Annons

Förvaring av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
I förrgår när jag skulle gå igenom gamla neg. märkte jag till min förvåning att fickorna jag har negen i har gulnat och i kanterna ser dom riktigt äckliga ut. Fickorna är i nått slags pappers material.
Man är ju rädd att detta förstör negativen så vad rekomenderar ni för förvaringsfickor?, plast eller? Kan man i så fall köpa sådan på nätet och var? Kan man även köpa ny negativpärm på nätet och var i så fall?

Mvh
Lina

Enligt sk. experter är negativfickor i acetatplast (tunn, spröd plast) den bästa förvaringen ur hållbarhetssynpunkt. Jämför man andra plastmaterial för negativförvaring så är de vanliga pergamyntpappersfickorna bättre. Hasselblad tror jag också har gett ut fickor för mellanformat som är av en papperstyp som ska vara bättre än de vanliga pergamyntfickorna.
Har själv de mera spröda acetatfickorna av märket Hama. Var jag köpt dom kommer jag inte ihåg men de finns säkert i välsorterade fotoaffärer och nätfirmor. Fördelen med dessa är att de också är helt transparenta och negativen inte behöver tas ut vid kontaktkopiering eller betraktelse i lupp etc.
Hälsn, Nils.

Nördkommentarvarning:

Pergamynfickor i sig är inte skadliga för negativen, hasselbladsfickorna är av samma material som de fickor som brukar gulna.
Skillnaden är att för att göra fickorna mer transparenta behandlas de i syra. Om man inte sköljer bort syran ordentligt påverkas negativen så småningom.
Hasselbladsfickorna är behandlade ordentligt, därför påverkar de inte negativen.

(Bör inte påverka, jag vet faktiskt inte!)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar