Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av kamerautrustning i kassaskåp

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert_B

Aktiv medlem
Hej

Allteftersom kamerautrustningen växer så finns risken där att nån bryter sig in och stjäl allt. Även om man skulle få en del från försäkringen så blir det massa krångel och man får aldrig igen allt (pengar). Speciellt inte utrustning man köpt i Tyskland och USA.

Jag funderar på att köpa ett dokumentskåp från Biltema för ca 1800, den väger 75 kg och är inte den allt för lätt att bära ut ur lägenheten (4:e våningen utan hiss).

Tänkte bara höra hur ni har valt att förvara er utrustning förutom att försäkra dessa, om det finns smartare lösningar (vakthund etc...:) )

Jag har installerat larm i min lägenhet. Med väktarutryckning. Inte så fasligt dyrt heller. Och till det är det kopplat brandvarning till vaktbolaget också. Tror jag betalar c:a 3000:-/år. Och då ingår det fria utryckningar.

Att förvara utrustningen inlåst är nog en god idé, men jag skulle titta på andra skåp.

Varför skulle försäkringsbolaget inte till fullo ersätta utrustning köpt utomlands?

Jag skulle titta på hur de där biltemaskåpen är klassade. Enligt tester som gör bla på beställning av svenska stöldskyddsföreningen är det stor skillnad på skåp och skåp. det priset verkar vara högt i förhållande till att du riskerar få ett "dåligt" skåp.

Ett 75kg _lätt_ skåp bärs kanske inte med enkelhet fyra våningar utan hiss, men vill de så gör de det. Du kommer behöva förankra det i vägg eller golv.

Vidare bör du beakta att dokumentskåp inte är inbrottsskyddade på samma sätt som t ex ett säkerhetsskåp.

Andra tillverkare som du kan titta närmare på är (utan inbördes ordning!)
Norlyx
Rosengrens
Zugil

Jag har tittat på skåp för bekantas räkning och funnit att den stora nackdelen med skåpkonstruktioner idag verkar vara att det inte finns inbrottsskyddade (klassade) datamediaskåp. Idealet vore att ha ett skåp som ät klassat dels som säkerhetsskåp och brandklassat enligt D90 eller D120. Dvs att innertemperaturen i skåpet inte överstiger om det är 50 grader (dvs neg överlever!) trots att skåpet befinner sig i brandhärd under 90 resp 120 minuter.
Idag är skåpen antingen inbrottsskyddade eller brandklassade.

Det som återstår verkar vara att bygga en valvkonstruktion.. Men det är ju inte realistiskt.

Leif Engdahl skrev:
Jag har installerat larm i min lägenhet. Med väktarutryckning. Inte så fasligt dyrt heller. Och till det är det kopplat brandvarning till vaktbolaget också. Tror jag betalar c:a 3000:-/år. Och då ingår det fria utryckningar.

Inte dumt det heller.
Larmskyltning brukar få tjyven att ta villan eller lägenheten brevid istället. =)

Att installera larm kan vara en bra idé, det gäller bara att se till att det är ett väktarbolag som har mycket kunder i samma eller närgränsande områden som har larmet kopplat till sin larmcentral.

Men att dra in ett villalarm om man bor ensligt, långt från större tätort är nästan slöseri iom att utryckningstiderna då kan komma att handla om timmar!

Varför skulle försäkringsbolaget inte till fullo ersätta utrustning köpt utomlands?

Jag tänkte mest på kameran (10D) som min kompis köpte i Ney York som jag senare köpte av honom.

Andra tillverkare som du kan titta närmare på är (utan inbördes ordning!)
Norlyx
Rosengrens
Zugil

Tack så mycket, dessa skall jag definitivt kolla upp. Kanonsjyst.

Leif Engdahl skrev:

Inte alls en dum idé, skall defintivt överväga.

Robert_B skrev:

Jag tänkte mest på kameran (10D) som min kompis köpte i New York som jag senare köpte av honom.

Försäkringsbolaget ersätter väl endast inköpssumman? Om jag senare skulle köpa den skulle jag behöva köpa den i Sverige för dyrare peng vilket gör att man förlorar en del på de utlandsköpta prylarna. Har inte råkat ut för det så jag gissar bara (dumt!).

/Robban

neee, faktiskt inte. Köper jag tex. ett 70-200 2.8L is i USA för 16000:-, får det värderat i sverige till 25000 (nypris) o får det stulet så får jag ut 25000kr (minus ev. självrisk)

flickvännen jobbar på ett av dom stora försäkringsbolagen och det är det svenska nypriset som gäller.

Proboarder skrev:
neee, faktiskt inte. Köper jag tex. ett 70-200 2.8L is i USA för 16000:-, får det värderat i sverige till 25000 (nypris) o får det stulet så får jag ut 25000kr (minus ev. självrisk)

flickvännen jobbar på ett av dom stora försäkringsbolagen och det är det svenska nypriset som gäller.

ok, det var ju bra

Jag har ett vapenskåp att förvara min utrustning i (NL 500). Jag har haft det i cirka 7 år, och köpte det för runt 2000 SEK, inkl hemkörning.

-- Nicke

Bara ett tips. Om du vill få ut nått på försäkringen så är det säkerhetsskåp som gäller, inte dokumentskåp eller andra mediaskåp.

Om du mot förmodan skulle skaffa ett dokumentskåp och låsa in din kamerautrustning i så kan du MAX få ut 1/5:e dels basbelopp i ersättning, det innebär att du får precis lika mycket ersättning som om du har din kamera liggandes på bordet hemma då den blir stulen..

Mao helt värdelöst ur ersättningssynpunkt med dokumentskåp, däremot kan det ju stoppa / slöa ner tjyven.

Att försvåra för tjuven genom att skaffa lås etc. som gör att det tar längre tid för en tjuv att genomsöka ens hem är nåt som alla måste se över.
Sen att skaffa säkerhetsskåp eller dokumentskåp är bra tycker jag , men det måste vara så tungt så att det nästan är omöjligt att ta med sig. Bor man i villa kan man ju limma fast och ev. förankra det med bult.

Men ersättningen däremot är jag mer tveksam till hur försäkringsbolagen värderar. Det finns ju en avskrivningstid på utrustningen, det måste ju innebära att tex. en digitalkamera rasar snabbt i värde, kanske tom. med 50 % första året. Med tanke på den enorma utvecklingen på inom området.
En dator är ju inte värd mer är 50 % efter 1 år.
Så slutsatsen om det stämmer är att, en kamera köpt i utlandet för tex. 16000 :- ena året, ( skulle motsvara 25000:- i Sverige) är inte värd mer än 12500:- året därefter.

Hur serdet då ut på en äldre utrustning. yrkeskameror som är 10-15-20 år?

janne ö skrev:
Men ersättningen däremot är jag mer tveksam till hur försäkringsbolagen värderar.

Försäkringsbolagets värdering är beroende på vilket bolag, vilken typ av försäkring etc.
Generellt verkar bolagen göra avskrivningar som ibland är ologiska ja. Men det är klantigt att ha en sådan försäkring om du har en värdefull utrustning.
Då är det bättre att försäkra kamerorna specifikt, gärna hos någon som förstår fotografens verklighet.
Då får du garanterat bättre villkor.
Sådana försäkringar finns bl a genom SFF.

janne ö skrev:

Men ersättningen däremot är jag mer tveksam till hur försäkringsbolagen värderar. Det finns ju en avskrivningstid på utrustningen,

Det låter mer troligt.

När jag hade inbrott i bilen stal de bilstereon, utan front (knäppgökar) tillsammans med mina högtalare och slutsteg. Trots att jag hade fronten kvar räknade försäkringsbolaget ner värdet för alla de år (3) sedan den inköpts. Fick inte ens ut hälften. Vad hade jag fått om jag hade klantigt nog lämnat kvar fronten och de stulet allt? Förmodligen långt mindre

Robban

janne ö skrev:
Att försvåra för tjuven genom att skaffa lås etc. som gör att det tar längre tid för en tjuv att genomsöka ens hem är nåt som alla måste se över.
Sen att skaffa säkerhetsskåp eller dokumentskåp är bra tycker jag , men det måste vara så tungt så att det nästan är omöjligt att ta med sig. Bor man i villa kan man ju limma fast och ev. förankra det med bult.

Men ersättningen däremot är jag mer tveksam till hur försäkringsbolagen värderar. Det finns ju en avskrivningstid på utrustningen, det måste ju innebära att tex. en digitalkamera rasar snabbt i värde, kanske tom. med 50 % första året. Med tanke på den enorma utvecklingen på inom området.
En dator är ju inte värd mer är 50 % efter 1 år.
Så slutsatsen om det stämmer är att, en kamera köpt i utlandet för tex. 16000 :- ena året, ( skulle motsvara 25000:- i Sverige) är inte värd mer än 12500:- året därefter.

Hur serdet då ut på en äldre utrustning. yrkeskameror som är 10-15-20 år?

Du Johan som sa att det är bättre att försäkra sin utrustning i andra bolag än de man nu har.

Det jag hört av "mitt" försäkringsbolag var att man ersatte en kamera eller utrustning som anses var normalt i en familj. Vad det är som är normalt vet jag inte , men jag kan inte tänka mig att det är 2-3 kamerahus, 6-7 objektiv mm. Som många av oss här på sidan minst har. Hur man sen ersätter är inte så lätt att få reda på heller. Inte förräns det redan skett en skada. Jag glömde ett objektiv på fjället en gång. Hade lagt tillbaka det i en plastpåse och en koger, men inte ner i ryggsäcken. Tack och lov kom jag i håg det efter nån timme , men jag frågade senare om bolaget hade ersatt det. Och fick till svar att dom troligen inte skulle gjort det. Bedömningen är alltså subjektiv från fall till fall.

Att ett annat försäkringsbolag mer ämnat för fotografer skulle vara generösare kan jag inte tänka mig. För med den moderna tekniken, kamera, skanner, skrivare,datorer mm. så måste dessa ju bytas ut med jämna mellan rum. Avskrivningstiden på en PC skall inte vara längre än tre år, efter tre år räknas den som skrot inom ett företag. Skannern förnyas ju också mycket snabbt och ska man hänga med i utveckling, och tjäna perngar , så måste grejerna bytas ofta. Det innebär att prylarna måste få ett skrotvärde mycket snabbt hos försäkringsbolagen.

Men finns det ingen medlem här som arbetar på ett försäkringsbolag som kan svara på den här frågan?

Jan

Jag tycker t ex att du ska ta kontakt med Gefvert som är försäkringsmäklare åt t ex SFF-anslutna fotografer och be att få ta del av försäkringsvillkoren för deras fotograf/kameraförsäkring.

Jag vill mena att villkoren är bra!

Du betalar, för detta, en ganska häftig premie. Men de är mycket snabba, trevliga och proffessionella att ha att göra med. Är uppe i ett ersättningsanspråk på ett skadat objektiv just nu och vad det verkar kommer jag inte ha något att klaga på dem efter detta heller.

Vad gäller skadereglering handlar det ju självklart om att du skall ha agerat i enlighet med aktsamhetskraven som föreligger i villkoren.

Jag är väldigt övertygad om att jag har bättre chanser att få ut en god ersättning via en specifik objektsförsäkring än om jag skulle försöka detsamma på en biklausul till min vanliga hemförsäkring.

MÅste man vara SFF anslutning för att gå via gefvert.... jag ska nämligen resa till filipinernao och thailand i jul och tänkte att en försäkring vore ju bra. Speciellt då man utan att blinka lätt kommer upp en en 15k trots begagnad utrustning, etc. Och då är ju det lite mot vad dom flesta andra har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar