Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

förvirrad; 180dpi direkt från kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

yaz

Aktiv medlem
Jag har märkt en kanske konstig detalj när jag editerar mina bilder i photoshop. när jag öppnar en bild från min ixus400 i photoshop så har den automatiskt 180dpi upplösning.

jag hade inte märkt det här förut och jag har ingen aning vad det kan påverka. är rätt förvirrad när det gäller upplösning fram och tillbaks, så jag skulle uppskatta kommentarer om denna detalj.
 
Hej

DPI talet styr ju enbart vad du får för absoluta mått i millimeter på bilden vid utskrift. Har inget med upplösningen av grundbilden att göra.
Den är ju absolut och x pixlar bered o y pixlar hög.

DPI talet anger hur många av dessa pixlar du använder per tum i den färdiga utskriften.

Med reservation att jag kan ha fattat detta fel!

Roine
 
tack roine. men jag fattar inte helt o hållet ändå.

detta skulle isf innebära att jag kan få större utskrifter än om bilden från kameran varit 72dpi som jag trodde tidigare.. eller? klockan är mkt och jag tänker kanske inte klart..

mer imorgon ;)
 
72 dpi ger ju större utskrifter, men de blir ju inte så bra då det är långt mellan punkterna med information i så fall.

Man brukar sträva efter ca 180 dpi för framkallning av digitala blider på fotopapper om jag inte minns fel.

Roine
 
ja förstås! :)

men jag menade att det går att få större utskrift med bra kvalitet eftersom man inte går från 72dpi till exempelvis 180dpi..
 
Nu skall vi se om jag kan förklar lite hur det funkar med dpi.

Bilden i pixel har inte något med dpi att göra.
om vi siger att en bild är 1000x1000 pixel stor.
Så har inte dpi något med uplösning att göra utan bara hur tätt man packar pixlarna på en utskrift.

om du sätter bilden till 100 dpi ( pixel per tum ) så kommer du att få en bild som är 1000pixel/100dpi = 10 tum bred. man brukar i regel siga att en bildskärm har 72dpi men det är bara ett relatift måt, det var så för i mac värden när man bara kunde ställa in vilken skärm man hade och inte uplösning.

Så till dina 180 dpi
Vilket bara är ett mått på hur tätt man packar pixlarna en bra utskrift bör ej ha ferre en 180 dpi men man kan ändra detta up och ned, vilket jag alltid gör när jag skall ändra utskrifts storlik. Försök att aldrig ändra pixel uplösning för då förstör du bara bilden.

Jag vet ionte om det blev klara men endå ett försök

//Tobbe
 
Att bilderna har inställningen 180 dpi beror enbart på att de måste ha ett värde för detta. Vilket värde det är spelar ingen större roll, eftersom du sällan skriver ut bilden utan att bestämma vilken storlek du vill ha på den. Någon har väl tyckt att 180 är ett lagom värde...

Bilderna som kommer ur min EOS D60 har också värdet 180 dpi. Det innebär att bilden blir i A3-format om jag skriver ut den i den storleken...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.