Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har alltid förvarat mina negativ i pergamyntblad eftersom jag har fått för mig att de i plast drar till sig damm. Men nu undrar jag om det verkligen är så och kan man kontaktkopiera negativen när de ligger i fickorna. Det skulle ju vara perfekt, för jag vill ju inte ta ut negativen i onödan.

Vilken sort använder ni och är plast bra?

/ Marcus

Jag har använt både plast- och pergamyntfickor som förvaring av negativ.
Fördelen med plastnegativ är att man kan göra kontaktkopior direkt från dem med filmerna i fickorna med ganska skapligt resultat.

Detta är dock inte möjligt med pergamyntfickor.

Plastfickorna har ibland en tendens att spricka sönder om man tar ut och in negativen många gånger.

Tror även att de i vissa fall kan skapa statisk elektricitet och dra åt sig damm.

De äldsta negativen jag har är i svartvit och har legat i pergamyntfickor sedan 1977 utan att ta skada.

Limfogarna håller ännu och pappret har blivit lite gulfärgat, men negativen tycks vara OK.

Nu är det skillnad på plast och plast och jag drar mig egentligen för att våga svara på dina frågor eftersom att ämnet är såpass omdebatterat.

Viss plast innehåller bevisligen ämnen som skadar filmen efter längre eller kortare tids förvaring. Varning för PVC. Välj fickor av acetat (samma material som själva filmen) eller polypropylen. Kika gärna efter fickor som är testade och märkta som godkända för arkivändamål, för även om det ofta är tillverkaren själv som har utfört/betalat testerna så anser jag att ett icke oberoende test är bättre än inget test alls.

Jag kan personligen rekommendera fickor från KENRO, vilka bland annat säljs av Madeco i Stockholm. Då klipper jag 135-film i remsor om sex rutor och får då plats med sex remsor per blad. Finns även i andra format liksom för 120-film. Dessa är universalhålade och passar därmed alla typer av pärmar. Vanliga (Jopa) kontorspärmar finns i modell med extra bred pärm, vilket är bra eftersom att den typen av format som jag nämnde annars sticker ut och skadas i längden. Annars finns även en uppsjä speciella pärmar som är som lådor, dvs helt stängda på alla fyra sidor vilket skyddar extra mot damm och smuts.

Att den här typen av fickor skulle dra till sig damm känner jag inte igen. Möjligen GÅR det med viss ansträngning att "ladda upp" en plastficka med statisk elektricitet men hur detta skulle vara fallet i praktiken kan jag inte se. Själv har jag i alla fall inte det problemet.

Förutom detta så menar en del att filmen skulle ta skada just därför att själva materialet i plastfickor inte "andas" på samma sätt som pergamyn, papper, tyg etc. Det må också vara sant men jag vill ändå hävda att om du ser till att filmen är ren och torr när du sätter den i fickorna och sedan förvarar dessa utom risk för fukt så bör detta vara ett relativt litet problem.

Om du istället har extrema behov av att kunna garantera maximal hållbarhet så finns det en museibutik (som jag inte har namnet på här och nu) som säljer extremt dyra fickor i tyg och som säkerligen även kan ge tips och råd för att skapa optimerade filmkylar med exakt rätt temperatur och luftfuktighet. För oss vanliga dödliga rekommenderar jag högkvalitativa plastfickor för förvaring.

Och ja, det går alldeles utmärkt att kontaktkopiera med filmen kvar i fickan.

Hoppas det gav några svar på dina funderingar. Återkom annars igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar