Annons

Förstora 3648x2432 till 40x50 cm

Produkter
(logga in för att koppla)

dl-larsson

Aktiv medlem
Jag har tänkt att förstora upp några bilder till storleken 40x50 cm, och bilderna är på 3648x2432 pixlar. Min fråga är om det är nog? Alltså om bilderna kommer bli tillräckligt skarpa för att sätta upp på väggen? Bör man även beskära bilden så att den får samma proportioner som den slutgiltiga bilden skall vara?

Tacksam för svar! :)

jag skrev nyligen ut ett gruppfoto i a1 format från en 10mp bild, som dock var något beskuren så kanske 8mp, blev helt ok tycker jag. Dock tänkte jag inte på att kontrollera sidförhållandet vilket resulterade i att en person nästan helt föll bort!

Okej, så de kommer alltså att beskära bilden åt mig? :)

Din bild är 40x60cm, om du beskär den till att vara 2432x3040 bildpunkter kommer den att bli 40x50cm.
Utskriften blir då i upplösningen 155 dpi vilket är på gränsen till bra, men helt OK. Jag *tror* att många lab normalt skriver ut i 200 dpi vid den storleken.

Nej, har tänkt mig ett "vanligt" foto som jag sedan ramar in. Men blir det bättre på canvas?

Du slipper ram, det ingår, klara att hänga på väggen. Du slipper plexiglas framför bilden som bara ger tråkiga reflexer. Du får ett snyggare djup i bilden och ökar möjlig betraktningsvinkeln avsevärt.

Tror Crimson tar 450kr för 40x50cm
Tror Extrafilm tar 400kr för 40x60cm

Har bara personlig erfarenhet av Crimson och de är jättebra.

Du slipper ram, det ingår, klara att hänga på väggen. Du slipper plexiglas framför bilden som bara ger tråkiga reflexer. Du får ett snyggare djup i bilden och ökar möjlig betraktningsvinkeln avsevärt.

Tror Crimson tar 450kr för 40x50cm
Tror Extrafilm tar 400kr för 40x60cm

Har bara personlig erfarenhet av Crimson och de är jättebra.

Hmm... Ska fundera på saken. Media Markt tar för övrigt 399:-

Crimson Crimson Crimson.. !

Nej jag har inga aktier där men de är bara jäkligt bra. Snabba och (för mig) alltid perfekta utskrifter.
Vissa har anmärkt på att utskrifterna blir en aning mörka men det är inget jag har märkt.

För att svara på din fråga: om du har Photoshop så kan du interpolera upp bilden til det antal pixlar du vill ha. Finns många trådar om det här på FS. Sök i forum på "utskrift" eller "intepolera" så hittar du..

Vet inte om du fått de svar du vill ha, men Crimson är bäst (Min helt partiska uppfattning, då jag köper alla mina förstoringar där)

Din upplösning kommer att funka klockrent

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    24.9 KB · Visningar: 568
Jag har tänkt att förstora upp några bilder till storleken 40x50 cm, och bilderna är på 3648x2432 pixlar. Min fråga är om det är nog? Alltså om bilderna kommer bli tillräckligt skarpa för att sätta upp på väggen? Bör man även beskära bilden så att den får samma proportioner som den slutgiltiga bilden skall vara?

Tacksam för svar! :)

Jag har låtit Crimson förstora en mindre bildfil än så (3008x2000 pixlar) till större format än så (50x75 cm) och jag är nöjd. Detta på fotopapper, inte canvas.

Ja, du bör i förväg se till att bilden har samma proprtioner, det förenklar framkallningsbeställningen.

Därför att din bild är för liten i förhållande till storleken på bilden du vill beställa, den blir bara 155 ppi i original.

Edit: Du har ju fått de svaren tidigare i tråden!

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto