Annons

Försvunna negativ + framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinaN

Medlem
Hej!
Är nybörjare på det här med fotografering och behöver lite tips och råd.

Har tidigare skickat mina rullar på framkallning till Apport. Det har fungerat ok, varit hyfsat nöjd med resultatet. Var jättenöjd med två bilder som jag skickade för förstoring. Negativen är nu borta!!!
Någon som vet vad jag kan göra i det här läget?

Har försökt med Allmänna reklamationsnämnden, inget svar. Fått info från Konsumentombudsmannen och det verkar som om jag bara kan få filmrullar som kompensation! Är det vanligt förekommande att bra negativ "råkar" försvinna?
Apport "söker" de saknade negativen, kan nog inte ha stora förhoppningar om att de återfinns.

Vart ska man vända sig för framkallning och förstoring för att inte riskera att bli av med sina dyrbara negativ, (om man nu inte har möjlighet att framkalla själv förstås, vilket jag inte har)?

Vågar inte skicka fler negativ eller rullar!!

/Martina

Det kan ju vara en engångföreteelse..även om sådant verkligen inte får hända. Om du har varit med om det tidigare eller hört andra säga sig ha råkat ut för samma sak hos "Apport" - byt då labb! Det är min rekommendation iallafall.

Att kompenseras med nya filmrullar för försvunna negativ är vanligt, tyvärr. Men att det ska behöva ske särskilt ofta tror jag inte.

Det är naturligtvis inte roligt att bli av med sina bästa negativ, men det enda man kan göra i ett sådant läge är att förbli positiv! ;=)

Att likställa en missad film med ett bortslarvat negativ är inte riktigt samma sak tycker jag.

I detta fallet har ju företaget bevisligen haft negativen eftersom dom gjort kopior.
Förlorade eller icke återsända negativ ersätts ju med ett rätt kraftigt prispålägg enligt t.ex BLF's prislilsta.

Martina

Jag råkade ut för något liknande när jag skickade min filmrulle till KODAK. Filmen kom "bort" i Posten men dök upp 3veckor senare. Under tiden var jag i kontakt med både KODAK och POSTEN . Det lustiga är att INGEN av dom kunde garantera att postade filmer kom fram och att jag skulle få tillbaks dom. Därför har jag slutat använda "fotopåsar" och bara anlitar ett litet 1 timmas labb där jag känner dom som jobbar.Dom
har koll på sina kunders filmrullar.

/Lasse

Tack för responsen.

Byta labb, absolut! Dom ska inte få en rulle till för framkallning av mig. Får börja använda mig av labb som man besöker!

Tyvärr känns ju sitationen lite trist eftersom det ju är dom bästa negativen man skickar för förstoring.

Jag tycker inte heller att man kan säga att en framkallning är samma sak som ett negativ för förstoring. Tyvärr kan jag inte ens få igång en diskussion med företaget eftersom dom fortfarande "letar".

Det konstiga är dock, att jag fick en förstoring, men utan negativet. Den andra förstoringen har jag inte sett av. Men hela ordern har de ju fått. Deras hantering måste vara urusel.

Det tråkiga är att det verkar inte finnas mycket jag kan göra. Men men, fortsättning följer väl när jag får resultatet av deras sökning.

Enligt BLF's lista så debiteras försvunnet original med minst 20% av basbeloppet vilket för 2001 var 37000:- Detta betyder att du kan räkna med minst 7400:- i kompensation.

Det olustiga är att du fick ena bilden som du skriver och inget mer. Alltså kan man inte klandra posten utan företaget som du anlitade. De har onekligen slarvat bort dina negativ.

Jag hade skrivit ett brev till företaget i fråga och refererat till BLF's prislista. Sedan avslutat med att skriva att du hoppas att allt löser sig och att negativen kommer till rätta.

Vänligt men bestämt! Så ge dig inte. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar