Annons

Förstora bild på duk

Produkter
(logga in för att koppla)

Locken

Ny medlem
Hej!
Jag vill förstora upp en bild på duk och har hittat ett företag som kan göra detta. Jag har själv en Nikon system digitalkamera med 6.1 megapixlar. Så när jag tog min bild hade jag på fin kvalite och på en storlek på 1504*1000 pixlar. Bilden blev sedan på 738 kb. Den storlek jag vill förstora i är 60*80cm. Frågan är om jag kan göra det även om bilden blev så liten?

Jag tacksam för all hjälp!

Amatörfotograf, Elin Hansen

Hejsan,

Om du nu har en kamera på 6.1 megapixlar varför sparar (tar) du bilderna endast med en upplösning på 1,5 megapixlar? Tyvärr måste svaret på din fråga bli att med den upplösningen så kommer det inte att räcka till för en förstorning på 80*60 cm.

Du bör nog i första hand kontrollera hur du ställt in din kamera. Att fotografera i lägre upplösning är maximalt är inte så genomtänkt. Eller är det så att du har fotograferat i maxkvalitet men sedan konverterat bilden?

Jonas

Tack!

Hej!

Tack för din information.
Jag är ju lite ny på det här området så jag har av ren miss ställt in det fel. Självklart så skulle det stått på 3008*2000 (som är det största på min kamera) Det var lite därför som jag ville höra med någon om det ändå skulle fungera. Det är lite synd på den bild jag tagit.
Men tack för din hjälp, man brukar ju säga att man lär sig av sina misstag..

Elin

Ja, vi gör alla misstag och visst lär man sig på det. Synd bara att en av dina bilder inte går att använda som du ville. Vill du få ut än mer av din kamera kan du testa att använda raw formatet istället för jpg. Det kräver visserligen lite programvara och en viss kunskap om fördelarna men när man väl kan det är det mycket användbart!

Lycka till med fotograferandet.

Jonas

Du kan ju prova att interpolera upp bilden i PS, jag vet inte vad du har för krav, det är ju inte omöjligt att den duger åt dig, en sådan stor förstoring skall ju ses på avstånd i allafall, så jag tycker du skall testa det innan du kastar in handuken.

/kent

Hej!

Tack för ditt svar! Jag har försökt att fixa det i PS men mitt program fungerar inte. Så det var inte mycket att göra.
Jag har tagit nya bilder nu som jag är nöjd med som är större i formatet så nu ska det väl gå.
Men tack ändå!

/Elin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar