Dubbelolle
Aktiv medlem
Förtydligande: ändras förstoringsgraden ska det stå, glömde korrekturläsa, LarsOlov
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
.Jag förstår nog inte riktigt hur Du menar i resten av resonemanget. Det blir väldigt svårt att diskutera om man inte stringent håller isär begreppet "bränvidd" från begreppet avståndet till "bildpunkt"/"bildplan".
På fasta objektiv är detta enkelt och okomplicerat. På zoomobjektiv blir det betydligt svårare att se skilnad på orsak och verkan.
Man kan tycka vad man vill om det, men nog skulle det vara lite konstigt att ange varierande brännvidd på ett objektiv som man inte kan zooma med i betydelsen förändra synvinkeln på ett och samma avstånd
En fråga som kanske är lite "OT":Det kom in fler svar medan jag skrev så det kanske bör tilläggas att Henrys beskrivning är helt korrekt vad gäller äldre fasta objektiv som enbart fokuseras med utdragsförlängning men det finns som sagt även andra metoder numera och man har inte brytt sig om att hitta på ett nytt namn för sådana objektiv utan de kallas också "fasta".
Observera att jag verkligen håller med om vikten av att hålla isär begreppen brännvidd och bildvidd (jag tror avståndet ifråga heter så på svenska).
Här återkommer något som jag har svårt att förstå. Jag läste på herr Rockwells sida, en recensionen av Nikons 70-200 2.8, och där skrev han att de använder ett "optiskt trick" och kortar brännvidden för att kunna få en kortare närgräns. För mig, som gärna behöver förstå saker rent praktiskt, blir det strul i huvudet när jag läser något sånt.
Men, jag gör ett försök.
Innebär detta att om jag t.ex. har zoomat så att kameran har brännvidden 200mm. Och då försöker fokusera på något som är nära, så börjar autofokusen söka, och istället för att kameran bara flyttar "fokuslinsen(-erna?)" (heter det så?) så börjar den även zooma ut? DVS, 200mm fungerade inte, då prövar söker den från <200mm och hoppas på att hitta rätt?
Eller?
...
Enligt SAOL är Bildpunkt lika med Pixel.
...
Nej så fungerar det inte. Samtidigt som du fokuserar (manuellt eller med AF) och närmar dig närgränsen (med 200 mm inställt) så flyttas även linsernas inbördes avstånd så att hela linspaketet inte ska behöva förflytta sig så lång fram (från sensorplanet).