Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvara/skänka bort glasplåtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Såg diskussionen om farfars gamla kamera här på fotosidan som någon hittat. Då kom jag att tänka på att på vinden hos mina föräldrar finns det en låda fylld med gamla negativa glasplåtar, ca A4-storlek. Jag vet inte så mycket om dem egentligen, men det verkar ju synd att de ska förstöras där.

Vad kan man göra med sådana plåtar?

Har museeum något intresse av dem? Då kanske man behöver en historia kring bilderna, plats och sånt? Det vet jag inte om det finns. Jag tror att de är från början av 1900-talet. Det är hus och skoggshuggare på bilderna.

Hur ska jag förvara dessa på bästa sätt för framtiden?

Går det att skanna in dem med en vanlig skanner?

Många frågor men det vore kul att få svar på några av dem.

Jag tycket du skall scanna in dem och visa upp dem här på FS !!!!!!!!

Verkar ju vara spännande bilder !!!!!!

Säkert har något museum intresse av glasplåtarna, särskilt med tanke på att skogshuggare inte direkt är något vanligt motiv. Finns någon som helst information om bilderna blir de dock självklart intressantare.

Vill du skänka bort dem till något museum eller folklivsarkiv så kontakta mig via min profilsida så kan jag tipsa dig om kontaktpersoner o.s.v.

Bästa,
Fredrik Skott
(historiker och arkivarie)

Tack för era svar. Jag ska kolla lite mer om det kan skada plåtarna men annars kommer jag att skanna in dem. Det är ju rätt så kul med ett negativ så stort.

Jag ska höra med mina föräldrar vad de vet om dem, och jag är ganska så säker på att de gärna skänker bort dem. I så fall hör jag av mig till dig Fredrik!

/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar