Annons

Förvaring av kamerautrustning i kassaskåp

Produkter
(logga in för att koppla)
Många saker att kommentera, jag vet inte var jag ska börja.

Ursprungligen handlade det om förvaring i kassaskåp. Jag betvivlar att det är nödvändigt. Så länge du har godkända lås i dörrar och eventuella fönster på markplan så bör det inte vara några problem vid ett eventuellt inbrott. Kravet på säkerhetsskåp kan jag tänka mig gäller om man har särskilt värdefulla saker, alltså än mer än kamerautrustning, typ relativt vikt, exempelvis extremt dyra smycken, myntsamlingar, frimärken etc.

En aspekt på larm och andra säkerhetsanordningar kan vara att det signalerar att det finns värdefulla saker i bostaden. Jag säger inte att man inte ska ha larm av den anledningen, jag säger bara att man alltid bör försöka tänka ett steg längre.

Vad gäller värderingen av utrustning (appropå sådan köpt utomlands) så beror den mycket på typ av försäkring. Premien för en specifik objektsförsäkring är ofta i förväg beräknad utifrån utrustningens nyvärde och då kan man ju välja att den beräknas utifrån det värde den har i Sverige även om man köpt den någon annanstans. Andra försäkringar, hemförsäkringar och liknande, täcker oftast upp till ett visst schablonbelopp och förutsätter att man vid eventuell skada kan visa kvitto på vad utrustningen faktiskt kostade när man köpte den. Märk dessutom väl att jag skriver "ofta" eftersom att jag själv reagerar starkt mot andras generaliseringar beträffande vad som gäller för olika försäkringar. Kolla villkoren!

De flesta försäkringsbolagen gör en värdeminskningsavskrivning vilken, gissar jag, följer ungefär liknande modell för samtliga. Undantag finns dock. Med Gefverts särskilda kameraförsäkring för yrkesfotografer utgår exempelvis full ersättning fram till fem år från inköp. Jag läser även på Folksams hemsida att deras specialförsäkring betalar ut full ersättning så länge värdet inte sjunkit mer än 30 procent. Återigen, läs villkoren!

Vad gäller utrustning som är 15-20 år gammal är den knappast värd dyr försäkringspremie. Kanske inte ens självrisken.

Vad beträffar Gefverts försäkringslösning så har jag själv haft den i flera år. Vid mindre skador har jag inte haft några problem. Just nu befinner jag mig dock i en tvist med dom angående en större skada som inträffade för ett par veckor sedan. Jag avstår från att uttala mig kring huruvida de är att rekommendera eller ej. Fråga mig gärna igen om ett tag.

/J

Själv har jag fiskeutrustning för ett högre inköpspris än mina kameror och har aldrig tänkt speciellt på att skydda dessa.

Kamerautrustningen i all ära, men det första jag skulle bry mig om är mina foton.

Vid ett villa/lägenhetsinbrott där man inte har förhandsinformation beträffande det man skall stjäla sker ofta totala "urröjningar". Hur detta påverkar en mentalt är svårt att sätta sig in i.

Själv har jag aldrig lagt ut en massa på värdelösa sakförsäkringar, ej heller på bra försäkringar med höga premier. I stället har jag lagt pengarna på det förebyggande skyddet.

I villan hade jag ett direktkopplat inbrottsskydd. (då väljer tjuven nästa kåk)

I min lägenhet sitter det en klassad dörr.
Bor man på markplanet eller om huset har loftgångar blir det däremot betydligt dyrare.

Funderar även på ett brandklassat dokumentskåp till mina bilder, filmer, etc. Skulle dock aldrig köpa ett på Biltema. Företag går i konkan var dag och dokumentskåp "från fina gatan" är vanliga på auktioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar