Annons

Förstora tillbaka, transform

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag vet hur man förminskar en bild i Photoshop med Free Transform (CTRL/Äpple + T) men inte hur man får tillbaka bilden ifall jag senare ångrar storleken. Jag har för mig att det går att göra någon sorts smart transformering av bilden så hela informationen fortfarande finns kvar när man förminskat bilden, men jag vet inte hur man gör. Någon som har en tanke? Jag har CS5.

Hej

Högerklicka på lagret du vill skala om och välj "Convert to Smart Object". Sen är det bara att strecha på.

Får tacka så hjärtligt, det fungerar ju! Säg, finns det några nackdelar med den här tekniken, varför inte bara ha smart object redan från början? Bör jag tänka på något annat, akta mig för något när jag arbetar så här med smart objects?

Tja nackdelar... Filstorleken blir större eftersom den sparar mer data men det kanske är skit samma, sen är det inte alla filter, framförallt 3:e parts, som fungerar på smart objects och lite såna saker. Ser dock inte som något hinder, du kan ju alltid rastrera lagret, gör det du ska och sen göra ett nytt smart object. Dock har du ju då en ny referenspunkt att jobba ifrån.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto