Annons

Förstora bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzgirl

Aktiv medlem
Jag var ute på ett fotouppdrag idag och märkte att min kamera på något oförklarligt sätt har ställt om sig så att bildstorleken är satt på "small" istället för "large".

Dessa bilder ska i tryck och är för små då de är tagna i "small"
Förbannar mig själv för att jag inte märkte det här.

Nu undrar jag om det finns ett smartare sätt än det jag redan känner till att förstora bilden.
(Dvs välja image size, ställa om till %, och förstora den med ca 120% i gången och välja alternativet bicubic smoother.)

Jag gjorde en 800kb stor bild till 8mb på det här viset (Dvs från vykortstorlek till ca A4.)
I mina ögon var bilden fortfarande skarp men då den ska i tryck så är jag lite nojjig ifall det finns bättre sätt?
Bilden är tack och lov i 300dpi så det underlättar ju något...

Det du har gjort med bilden kallas interpolering. Det brukar fungera väldigt bra i dessa sammanhang. Finns nog en hel del information om detta i forumet om man söker på det ordet.

Tänk även på att skärpa bilden anpassat till utskriftstorlek och DPI. Större radie i USM-inställningarna för större utskrifter och liten radie vid webbpublicering.

I slutet nämner du att bilden har en viss DPI. Detta är felaktigt då bilden i sig inte har någon DPI. DPI är bara en siffra som går att baka in i bildfilen och som bara är intressant vid utskrift och om man själv har full kontroll över utskriftsprocessen.

Trist att kameran ställde om sig! Ett tips är att göra några testutskrifter med olika mycket interpolering för att se hur det påverkar.

/J

Tack

Ok, interpolering var ett nytt begrepp för mig trots att jag har testat det här sättet förut.
Det underlättar att få ett namn för bregreppet, då ska jag läsa på lite. Tack.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar