ANNONS
Annons

förstora/förminska pensel

Produkter
(logga in för att koppla)

zirkaloy

Aktiv medlem
Jag har sett på flera instruktionsfilmer om photoshop att man ska kunna ändra storlek på penseln genom att trycka på hakparenteserna (square brackets). Gäller det bara Mac eller också PC? Jag lyckas inte få det att funka. Har testat med att trycka alt+halparenteser, shift och alla kombinationer.

Nån som ve hur det funkar?

Minska penseln med >-knappen (mellan Shift och z-tangenten). Öka med shift+samma knapp. Gäller för PC i alla fall.

Per

Ok jag har PS7, det funkar men det är stora steg, jag kan bara hoppa mellan 45 och 1 i ändringarna och det verkar inte gå fran och tillbaka....får pröva lite till....

Senast ändrad:
Om du använder engelsk Photoshop så måste du ändra tangentdefinitionerna för att det ska funka.

1. Edit->Keyboard Shortcuts...
2. Välj "Shortcut For: Tools"
3. Bläddra nästan längst ner i listan så hittar du tangenterna för Increase/Decrease Brush Size... Ändra till vad du vill ha :)

zirkaloy skrev:
Ok jag har PS7, det funkar men det är stora steg i ändringarna och det verkar inte gå fran och tillbaka....får pröva lite till....

I engelsk PS så är < och > definerade till First Brush resp Last Brush. Så det är egentligen inte storleken du ändrar, utan fördefinierade penslar

hmmm...hittar inte keyboard shortcuts under edit, men försöker lite till. Tack för tipsen!

Har engelsk version så då kanske det bara går att ändra mellan två fördefinerade storlekar...?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar