ANNONS
Annons

Förstoringsoptik: el-nikkor 50 mm 1:2,8 etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimaxelsson

Ny medlem
Hej,

jag har lite grejer från mörkrummet, som jag försöker få prissatta. Har kollat runt en hel del, men då huvudsakliga källor verkar vara auktioner här och där, är det svårt att få en bra översikt om vad saker är värda. Är det någon som vet närmare vad dessa objekt, som alla är i mycket bra skick då jag varit väldigt rädd om dom, kan betinga:

EL-Nikkor 50mm 1:2.8
EL-Nikkor 80mm 1:5.6
Durst Componon Schneider-Kreuznach 50mm 1:4
Durst Componon Schneider-Kreuznach 75mm 1:4.5
Meopta Belar 75mm 4.5

/Joakim

Tja man skall nog tyvärr se det som att man har tur om man kan få det sålt...

Nikonoptikerna skall varar rikgtigt skarpa och fina. Tror jag har en 50 i ngn låda nånstans i originalförpackning.
Durst är nog bra.
Med det lilla jag vet om Meopta så skulle jag själv se den som skrot.

Några pengar kan man knappast räkna in på såna här grejer, men alla objektiven du har är bra till det som de är till för, inklusive Meopta Belar.

Componon är inte Durst, utan Schneider-Kreuznach, och det är mycket bra objektiv, helt i klass med EL-Nikkor. Det som skiljer de här plantecknande objektiven från Belar är att de tecknar skarpt ut till hörnen redan vid stor öppning. Belar måste bländas ner för att få kornskärpa ända ut i hörnen.

De funkar tyvärr inte för att använda som makrooptik till digital fotografering, eftersom inga av de här äldre objektiven hade riktigt bra antireflexbehandling. Den bättre av dem är EL-Nikkor, särskilt om de är tillverkade sent, men exempelvis min 80mm f/5,6 EL-Nikkor från sjuttiotalet är värdelös för digitalfoto, då den skickar reflexer tillbaka som sänker kontrasten i mitten.

Så det är bra förstoringsobjektiv, för den som förstorar negativ, och de fungerar också för att ta repro när man fotograferar med film. Belar är sämre för färg än de andra, då förstoringsoptiken var optimerad för blått ljus.

Så priset får man nog räkna med blir lågt; svårigheten är närmast att hitta den som alls är intresserad av sådana objektiv.

Problemet med Belar är att det också har en egen gänga som bara funkar på Meoptas apparater. Componon finns med både 25 mm (äldre Durst) och 39 mm gänga (standard). El-Nikkor finns endast med 39 mm så vitt jag vet.

De funkar tyvärr inte för att använda som makrooptik till digital fotografering, eftersom inga av de här äldre objektiven hade riktigt bra antireflexbehandling. Den bättre av dem är EL-Nikkor, särskilt om de är tillverkade sent, men exempelvis min 80mm f/5,6 EL-Nikkor från sjuttiotalet är värdelös för digitalfoto, då den skickar reflexer tillbaka som sänker kontrasten i mitten.

Här måste jag faktiskt säga emot cocuyo, Dessa objektiv passar utmärkt för makrofotografering. Mitt påstående kommer inte från luften. Jag sysslar med makrofoto och använder flera av just dessa märken och modeller inklusive Meopta Belar. El-Nikkor och Schneider är av utmärkt kvalité. Meopta har varierande kvalité, men om du har tur så är även denna mycket bra. Antireflexbehandling har inte så stor betydelse. Det är sällan man råkar ut för motljuseffekter om man inte söker de själv. Konsekvens av sämre eller ingen antirefl.beh. blir att man får lägre kontrast i bilderna, men det är lätt att fixa i PS. Så jag hävdar att dessa objektiv passar utmärkt just för digital makrofoto. Jag har skrivit lite i ämnet här:
http://makrofokus.se/blogg/2011/12/29/alternativa-makroobjektiv.html

Hej,

jag har lite grejer från mörkrummet, som jag försöker få prissatta. Har kollat runt en hel del, men då huvudsakliga källor verkar vara auktioner här och där, är det svårt att få en bra översikt om vad saker är värda. Är det någon som vet närmare vad dessa objekt, som alla är i mycket bra skick då jag varit väldigt rädd om dom, kan betinga:

Meopta Belar 75mm 4.5

/Joakim

Hej! Jag är intresserad av din EL_NIKKOR 80 mm. Finns den kvar och i så fall till vilket pris?

mvh /Märt Söber

Hej,

Meopta Belar 75mm 4.5

/Joakim

Hej! Jag är intresserad av din EL_NIKKOR 80 mm. Finns den kvar och i så fall till vilket pris?

mvh /Märt Söber [email protected]

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar