Annons

Förstoringar hos Pixaco

Produkter
(logga in för att koppla)

zoomzoom

Aktiv medlem
Har just fått hem en laddning bilder som jag skickade till Pixaco för framkallning. Några bilder (8st) valde jag att förstora till 20x30, dvs typ A4. Jag ser direkt rätt tydligt (på ca 25cm avstånd) att förstoringarna är randiga, dvs som om man skulle skriva ut dom på en bläckstråleskrivare och färgpatronen släpar i papperet på nåt sätt. På dom normala bilderna 10x15 så kan jag inte se detta alls, möjligen om jag anstränger mig. Nu ska man ju till pixacos försvar säga att bilderna är djävulskt billiga, endast 7:90kr/st (20x30cm) så man får väl vad man betalar för, man kan jag räkna med att dessa ränder försvinner om jag skickar in dom till något annat lab? Det kan väl inte vara upplösningen på kameran (Nikon d70) som är för låg?

Testade även att göra en T-shirt med foto på men där är ju tyget vävt mer eller mindre randigt så där syns det ju defenitivt inte.

Någon fler som har testat förstoringar hos pixaco och blivit nöjd/nissnöjd.
 
Jag fick hem en laddning igår.
Inga som helst ränder på 10x15 eller 20x30cm.
Fin skärpa och godkänd kontrast gentemot min skärm. Lite annorlunda färgstick men inget anmärkningsvärt tycker jag.
Billigt med voucher blev det också.
Synd att det bara finns blanka papper.

De skickar säkert ut nya förstoringar om du är missnöjd med de du fick.
 
Fick svar från Pixaco och fått meddelat att dom gör nya förstoringar kostnadsfritt. Helt utan frågetecken vilket jag tycker verkar jättebra!
 
Var bara tvungen att säga att jag har nu fått nya förstoringar och dom ser mycket bättre ut, dessutom fick jag alla 10x15 en gång till, dvs 110st.
 
storlek...

Hej!
Måste fråga...ska förförsta gången framkalla mina digitala bilder. Ska göra det på http://www.pixaco.se
har jag kommit fram till.

Ska jag välja 13*18cm för att de inte ska beskäras eller kvittar det? Fyller de ut kortet eller blir det vita kanter på något håll?

Tycker det här e en riktigt djungel.
 
Jag tyckte också att det var svårt att förstå hur stora papperen skulle bli men dom klipper bilderna så att det inte blir några vita kanter. Jag skickade in en massa bilder som var tagna med min gamla kamera som tar i 4:3 istället för 3:2 och blandade de med bilder från den nya kameran som tar 3:2 och visst papperna är ju olika stora men ingen har vita kanter. Beställ 10x15 kopior så kan det inte bli fel helt enkelt

En annan sak som jag stör mig över är att inte framkallinngslabben går ihop med ramtillverkarna och gör så att bilderna passar ihop med ramarna. Hur många har sett att man kan framkalla 21x30cm bilder som ramarna är?
 
Fungerar det att konvertera bilerna till Adobe RGB, eller är det bara sRGB som gäller vid framkallning hos Pixaco, då jag inte blir riktigt klok på det som står på deras FAQ, där det endast står: "Vi stöder uteslutande bildfiler i RGB färgprofil."
 
Besvarar själv mitt inlägg, då jag just fick svar från Pixaco och de säger att det även går bra att använda Adobe RGB.
 
Hej! Håller med Stefan, varför inte standardmått inom foto. Det finns ju standardmått inom allt som går att standardisera. Utom EU.s jordgubbar.
Men, varför inte beskära bilderna innan.
//Eie
 
Hur menar du då beskära? Beställa en 30x40 kopia och lägga in en vit kant runt om i photoshop och sen klippa ner den till 21x29,5 som ramarna är?
 
Hej Stefan! Nu förstår jag inte riktigt vad du är ute efter. Antingen får du väl anpassa bilden till ramen och om inte motivet stänmer får du måttbeställa en ram. De kanske inte är nödvändigt att bilden fyller upp hela ram/tavelytan. I övrigt håller jag med dig att de borde vara bättre överensstämmelse mellan foto- och rambranschen.
 
Vad jag menar är att om man framkallar en bild på t.ex pixaco och väljer 20x30cm så kan jag inte hitta en ram som är 20x30cm. Den närmsta ramen jag hittar på t.ex gallerix är 21x29,5. Dvs 1 cm för kort på bredden. Då ställs jag inför fyra alternativ.

1. Leva med att den blir en kant mellan bild och långsidan på ramen som inte täcks av min bild.

2. Köpa en annan ram i mindre storlek, t.ex 18x24 som också verkar vara ett standardmått på ramar och klippa mer min förstoring. 24cm är ganska mycket mindre än 30cm i det här fallet tycker jag.

3. Skaffa en ännu större ram som då blir 30x40 och köpa en passpartå (eller hur det nu stavas)

4. Måttbeställa en ram.

Det går ju inte att "anpassa" pappersbiten till att bli större så att säga.

Kort sagt: Det vore ju mycket enklare och billigare om labben erbjöd samma förstoringar som standardramarna tillverkas i, men där är vi redan överens.
 
Jag förstår ditt dilemma, har själv haft samma problem som löstes genom att göra en passpartå (är själv osäker på stavningen). Många "konstnärer" har ju passpartå på sina på sina tavlor.
 
Nu har mina bilder kommit och fyra arbetsdagar från Tyskland får väl anses som helt OK. Jag konverterade bilderna till Adobe RGB och det skulle enligt svar från Pixaco gå finfint. Dock är färgerna på utskrifterna väldigt lika som när jag tittar på bilderna på datorn med ett program som inte "ser" min Adobe RGB-profil, alltså rätt bleka och färglösa. Har jag gjort fel eller??
 
Jag hänger nog inte med riktigt. Du säger att du konverterade bilderna till Adobe RGB. Från vad? Och varför konverterade du bilderna.

Det är mer vanligt att man fotar i Adobe RGB och sedan konverterar till sRGB för web, lab eller skrivaren.

Det är också viktigt att skärmen är korrekt kalibrerad (uppmätt)
 
Jag fotar i RAW och vid konverteringen till jpeg så valde jag Adobe RGB, vilken av vad jag förstått, har en något större färgrymd än vanlig sRGB. Den tre månader gamla Dellskärmen är helt nyligen kalibrerad med Spyder2Suite.
 
OK.

Jag jobbar också med AdobeRGB i redigeringen.

Kollade upp några bilder nyligen från Pixaco mot skärmen. De är konverterade till sRGB och sparade i jpeg.

Jag har inte skaffat någon kalibrerare ännu.
Ställer min skärm på fabriksinställning och färgläge sRGB. Kopiorna från Pixaco ser fina ut tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.