Annons

förstorande ögonmussla till e-510

Produkter
(logga in för att koppla)

vitamin

Avslutat medlemskap
Jag har i stort sett bestämt mig för att slå till på en e-510, men är lite bekymrad av att sökarbilden är så liten (inte skärmsökaren alltså). Finns det någon som har använt Olympus förstorande ögonmussla ME-1 och som kan säga hur den är?

Blir bilden betydligt större?
Ser man hela bilden lika lätt, utan att behöva flytta pupillen något?
Finns det några tredjeparts-produkter som är lika bra eller bättre?
osv.

/Arne

Jag har en ME-1 sökarförstorare, men använder den inte annat än till super telephoto samt till makro.
Jag har både en E-400 och en E-3, den senare har den största vertikala sökarbilden på marknaden, som inte är FF35.

Jag störs inte av att alternera mellan E-400 och E-3. Jag hade även detta bekymmer med mindre sökarbild hos 4/3 INNAN jag köpte in mig i systemet. Det har inte varit något jag tänkt på senare, efter att jag lämnat kamerabutikens jämförelse.

Spar hellre pengarna och köp en extern blixt eller ett extra objektiv så småningom, än att lägga ut för sökarförstoraren.

P.S: Tänker du använda ortodoxa manuella objektiv, så är nog en KatzEye sökarskiva med snittbild och mikroprismor ett bättre alternativ.

Sundvisson skrev:
Tänker du använda ortodoxa manuella objektiv, så är nog en KatzEye sökarskiva med snittbild och mikroprismor ett bättre alternativ.

Oj. Finns det sånt? Vad jag förstår så är mattskivan fast monterad, så den här saken sitter i/på okularet? Vad kostar den och var får man tag på den?

/Arne

♦ Katz Eye™ Focusing Screen for the Olympus E-510
Price: $105.00

◊ OptiBrite - Brightness Enhancement
Price: $55.00

En viss påverkan på exponeringsmätningen sker tyvärr, speciellt vid spotmätning. Kontroll av front/back-focus bör göras, eventuellt behövs mellanlägget justeras.

P.S.
Det finns även kinesiska mattskivor på e-Bay, men de är varken lika ljusstarka eller av samma kvalitet som de från KEO.

Ref:
Katz Eye Optics - Custom Split Prism Focusing Screens for DSLR Cameras

Focusing Screen Installation Guide (E-500 & E-400) - KEO

focusing screen (E-510) - fourthirdsphoto.com

Hej Arne!

Som Du kan se i en annan tråd här "...E-3 eller E-510?" är jag också nära att välja en E-510.

Jag rekommenderar Dig att läsa testen som finns på www.wrotniak.net/photo/oly-e/e510-rev.html, en riktigt bra och djupgående test som också är lärorik med tips mm. Här hittar Du också synpunkter på olika sökarförstorare.

/Curt

Tack för svaren, båda två. Nu har jag börjat vela och tänka att jag ska satsa på en e-410 istället. Då får jag ju 2000:- över som jag kan lägga på ett ytterligare objektiv eller kanske mattskivan som nämns ovan.

/Arne

Är man inte främst ute efter E410:an lilla behändiga format skulle jag satsa på E510 p g a bildstabiliseringen och greppet. Numera funkar bildstabiliseringen även för manuella gluggar.

henq skrev:
Är man inte främst ute efter E410:an lilla behändiga format skulle jag satsa på E510 p g a bildstabiliseringen och greppet.

Jag har ältat det där med bildstabiliseringen fram och tillbaka (och gör det fortfarande i viss mån) men tänker att jag "totalt sett" ökar bildkvaliteten mer om jag lägger pengarna på bättre optik. Greppet - visst ligger 510 bättre i handen, men det är ju ingen enhandskamera, någon av dem. Det är snarare batterikapaciteten och dpreviews uppgift om att 410:s ISO 1600 i själva verket bara är ISO 1250 som gör att 510:an lockar.

Tycker, Arne

Och just det, jag har blivit mindre sugen på att använda mina OM-objektiv på ett digitalt hus sedan jag sett vilka största bländare Olympus rekomenderar. Mitt 55/1,2 blir 55/2,8 och mitt 28/2,0 blir 28/4,0. Mattskivan med snittprisma skulle jag snarare använda till de tillfällen då autofokusen krånglar.

Försök prova dina OM-gluggar på ett digitalt hus om du kan. Olympus är rätt konservativa i sina rekommendationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar