Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoringsgrad olika brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)
.Jag förstår nog inte riktigt hur Du menar i resten av resonemanget. Det blir väldigt svårt att diskutera om man inte stringent håller isär begreppet "bränvidd" från begreppet avståndet till "bildpunkt"/"bildplan".

På fasta objektiv är detta enkelt och okomplicerat. På zoomobjektiv blir det betydligt svårare att se skilnad på orsak och verkan.

Förr i tiden var det förvisso så enkelt på det vi kallar fasta objektiv, men numera sker ofta hela eller delar av fokuseringen även med fasta objektiv genom att förskjuta inbördes avstånd mellan objektivets linser inne i objektiv och inte bara genom ändra bildvidden med en snäckgänga. Det är detta som då leder till att även officiellt "fasta" brännvidder faktiskt ändrar brännvidd vid fokusering. Den brännvidd som står på objektivet är alltså bara en uppgift om vilken brännvidd objektivt har när det är inställt på oändligt och om denna förändras i samband med fokuseringen bryr man sig inte om att ange det.

Man kan tycka vad man vill om det, men nog skulle det vara lite konstigt att ange varierande brännvidd på ett objektiv som man inte kan zooma med i betydelsen förändra synvinkeln på ett och samma avstånd:)

Detta med hur brännvidder och därmed även indirekt objektivets nominella ljusstyrka officiellt anges är inte precis lika genomskinligt och glasklart som linserna, det finns en del underligheter som är lätt att lura sig på och jag misstänker också att policyn ändrats lite över tid.

Observera att jag verkligen håller med om vikten av att hålla isär begreppen brännvidd och bildvidd (jag tror avståndet ifråga heter så på svenska).

Edit: Det kom in fler svar medan jag skrev så det kanske bör tilläggas att Henrys beskrivning är helt korrekt vad gäller äldre fasta objektiv som enbart fokuseras med utdragsförlängning men det finns som sagt även andra metoder numera och man har inte brytt sig om att hitta på ett nytt namn för sådana objektiv utan de kallas också "fasta".

Senast ändrad:
Man kan tycka vad man vill om det, men nog skulle det vara lite konstigt att ange varierande brännvidd på ett objektiv som man inte kan zooma med i betydelsen förändra synvinkeln på ett och samma avstånd:)

Jo jag är medveten om att gränserna flyter men ett resonemang mår bra av förenklingar så att principerna syns i resonemanget.

Ämet är så stort och varianterna så många att jag inte tror att den människa finns som har den totala överblicken men änmet optik har vissa grundprinciper.

Senast ändrad:
Det kom in fler svar medan jag skrev så det kanske bör tilläggas att Henrys beskrivning är helt korrekt vad gäller äldre fasta objektiv som enbart fokuseras med utdragsförlängning men det finns som sagt även andra metoder numera och man har inte brytt sig om att hitta på ett nytt namn för sådana objektiv utan de kallas också "fasta".
En fråga som kanske är lite "OT":
Manuellt fokuserade makroobjektiv brukar fokuseras enbart genom utdrag. Då är utdraget ungefär lika med brännvidden vid avbildningsskala 1:1 (något som det oftast behövs en mellanring för att uppnå).

Makroobjektiv med AF brukar vara av två typer. Dels de med innerfokus då objektivet inte förlängs alls, dels de som har utdrag, men kanske bara motsvarande halva brännvidden vid 1:1. I båda fallen förkortas brännvidden när man fokuserar, så vitt jag har förstått.

Vad kallas det när man fokuserar med "förkortat utdrag"?
Olle

Observera att jag verkligen håller med om vikten av att hålla isär begreppen brännvidd och bildvidd (jag tror avståndet ifråga heter så på svenska).

Googlar man på "bildvidd" kommer det 209 st svar där jag inte hittade något som berörde vad vi avsåg här.
Googlar man på "bildvidd optik" kommer det 84 st svar där jag inte hittade något som berörde vad vi avsåg här.
Googlar man på "bildpunkt" kommer det 150 000 st svar.
Googlar man på "bildpunkt optik" kommer det 575 000 st svar bland vilka det snabbt gick att hitta det vi avsåg här.
Googlar man på "bildplan optik" kommer det 728 svar där det mesta handlar om det vi diskuterat här.

Håller mig nog till bildpunkt/bildplan fortsatt.

Enligt Fotoordboken av Verner Noll, från 1991:

"Bildpunkt Varje liten punkt i motivet avbildas i filmplanet som motsvarande ungefärlig bildpunkt, när Objektivet är ställt på maximal Skärpa. Hos enkla objektiv uppstår på bildsidan ingen exakt punkt utan en cirkelformad oskärpepunkt. Tagningar med sådan Optik kan aldrig bli "knivskarpa".

Bildvidd Avståndet mellan Bildplanet och Objektivets huvudplan. Vid inställning på "oändligt" är bildvidden praktiskt taget lika med objektivets Brännvidd."

Enligt SAOL är Bildpunkt lika med Pixel.

Olle

Senast ändrad:
Nej

Här återkommer något som jag har svårt att förstå. Jag läste på herr Rockwells sida, en recensionen av Nikons 70-200 2.8, och där skrev han att de använder ett "optiskt trick" och kortar brännvidden för att kunna få en kortare närgräns. För mig, som gärna behöver förstå saker rent praktiskt, blir det strul i huvudet när jag läser något sånt.

Men, jag gör ett försök.

Innebär detta att om jag t.ex. har zoomat så att kameran har brännvidden 200mm. Och då försöker fokusera på något som är nära, så börjar autofokusen söka, och istället för att kameran bara flyttar "fokuslinsen(-erna?)" (heter det så?) så börjar den även zooma ut? DVS, 200mm fungerade inte, då prövar söker den från <200mm och hoppas på att hitta rätt?

Eller?

Nej så fungerar det inte. Samtidigt som du fokuserar (manuellt eller med AF) och närmar dig närgränsen (med 200 mm inställt) så flyttas även linsernas inbördes avstånd så att hela linspaketet inte ska behöva förflytta sig så lång fram (från sensorplanet). Detta innebär att att brännviden kortas och att linspaketet inte behöver flytta sig lika långt. Det är på detta sätt man konstruerar objektiv som ska vara så kompakta och lätta som möjligt. Hade man gjort konstruktionen så att brännviden hade behållts vid närgränsen hade konstruktionen behövt vara längre och därigenom tyngre. Även andra faktorer spelar roll såsom att man vill ha ett välvt skärpeplan vid närgränsen så att inte en plan yta bara blir skarp i mitten (det är längre ut till kanterna men denna skillnad spelar endast roll på nära håll - se Pyhagoras sats och skillnaden mellan kateter och hypotenusa på långt resp. nära håll). Man använder då ofta speciellt, asymetsriskt, slipade linser i sin konstruktion..

Sedan ska sägas att det är väldigt olika hur objektiv är konstruerade. Exemplet med EF 70-300L är visar på hur ett objektiv som är konstruerat för att ge bra skärpa på alla avstånd kan ge nackdelen att avbildningsskalan vid närgränsen inte är så stor som man kunde vänta. Hur det är med just 200 mm inställt på olika zoomar varierar beroende på konstruktion. Vissa macroobjektiv t.ex. ändrar knappt brännvid vid närgränsen utan är optimerade att ge bra skärpa över hela skärpeplanet vid just närgränsen. En nackdel med dessa är att man förlorar mer ljus vid närgränsen än andra macro som minskar brännviden. (Med ett sådant macro som behåller brännviden förlorar man ca 2 steg vid skala 1:1)

Senast ändrad:
Nej så fungerar det inte. Samtidigt som du fokuserar (manuellt eller med AF) och närmar dig närgränsen (med 200 mm inställt) så flyttas även linsernas inbördes avstånd så att hela linspaketet inte ska behöva förflytta sig så lång fram (från sensorplanet).

Är Du helt säker på detta? Flyttar Du bakre bränpunkten närmare objektivet så flyttar Du troligen samtidigt främre bränpunkten från objektivet. Därmed har Du flyttat den optiska medelpunkten framåt i objektivet. Det behöver ju nödvändigtvis inte betyda en brännviddsförändring eftersom brännvidden är avståndet mellan bränpunkterna / 2.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto