Annons

Förstoringar hos Pixaco

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har egentligen inte så jättehöga krav, med de priser dom har och nästa gång får jag väl i stället konvertera till sRGB, då det verkar säkrare.

Hur som helst, så har jag i alla fall mejlat Pixaco, så får vi se vad dom svarar.
 
Hm. Det ska inte bli någon skillnad på skärmen när du konverterar en redigerad bild från AdobeRGB till sRGB. Konverteringen har bara betydelse för andra program, hårdvaror, skrivare etc.
Om man "sparar för web" i PS CS, då måste man konvertera till sRGB först. Annars blir webbilderna urvattnade och bleka.
Om man i stället använder "spara som" jpg så ska färgerna inte förändras. Krångligt och bökigt tycker jag.
 
Jag ställde som sagt frågan innan jag skickade bilderna till Pixaco om det fungerade med Adobe RGB och det svarade de glatt på inom två timmar, att det minsann skulle gå alla tiders. När jag igår frågade igen, då jag tyckte att färgerna på utskrifterna var väl bleka, så tog det ända tills sent i eftermiddags (iofs ganska snabbt det med), innan svar kom, men såhär skriver dom i alla fall som svar denna gång:

"Hej igen.

Du har iakttagit bilderna rätt. Vi har kollat igen med labbet och det är bara sRGB som används.
Vi ber om ursäkt för tidigare missförstånd.

Med vänliga hälsningar
PIXACO.se - Support"

Detta kan kanske vara bra att veta för dom som tänkt framkalla hos Pixaco. Själv har jag tänkt att skicka dom en gång till, fast i sRGB, för att se skillnaden.
 
Jag skickade ett svar till Pixaco, där jag på ett milt sätt uttryckte mitt missnöje och jag fick idag svar från Pixaco, där de säger att de kommer att återbetala hela ordersumman och även om jag i alla fall tänkt skicka ordern en gång till med bilderna i sRGB, så känns det bättre när dom på detta vis tar ansvar för sina misstag, trots att deras priser är väldigt låga och marginalerna säkert inte kan vara i närheten av andra labbs. Bra jobbat, Pixaco.
 
Jag har nu fått hem bilderna från andra beställningen, där bilderna nu i stället är konverterade till sRGB och för priset man betalar, så tycker jag att de är enastående fina. Precis som Jan-Olof säger, så finns det lite avvikelser i färgnyanserna mot vad jag ser på skärmen, men helheten är för mig till full belåtenhet.

Det verkar som om det alltid tar cirka fem arbetsdagar, innan leveransen ligger i brevlådan och då har båda mina beställningar innehållit utskrifter på upp till 30x45cm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.