Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstoring med fulpixel

Produkter
(logga in för att koppla)

bigbird

Ny medlem
Hej!

Jag ska förstora några bilder via Fuji eller liknande. Hur kan man i förväg se till så att det inte blir fult pixlat? Med blotta ögat såklart när man tittar på bilden i datorn. Även om mina bilder är bra tagna, (med min Canon EOS1100D - 18-55mm) är en del bilder inte 100% skarpa.

Något råd?

S

Det finns en plugin till Photoshop som heter Alien Skin Blow Up. Då får du förstoringar utan pixlar. På bekostnad av detaljer naturligtvis, men allt handlar ju om betraktningsavståndet. Har man bra skärpa från början kan man göra förstoringar på flera meter.

Om originalbilden är oskarp blir det kassa förstoringar. För mig är en bild inte bra tagen om inte skärpan sitter...

Det finns en plugin till Photoshop som heter Alien Skin Blow Up. Då får du förstoringar utan pixlar. På bekostnad av detaljer naturligtvis, men allt handlar ju om betraktningsavståndet. Har man bra skärpa från början kan man göra förstoringar på flera meter.

Om originalbilden är oskarp blir det kassa förstoringar. För mig är en bild inte bra tagen om inte skärpan sitter...

Hej!

Tack för ditt svar! Kanske låter det konstigt för vissa, men jag använder inte Photoshop. Jag anser att den bilden jag tagit är den bilden som ska vara och jag vill inte arbeta om den på något sätt.

Vet du om det finns något annan fiffigt sätt?

Hej!

Jag ska förstora några bilder via Fuji eller liknande. Hur kan man i förväg se till så att det inte blir fult pixlat? Med blotta ögat såklart när man tittar på bilden i datorn. Även om mina bilder är bra tagna, (med min Canon EOS1100D - 18-55mm) är en del bilder inte 100% skarpa.

Något råd?

S

Om jag fattar rätt är det 2 saker du tar upp.

1) Att bilden inte skall bli "pixlig" när labbet skriver ut den. Hur stor utskrift skall du ha? Om din bild är på 10 megapixel räcker den ju till en stor print innan den blir pixlig. Labben hanterar väl ofta detta automatiskt.

2) Om bilden har dålig skärpa i original, då kommer förstås inte en print bli speciellt bra.

Jag förstår inte varför du är negativt inställd till att använda Photoshop (eller annat redigeringsprogram)?

Antingen tar du kontroll över processen själv och kan hantera just de här frågeställningarna som du tar upp. Då är det du som "arbetar om" bilden.

Eller så överlåter du till kamera och lab att hantera flödet och då är det de som "arbetar om" bilden.

Det finns ju helt enkelt inget som är "icke bearbetat".

Men jag kanske missförstår problemet?

Jag anser att den bilden jag tagit är den bilden som ska vara och jag vill inte arbeta om den på något sätt.

En digitalbild är inte färdig när man fotat den även om man tycker att den ser bra ut. Man bör lägga på extra skärpa i några steg för att kompensera för den process som skapar en digitala bild.

Man brukar dela upp det i grundskärpa, detaljskärpa och utskriftsskärpa. Bildens karaktär och utskriftens storlek styr hur mycket skärpa och vilken typ av skärpa man lägger på. Det kan låta som rena vetenskapen om man är ovan, men det går att automatisera flera delar av detta. Kolla på moderskeppet.se så hittar du en kurs om skärpa som är väldigt bra!

Att sätta ett likamedtecken mellan "Photoshop" och "retusch av bilder" stämmer inte riktigt, man behöver det som verktyg tex för att ändra storlek och anpassa skärpan vid både förminskning och förstoring av bilder. Om du tex ska förminska en bild måste du gasa på ordentligt med skärpa för att inte tappa detaljer.

Om du tar ett motiv och fotograferar av det likadant med en Canon, en Nikon, en Olympus o en Sony så skulle du få fyra likadana bilder fast med olika kontrast och olika färger. Alla dessa kameratillverkare har team som skriver "jpeg-algoritmer". Dessa tolkar informationen från sensorn på ett sätt som de tycker är bra, INTE som verkligheten ser ut. Att tro att en kamera levererar en "äkta och oredigerad" bild av verkligheten är illusion. Det mest "äkta" och oredigerade är att fotografera i raw-format och med hjälp av den informationen försöka återskapa den scen du såg framför dig när du tog bilden. På detta sätt kommer man mycket närmre en "oredigerad" verklighet än om en japansk programerare ska få bestämma hur verkligheten ser ut.

Hej!

Tack för ditt svar! Kanske låter det konstigt för vissa, men jag använder inte Photoshop. Jag anser att den bilden jag tagit är den bilden som ska vara och jag vill inte arbeta om den på något sätt.

Hej !

Du kan ju använda någon av kamerans bildstilar ev göra en egen
för att få k.att leverera en bild med ökad eller minskad skärpa, mättnad,
kontrast mm.

//MW

Hej!

Något råd?

S

Hur stort tänker du skriva ut?

12MP fårn en 1100D är ju typ 4300x2700px. Vilket ger ca 36x24cm i hög utskriftskvalitet. Risken att bilden ska bli "pixlig" är obefintlig innan du är ÖVER ca 60x40cm.

Oskärpa osv däremot kommer du ju inte undan, finns den så finns den.

För övrigt kan jag bara instämma med övriga innan, bilden som du tycker är "orginal" från kameran är redan väldigt arbetad och justerad och tillvriden. Den har väldigt, väldigt lite med "verkligheten" att göra. Den enda skillnaden mellan en bild tagen genom PS och det du får av kameran som jpg är att det du får i kameran har vridits till av en japan (flera...) som bestämt hur DIN bild ska se ut.

Så här ser en korrekt exponerad bild ut från din 1100D, tagen i perfekt ljus med perfekt skärpa. Detta ÄR originalet. Some bilden fångats av kameran... Den är svart-vit och väldigt, väldigt mörk. Knappast användbart...
Nästa bild är hur det ser ut när Canons grundinställningar för redigering (vilket du kan se är ganska omfattande...) är applicerade. Båda två är EXAKT SAMMA BILD. Men den ena har blivit redigerad av de som programmerade din kamera...

Bilagor

• dsc_0073_2.jpg
    dsc_0073_2.jpg
    18.4 KB · Visningar: 450
  • dsc_0073.jpg
    dsc_0073.jpg
    73.6 KB · Visningar: 416
Hej!

Att du inte använder Photoshop kan jag förstå, men anledningen verkar väldigt krystad. En digitalkamera är inte någon gammal polaroidkamera med instant print.

När det gäller förstoringar utan pixelisering så går det bra att göra i alla bildbehandlingsprogram som stöder bikubisk interpolering. Gimp, ImageMagick med flera.

Hej!

Tack alla för era svar och massor av råd.

Jag ska läsa igenom allt mer noggrant och kanske ska ta en funderare över Photoshop.

Med vänlig hälsning

Sara

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto