Annons

Förvandla K10:a till IR?

Produkter
(logga in för att koppla)

birbjo

Aktiv medlem
Hej!
Sitter med en K7:a som jag fortfarande njuter av, och en K10:a som dessvärre mest samlar damm....

Skulle det gå att förvandla denna K10:a till en IR-kamera? Är det möjligt? Kan man lämna in den till någon, eller går det att göra själv?
Såvitt jag har förstått så måste man ändra kameran "hårt" för att få rätt effekt?

Om frågan är så korkad att jag förtjänar en dumstrut......så bjuder jag på det... och hoppas att alla får ett gott skratt... :)
 
Ingen dumstrut till dig!

Det du behöver är att ta bort IR filtret som sitter just innan sensorn. Detta är rätt knepigt att göra själv, speciellt på pentax och sony som har inbyggd stabilisering i huset.

Du har olika val av filter att sätta in i utbyte mot det som du tar bort. Ett som bara släpper igenom IR ljus eller ett som även släpper igenom lite färger.

Jag vet själv ingen som genomför detta i sverige, men det finns några ute i världen. Senast jag kollade så kom jag i kontakt med spencerscamera.com , men efter en tråd på Pentaxforums.com så är jag lite tveksam då deras service kan vara väldigt långsam och tvivelaktig

Funderar själv på att konvertera min k-x till något liknande
 
Kolla noga så att sensorn är känslig för IR först. Har för mig att någon av Pentax kameror inte var särskilt IR-känslig ens om man tog bort filtret.
 
Jag tror att alla sensorer är känsliga för IR men olika "brett". Men det är enkelt att testa genom att fota en IR-remote när man håller en tangent nedtryckt, blir det en "lysande" prick så kan kameran registrera IR.

Jag har fotat en del med IR-filter på mina Pentaxar.
Med min K100D så fick jag t ex bara information i den röda kanalen, vilket duger till S/V bilder.
Med min K20D så får jag information i alla kanaler och kan göra pseudo-färg IR bilder.
 
Är det måhända någon som testat att köpa filter från www.lifepixel.com och byta själv? Blev lite sugen på att göra det i min gamla 350D. Men måste erkänna att jag inte är vansinnigt händig och är därmed lite orolig för om det är görbart på egen hand...
 
Jag har gått i samma tankar en tid men inte kommit till skott.
Kolla med: fotoflod.se
Jag var i kontakt med dem för länge sedan. De kunde fixa det då.

Om du gör konverteringen så rapportera gärna tillbaka.
 
Måste säga att IR är sjukt ballt faktiskt och hur det fungerar. Hade kunnat betala mycket för att se IR-ljus men det vore samtidigt lite jobbigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.