Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förstora

Produkter
(logga in för att koppla)

don Tomazo

Ny medlem
Hej,

Undrar om det är någon som har erfarenhet av att förstora bilder från dia respektive inscannad dia?

Alltså, jag ska låta ett labb förstora en bild, dels har jag den på dia, men vid framkallningen lät jag även scanna in den på CD. Blir det sämre kvalitet av att låta ett digitalt fotolabb förstora min inscannade bild, eller spelar det ingen roll? (Nu förutsätter jag att labben har samma förutsättningar, lika duktiga, samma papper etc.)

Tack på förhand

Tomas

Beror ju helt på vilken upplösning som bilden är scannad och sparad i. Men dagens digitallabb kan ta fram en 70x100 kopia från ett 35mm-dia utan problem.

Den scannade bilden från labbet kan vara av mycket mindre pixels- och filstorlek än vad som krävs för att göra en bra förstoring av den. Ingenting kan dock slå diabilden men då man ibland gör förstoringar via mellannegativ kan även denna bli av sämre kvalitét. Kolla med firman som ska förstora hur dom gör.

Klar fördel att göra förstoringen direkt från diat, men det är klart billigare om du har eller kan scanna in den och göra kopian den vägen. Fördelen med scanningen är att du inte är i händerna på kopisten, utan du kan fixa till bilden om det behövs innan du skickar den för printning.

Att göra kopior via "mellannegativ" är nog ingen som gör längre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar