ANNONS
Annons

Förstoringsapparat för storformat i lund

Produkter
(logga in för att koppla)

dwargert

Aktiv medlem
Jag är lite sugen på att införskaffa en storformatskamera. Tänktek bara kolla lite med möjligheter till framkallning först.
Jag undrar om det finns någon fotoförening här i lund (eller i närheten) som har tillgång till en storformatsförstoringsapparat för 4x5".

Tackar!

Annars kan du ju passa på att köpa en begagnad på blocket. Där finns det utmärkta storformatsförstoringsapparater för ett par tusenlappar numer och du kan till och med få tag i proffsgluggar med i priset.

pluggar du på Uni, så ska du veta att de flesta nationer har mörkrum, LTH har ett mörkrum, Konst INstutionen har ett mörkrum med förstoringsapparat upp till (tum)5x4/9x12(cm) och sedan har ungdomsgården borta vid Folkets hus ett mörkrum och Folketshus/ABF har ett mörkrum...

Men som sagt konst instutionen är det enda som har ett mörkrum med 4x5/9x12 förstorings apparat.
Vad krävs för att man ska få använda denna magnifika skapelse då? Jo du ska vara student, helst på konst inst men är du inte student på "rätt" instution så ska du gå och prata med Torsten Weimark och få hans välsingelse (det var så jag gjorde) och sedan ska du få Instutions fotografens välsingelse, sedan får du ett litet magnet kort osm man lämnar 200kr i deposition för, och sedan måste kortet förnyaas varje termin vilket inte kostar ett ijota.

Vad är det för sorts storformatare du tänker skaffa?
Jag är personligen sugen på en Grafles Crown eller Speed Gaphic...

C.

dwargert skrev:
Jag är lite sugen på att införskaffa en storformatskamera. Tänktek bara kolla lite med möjligheter till framkallning först.
Jag undrar om det finns någon fotoförening här i lund (eller i närheten) som har tillgång till en storformatsförstoringsapparat för 4x5".

Tackar!

Kanske inte vad du tänker...
men om du har plats och vill (S)labba så är det ett otroligt paket...

http://www.blocket.se/vi/7147638.htm?ca=17_s

/b

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.