ANNONS
Annons

Förstora inlagd bild

Produkter
(logga in för att koppla)

tavvas

Aktiv medlem
Vet inte om jag läst instruktionen dåligt angående hur man lägger in bilder. Många bilder som är inlagda i pooler ser jag att man kan förstora. Jag har bara lagt in några bilder men jag förstår inte hur jag skall få dit funktionen "förstora".
Undrar om någon vill förklara detta för mig.

Det beror på vilken storlek du lägger in bilderna i.

När du klickar på en tumnagel så får du upp en bild på max 600x600 pixlar. Om du trycker på förstora så kommer bildstorleken att öka till den storlek bilden är inlagd i, dock max 1024x1024 pixlar som är maxstorlek för inlägg.

M.a.o. så har det att göra med hur stor bild du lagt in. Lägg in en i 1024 pixlar på största ledden så kommer den att kunna förstoras när man trycker på förstora.

//Larsa

Re: 200-250kb

INJUREDMOOSE skrev:
Det räcker nog om din bild är så stor som möjligt, så nära 250 kb som möjligt, då aktiveras "förstora" automatiskt, är bilden för liten blir det för dålig upplösning.
R.

Blanda inte ihop storlek i KB med pixelstorlek. En 1024x1024-bild kan bli mindre i datastorlek än en 600x600 om den komprimeras hårt.

Annars så är det rätt att 250kb är den övre gränsen för datastorlek.

//Larsa

Kollade in på en av dina bilder Brita & den var på 545x364. Det innebär att den inte går att förstora då den är för liten för det.

//Larsa

Jag tycker illa om det där extra klicket och föredrar bilder som lagts upp i 640px så jag slipper öppna en större. Lägger man in större förlorar man ju dessutom kvalite på den första som syns. Alltså den som är max 640px (Förr var det 600px, men nu är det 640px som max)

lottawe skrev:
Jag tycker illa om det där extra klicket och föredrar bilder som lagts upp i 640px så jag slipper öppna en större. Lägger man in större förlorar man ju dessutom kvalite på den första som syns. Alltså den som är max 640px (Förr var det 600px, men nu är det 640px som max)

Ooops, 640 är det ja.

För örigt så tycker jag exakt som dig i den frågan Lotta. Mycket irriterande med bilder som lagts in i full storlek & därigenom är rejält oskarpa i normalläge.

//Larsa

Det trevligaste vore väl om båda storlekarna kunde få vara fina? Då kanske man måste ha två verisioner av varje bild -> ökad mängd data på servrarna förstås, men de är ju tydligen i alla fall inte speciellt stora? (126 GB)

/Per

Per skrev:
Det trevligaste vore väl om båda storlekarna kunde få vara fina? Då kanske man måste ha två verisioner av varje bild -> ökad mängd data på servrarna förstås, men de är ju tydligen i alla fall inte speciellt stora? (126 GB)

/Per

Frågan har varit uppe här i en tråd för nåt/några år sedan. När man lägger upp en bild i större format på www.photo.net så förekommer inte detta oskärpeproblem vid normalvisning & jag frågade i den tråden vad skillnaden var & tror även att jag fick svar. Kan dock inte hitta tråden...

//Larsa

Det finns olika program för att skala om bilder på servern. Jag tror att Christer använder gd, som det finns inbyggda funktioner för i skriptspråket php som används här. Nackdelen med gd-implementeringen i php är att det inte finns någon skärpning (åtminstone sist jag undersökte problematiken).

Idag finns det färdiga php-implementeringar av imagemagick, som är det program photo.net använder. Där finns det inbyggd skärpning. Jag har för mig att Christer i den gamla tråden nämnde att han skulle kika på det.

.Z. skrev:
Jag antar att Christer menar att dom har 126MB i bilder på servern, inte att deras server är på 126MB.

Precis - och det är väl rätt lite? (även om man snackar GB) ;)

Men det verkar alltså som om man överhuvudtaget inte behöver lägga upp dubbla bilder!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto