Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvaring av APS-film?

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
ska aps-film förvaras kallt, som vanlig film? eftersom man aldrig ser hur filmen ser ut vet jag inte vad det är för sorts film i kasetten...
 
Hej, Elin!
I burken&i kylen...
"Same procedure as every film, Eilene"...
En, något "flamsig", Stefan S(som dock har rätt i sak!!!)
 
hur funkar aps-filmen egentligen? kan man ta ur den ur sin kasett som "vanlig" film, eller är det helt kört om man vill göra egna kopior?
 
Hela APS-systemet är kört redan innan det lanserades enlig min mening. Jo du borde kunna ta ut filmen ur burken och kopiera hej-vilt, det är vanlig film. Längden på rutorna kan variera, som en finess i systemet och så finns det en magnetremsa på filmen med information om bilden om jag fattat det hela rätt,
 
så filmen är vanlig film, inte känsligare eller så? vill ju inte klanta till det och förstöra värdefulla bilder.
 
Roland: nja, längden på rutorna varierar inte, dock så ligger information i magnetremsan hur bilden har komponerats (panorama etc), så att bilden på pappret blir rätt format, men man kan ju ändra format om man så skulle vilja...
Elin: Nej det är ingen skillnad på känslighet, dock så blir det nog svårt att få in negativet i rullen efter att du har plockat ut den, eftersom snabblabben inte plockar ut bilderna på det sättet, du kan ju testa att rulla ut filmen, om det går :)
 
Det Henrik skrev om filmformatet stämmer. APS-kamerorna exponerar alltid hela formatet 16,7 x 30,2 mm, oavsett om man ställt in kameran för C-, H- eller P-format.

APS är inte tänkt för dom som vill kopiera själva i mörkrum. Jag har inte sett någon förstoringsapparat med negativhållare för APS-film. Däremot har det funnits (finns?) filmskannrar för APS och även APS-tillsatser för vissa småbildsskannrar.

Negativ färgfilm finns i ISO100, 200, 400 och 800. ISO800 endast Fuji. Svartfilm film (Kodak) endast ISO400 och diafilm (Fuji) endast i ISO100. Dom senare kan vara svåra att hitta. Inte så många som efterfrågar dom och därför inte många som säljer dom heller.

Olle
 
ok, tack för all info! jag funderade bara lite över det här eftersom jag har en del aps-bilder liggandes (att köpa en aps-kamera var ett stort misstag. trodde att det var det man borde köpa om man skulle köpa ny kamera för några år sen. vilken bluff...). håller på och kopierar i mörkrum och tänkte att det skulle vara bra om det gick att använda aps-neggen också...

henrik: det är väl bara att öppna kasetten och sen klippa negativremsan som en vanlig filmremsa som man förvarar i en negativficka. att försöka få in rullen i kasetten igen verkar lite överkurs :)
 
På något sätt måste det gå att spola tillbaka filmen. Det gör ju APS-filmskannrarna (och labben).

Vad har du tänkt att använda för negativhållare?
För vissa apparater finns det inställbara negativhållare. Om man använder en hållare för småbild däremot, så kommer en massa ljus att "läcka" på sidorna. APS-film är ju mycket smalare än småbildsfilm.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.