ANNONS
Annons

Förstoringsapparat för mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

goeran

Medlem
Är det någon som har några rekommendationer att ge om man tänker köpa en forstoringsapparat (s/v)för mellanformat. Jag har en bra kondensorapparat för småbild som inte kan byggas ut, är därför på jakt efter en som helst kan klara 6x9 neg. Gärna med steglös avmaskningsram, filterlåda eller färghuvud. Vilket är mest användbart, kondensor- eller diffusionsljus? Lämlig optik? Vad får man räkna med att betala? Synpunkter ....tack !

Själv använder jag en Fujimoto G-70, den tillverkas inte längre, men den är bra pga att man kan vända kondensatorn och välja mellan kondensor (linser) och diffusor (tror jag det heter, den klarar 6x7 som max, jag kör både 6x6 och 24x36 i den, den har bajonettfattning så det enkelt går att byta objektiv. Har sätt den beg. ibland.

Det pågår ett generationsbyte till digitalt vilket gör att det finns tämligen gott om större apparater som tar större format i Mölndal ligger firma som heter Voxon de har flera stycken jag tror att dom skulle bli glad om någon vill ha en av dessa.Har även sett ett ökat antal beg. apparater fotopress.

Hej!
När jag stod inför samma val och skulle gå över till mellanformat (6x6 Hasselblad)valde jag en från www.photax.se sortiment. Det var en LPL , Hansa. Vet ej om den fortfarande säljs. Det väsentliga är , förutom ett skarptecknande förstoringsobjektiv, planhållningen av negativet.

Steglös avmaskningsram är en fördel vid hantering av olika negativformat, men nackdelen är att de ofta har glasinlägg mellan negativet. Detta innebär ytterligare jobb med att blåsa bort damm.

Skall man satsa ekonomiskt på något är det förstoringsobjektivet. Här finns det bildkvalite´och skärpa i ytterkanterna att tjäna.

mvh/Tommy

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar