Annons

Förstoring av foto, vilken film?

Produkter
(logga in för att koppla)

RawBeer [E.F.S]

Aktiv medlem
hej

Film fuji superia 800:
Kamera Nikon F-301

fick nånna bra foto.
framkalla dom i 30x45
samt 40x60

jag blev lite missnöjd med resultatet.
1:skärpan på vissa foto var inte det jag trodde.
i vanlig 10x15 såg dom grymt bra ut.
kan bero på att objektivet man har inte e det bästa. sigma 70-300DL
2:nått foto blev prikigt av färg punkter specielt på hudfärgade partier (såg kornigt ut) .

ett foto blev faktiskt riktigt bra :)

för att förstora så här mycket skall jag välja en film med lägre iso tal. 400 , 200 ?
samt nått annat fabrikat av film?
jag tar foto på rörliga motiv, (på dagen, utomhus) så slutartiden kan inte vara för lång heller.
och hoppas på det bästa med ljuset.
jag vill endast fota med neg 135 film.

mvh robert

Ju lägre isotal, desto större förstoring utan att kornet kan upplevas som störande.

superia press 800:an är en bra 800, men det är och förblir en 800. Varför behöver du 800-film på dagen? Den är också kinkig vad gäller förvaring och framkallning.

testa reala 100, eventuellt superia press400.

Reala kan göras 24x30 utan problem.

Men med de brännvidderna behöver du ganska korta slutartider, och jag gissar att ljussläppet inte är det roligaste.

Vill nog påpeka att gluggen också lär ha stor betydelse.. det är inte förrens man gör lite större förstoringar som dålig optik visar sin sämsta sida..

jo jag zoomar in del .
ligger för mestadelen mellan 200-300mm och då ligger bländaren. mellan 8 och 5,6
lägre än 5,6 går ej i 300mm.
samt att jag tar fotona på frihand, inget stativ.
motiven är till 80% hästhoppning.

och eftersom jag har problem att pricka rätt.
så tar jag ca 2 bilder per hopp.
men jag tycker iso 100 låter lite lite.

Då behöver du isf slutartider på kring 1/250 för att vara säkrare mot skakningsoskärpa.

f5.6-f8 kan bli ganska mörkt såhär års, särskilt som det bättre ljuset är tidigare eller senare på dagen. Särskitl illa blir det om du sedan ska på med ett polfilter eller ND-filter som gör att du tappar ytterligare några steg.

Du kommer däremot inte ifrån att ju lägre iso, desto mindre korn så då innebär det att du behöver göra en avvägning mellan korn och snabbhet.

Ett annat alternativ till ett vanligt stativ är enbensstativet som ger dig ett eller två steg stadighet.

Något att tänka på inför framtiden är att leta efter en ljusstarkare glugg. en fast 300 på f2.8 eller f4 ger dig något extra steg att bolla med och förmodligen med största säkerhet en bättre optisk skärpa.

Nackdelen är att 2.8-orna kostar en del pengar i inköp. Även begagnat.

Det skulle eventuellt även kunna bero på vem som gjort förstoringarna. Och hur. En släkting beställde exempelvis "jättebilliga" bild-till-bild-förstoringar från ett skånskt icke namngivet företag och resultatet var inte kul. Beställaren var dock rättså nöjd.

I övrigt ger Johan Okker dig flera utmärkta tips.

Själv fotograferar jag en hel del skateboardåkning, som är minst lika rörligt som dina hästar, på Fuji Provia (iso 100) och Velvia (iso 50). Dock ofta med extrema vidvinklar, kortare avstånd och större bländare. ISO 800 låter ändå i tuffaste laget.

Senast ändrad:
Jag har flera gånger kört Fuji 800, pressad till ISO 3200 och förstorat till 50x70 med utmärkt resultat. Filmframkallning och förstoring gjordes då på Prolabbet.

RawBeer skrev:
jag blev lite missnöjd med resultatet.
Dina förväntningar var kanske för höga? Vid så stora förstoringar kommer de tekniska begränsningarna att synas på korta betraktningsavstånd; oavsett om bilden är tagen med bra förutsättningar eller ej. Det är bara att göra det bästa av det (och du har redan fått en del bra tips).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar