ANNONS
Annons

Förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrizz

Medlem
Hej!
Jag har fått 2 förstoriingsapparater billigt...säkert väldigt gamla, jag kan ingenting om varken förstoring el. framkallning men vill gärna lära mig, främst först att kopiera.
maskinerna heter Me opla axomat4 samt Krokus color 44 L. Är det någon som kan dessa maskiner ??Vilken är det värt att först lära sig? Har fösökt läsa mig till hur det går till men har inte hittat någon bra förklaring för just dessa apparater.
Hoppas någon kan hjälpa mig eller tipsa om var jag hittar info.
Mvh
Madeleine

Meopta har manualer på webbplatsen, Dock inte till fyran, men den kanske inte är så olik femman? Det kan kanske vara lite till hjälp i alla fall. Här finns de. Klicka på en apparat och leta efter "manual" i sidan.

Mitt tips är att ta kontakt med en lokal fotoklubb och gå en mörkrumskurs. Det brukar ta ett par kvällar och kosta några tior. Efter det är det bara att köra igång och exprimentera.

Alla förstoringsapparater bygger ju på samma teknik så då är det lättare att komma underfund med hur den fungerar.

MVH
Greven Nickon

Jag använde en Axomat 4 i många år. Den ligger fortfarande kvar här hemma. Den är helt OK för svartvitt. Kanske skall man kosta på sig ett bättre objektiv. Jag skaffade ett Micro Nikkor 50/2,8. Det underlättar arbetet i mörkrummet (skärpeinställningen) och dessutom är det skarpare än standardoptiken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar