klämmer då dom ju inte har en susning om hur dom senare kommer använda sin kamera.. Vilket erfarnare som skriver borde ofta just beskriva tydligare..

Så pressa säljarna att göra sitt jobb ordentligt..

Ett annat bra råd, de stora elektronikkedjorna är ofta billiga, men de är ofta mycket dåliga på att ge vettiga råd och på att ge en chansen att verkligen känna på en kamera. Personalen är ofta ganska okunnig och just detta att kamerorna sitter fast är värdelöst.

En mer traditionell fotoaffär är ofta en liten aning dyrare, men man får ofta en del för de pengarna: vettiga råd och en chans att verkligen känna hur en kamera känns. Lämnar man ett kreditkort i pant får man nästan alltid låna en kamera några minuter och gå ut utanför och provköra lite mer. Prova att ta närbilder på saker på marken. Prova att ta bilder på saker som rör sig. Jämför med flera olika kameror. Prova med olika objektiv och med olika grepp så som Torbjörn föreslår.

Jag tycker tyvärr erfarnare fotografer samt tidningar för sällan eller vad jag sett aldrig tar upp just vad mer exakt man bör kolla med grepp.. Utan man säger bara "kläm .. och den som känns bäst är bäst"..

Ett tips för blaskorna kanske att börja skriva köptips hur man bör utprova ämnet "känns bäst vid klämmande inför köp!...Hehe..

Bra tips, skall lägga det på minnet!

Radar i ett myrbo, nja, mitt intryck av dina insatser är väl snarare elefant i porslinsbutik ... :)

Men om du svarar på mina frågor så skall nog jag svara på din.

jag tror du ser en bit av besvara i inlägget runt klämmande jag la till topicägaren..

Samt .. starta gärna med att läsa mitt inlägg från start här i topicen,.. Där jag sakligt tipsade om just saker som talar för man bör kolla in tex Sony/Pentax..

Sedan kom där en Canikon farande med svammlande som vanligt om optiköverlägsenhet lite inlindat,,, men ändock.

Vilket är fortsättningssurret du nu är inne o surrar runt nu du också. Därav Myrbo...... Så jag fick två topicar i en kan man säga att snacka om samt i.... Tjafsa med dig samt andra som inte kan fatta att annat är bättre än Canikon ibland.

Samt seriösare försöka ge tips samt ideer till topicinnehavaren som söker tips .. Vilket jag försökt gett topicägaren från mina tankar samt åsikter..

Och utan veta vem du är samt vart du skriver så har jag endast genrella svar om bias att besvara dig om.. Men om detta duger för dig så gör det detsamma för mig...

men då är det samtalet ju avslutat där.. Jag anser ju testare är biast.. Och detta ändras ju inte för du skriver här nu...
men detta fattar du säkert...Den generella delen är ju redan utalad.. ...

Och elafant i en porslinsbutik... Ja jag har märkt hur sköra en del är då dom inte kan sitta och hissa två märken ostört i varevigaste topic där folk söker tips och råd.. Om man då kliver in med info om tex en Sony Pentax samt dess kompabilitet mm mm och inte sitter tyst i klassen så blir man en taliban..

vad är i så fall Canikoner om jag är en taliban enligt tidigare inlägg?? Är er roll då att vara Bush eller som före det ryssarna.?

Jaja.. Man får kalla mig exakt vad ni vill bryr mig faktiskt inte .. Garvar ju faktiskt och har lite kul enbart..

Men tror en del inte hajar detta..Utan tror man sitter här frustande arg .. hehe..

Jaja..

Alla tar som sagt bilder.. Vilket jag aldrig sagt annat heller...Samt jag har aldrig sagt Nikon som sådant är dåliga. Jag gillar inte deras bildtyp ofta har jag märk över årens tittande.Samt detta har varit uppe förr... men andra gillar dom ju.. Så där är vi bara lite olika..Bilket vi mäniskor ju oftast är..

men just Nikons startkamerasegemt är en annan story det..

Mvh
Tobbe.

Martin Agfors

Du ser. Jag tror att satt vi vid ett bord och resonerade så hade vi nog snabbt sett vi oftast har liknande tankar... Givet vi höll oss inom den smalare svär jag ens kan säga någon...Du med större svärens erfarenhet är ju inget jag har kompetens om eller runt..

men höll man sig inom områden /Nivåer där jag har mina "marker" tror jag vi delade det mesta i synsätt vid live resonemang..

Så har jag gjort med skribenter butiksidgare importörer osv bakom kulissserna inom Hifivärlden i stort alltid.. medans det skrivna sedan sällan ser lika ut som dom sagt rent privat..

Och vad skoj om du fann lite klämtips att sätta i tryck. tror många faktiskt inte vet vad det är dom skall klämma och känna efter om. Jag tror dom flesta bara tar kameran och tror det är att klämma o känna...

Så verkligen kul om mina rader blev en idee för hjälp till kameraspekulanter!

Mvh
Tobbe...

Föresten.. Såg i efterskott jag skrev "Tjafsa" i tidigare inlägg.. Då jag skrev menade jag INTE elakt.. men ser ju det ser elakt ut...Så snälla. Läs med filter där..

jag säger bara en sak.

The Canon EOS 1000D is the best camera for novices in DSLR photography. It incorporates all of the most recent technological innovations, like Live View, an anti-dust system and image stabilisation in the kit lens.

Källa: EISA BEST CONSUMER CAMERA 2008-2009

Den är en fantastik instegskamera men jag har inte provat sonyn så jag kan inte utala mig om hur den är men jag kan tänka mig att det inte är några skillader.

jag skulle rekommendera dig att köpa den som du tycka känns bra i handen och passar för dina krav. Sonys kameror är jävligt sköna att hålla i (har samma grepp som minolta kamrorna, hade en konica minolta D7D förut) så vill du ha en kamera med härligt grepp på instegsmodellerna så skulle jag köra sony.

Men att de lilla jag läste av tråden på förstasidan så fattade jag det som att du torbjörn vill få sonyn att framstå som klart bäst.

Lycka tll med ditt kamera köp.

Jag tror jag får kopiera mitt tipsinlägg från start så kanske man kan läsa VAD där står.. För om man tänker lite så förstår nog dom flesta om det läses i repris.. Om man sedan tittar vidare på inläggen sedan i början så inser säkert varenda läskunnig att jag försökte hålla mig till sak samt skriva tips.. Men tyvärr gick detta riktigt....

Så här kommer kopia av första inlägg...Och förstasidan kan nog alla hitta själva där det kommer ifrån..Sedan går det bra att bara läsa vidare .. .Detta eftersom det som oftast blir just jag som anses aggera talibanaktigt..hehe..

""I Startsegmenten är Sony samt Pentax det jag skulle titta mest på..

Och som absolut förstavalet om man ser kamera per krona är Sony A300 med den exeptionellt fina live view den som väl rätt erkänt även ifrån många ifrån andra "läger" ger mest kamera per krona numera...(A200 som reserv. fast den utan live view men ännu billigare.)

Samt den har dessutom en extremt bra kompabilitet optikmässigt . Så nytt samt beg finns samt allt blir stabiliserat via att stabilitetslösningen sitter i huset. .. växtkraft via stora möjlighteter att även manövrera kameran vartefter man växer med fotandet då manöverfunktioner ligger mycket enkelt till för att vara en startseriekamera..Detta betyder man kan bygga sitt fotande över tid utan byta hus så snabbt.. Bra stabilt grepp.. Vilket är bra då man ev skaffar telezoom.. Med vanlig optik är inte tyngd o grepp lika viktigt som sedan då man monterar på tyngre större optik..

Och så finns inom Sonyfamiljen även stor växtkraft numera om du senare vill gå vidare med ditt fotande till högre nivåer..Med då mer påkostad utrustning... Vilket är först nu möjligt att skriva därför att Sony ju numera även börjat bygga kameror för dom med större krav...Och säkert som amen kommer komma med mer saker i framtiden.

Så du bör absolut titta på Sony samt Pentax.. pentax har såsom Sony stabiliseringen i huset.. Likheterna är många.. Så det är ett bra alternativ också..

men ändå är A300 rätt oslagen i segmentet.. Sedan om man vill ha än mer detaljer så är A350 klart ett alternativ för mycket mycket bra pris kontra kapasitet..

Mvh
Tobbe"""

OK, valet blev en Sony A350. Jag har den på öppet köp och får testa hemma i lugn och ro, just nu känns den alldeles för avancerad för mina syften (och egentligen över min budget)...kan bero på att jag har jobbat non-stop hela julen, och huvudet sitter inte på som det ska.

Jag valde den för snabb live-view med flyttbar skärm, nio fokuseringspunkter (jag inbillar mig att det gör det lättare att "fånga" en liten terrier i full fart), billigare objektiv iom att bildstabiliseringen sitter i huset, bra pris i grannbutiken och trevliga säljare, men framför allt en känsla av att kameran och min hand liksom hör ihop. Hoppas känslan av "rätt" håller i sig när jag börjar använda den på riktigt!

Jag återkommer med nya frågeställningar efterhand...

Gott nytt foto-år på er alla!

OK, valet blev en Sony A350. Jag har den på öppet köp och får testa hemma i lugn och ro, just nu känns den alldeles för avancerad för mina syften (och egentligen över min budget)...kan bero på att jag har jobbat non-stop hela julen, och huvudet sitter inte på som det ska.

Jag valde den för snabb live-view med flyttbar skärm, nio fokuseringspunkter (jag inbillar mig att det gör det lättare att "fånga" en liten terrier i full fart), billigare objektiv iom att bildstabiliseringen sitter i huset, bra pris i grannbutiken och trevliga säljare, men framför allt en känsla av att kameran och min hand liksom hör ihop. Hoppas känslan av "rätt" håller i sig när jag börjar använda den på riktigt!

Jag återkommer med nya frågeställningar efterhand...

Gott nytt foto-år på er alla!

Grattis!

Hoppas valet gör dig nöjd.

Gott nytt på dig själv.

Grattis ..

Och ta god tid att lära känna kameran ordentligt.Läs maual o testa o läs o testa igen och igen...

Mvh
Tobbe..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar