Annons

"Försvunna" bilder i Aperture

Produkter
(logga in för att koppla)

iSnobben

Avslutat medlemskap
Jag har ett problem i mitt aperturebibliotek som artar sig som så att vissa bilder visas inte som thumbnails utan blir bara svarta med ett streckad vit linje runt. Dubbelklickar man på bilderna så öppnas dom som vanligt men förhandsvisas alltså inte. Man blir ju lite orolig...

Någon som har en lösning eller kan berätta varför det är som det är?
 
Jag är absolut ingen expert. Har du flyttat på biblioteket? Har du säkerhetskopierat en existerande vault någonstans? För mig låter det som om aperture inte hittar det fotografiet som visas svart. Om du har en färsk backup innan du började få dessa svarta thumbnails så ersätt nuvarande bibliotek med ett friskt.
 
Jag har upplevt liknande två gånger. Bägge tillfällen löste det sig genom att ge Aperture en "digital spark", dvs något av följande:
1) byt till ett annat projekt för att sedan återigen gå tillbaka till problembilden,
2) starta om Aperture
3) dra i något reglage (tex Exposure) så tvingar du Aperture att rendera bilden på nytt.

Jag har ingen bra förklaring till varför det blir så, men eftersom jag lyckats bli av med problemet så har jag inte undersökt saken något mer...

Lycka till!
 
samma sak har hänt mig ett par gånger... må säga att jag blev duktigt kallsvettig första gångerna det hände...
har alltid lösts med aperture-omstart
uppkommer alltid med att jag drar i nåt reglage på en ny bild... WB eller exp vanligtvis
 
Tack för era svar. Jag lyckades lösa problemet genom att hålla in Command-Option när jag startade Aperture för att på så vis bygga om biblioteket. Nu funkar allt som det ska igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.