Annons

Förstorad bild går ej att öppna

Produkter
(logga in för att koppla)

sebbfolk

Aktiv medlem
Jag jobbar i ett gammalt PS7 och skulle idag göra en bild större, både totalt sett plus ändra proportionerna en aning. Från att bilden var 2595x2595 pixlar skulle den bli 3307x3189 och sparas i jpg12, bikubisk ändring av upplösning. Allt fungerade utan problem tills jag skulle öppna den igen, det gick alltså inte.

Vad är felet? Gör jag fel, är det fel i programmet eller "går" det inte att göra en sån manöver?

bara första tanken som dök upp. Minneshanteringen. Du kanske har den satt för lågt? Prova att dra upp den. (om du inte är begränsad av ditt fysiska RAM). ?

Inte dumt gissat. Jag hittade följande info: det är ifyllt en 4:a för cache, sen står det att jag har totalt 1770 MB i RAM, och att 50% dvs 885 MB används av PS. Det borde väl ändå räcka för att spara en bild på mindre än 10MB?

Ja det borde ju räcka. Cachenivån har väl med historiken att göra, jag har nog 6. Då vet jag inte riktigt vad jag ska gissa på. Den kanske blev korrupt av någon anledning. En dum fråga kanske, men har du stängt ner PS process och startat om programmet, så det inte hängt sig? Alltså, även om du stänger ner PS, kanske det ligger kvar i process (task manager/aktivitetshanteraren). Har du mindre koll, så starta om datorn. I övrigt får du fråga nån mer allvetande JPG-doktor :)

Tja, jag har försökt göra den här manövern flera gånger, och haft datorn avstängd mellan varven, så det verkar vara ett bestående fel. Men tack för ditt intresse! Kanske det finns nån annan som har nån idé!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto