Annons

Förstagångs användare funderar-

Produkter
(logga in för att koppla)

dozo

Ny medlem
Hallå där!

Som en nykomling till världen av systemkameror blir jag naturligtvis lite frågvis och börjar fundera på vilken systemkamera jag ska ta och köpa. Det ligger till som såhär, jag är en student som går tredje året på gymnasiet och har rejält begränsat med pengar. Men jag vill absolut ha en systemkamera, för att kunna utvidga mig inom området. Jag är inte helt bakom flötet på systemkameror, bara aldrig ägt en, då vi har en på skolan.

Då kommer själva frågan, jag har tillgång till cirka 8000kr, och jag har valet mellan 3 kameror.

Nikon D40 - 3742kr

Canon EOS 400D - 5490kr

Nikon D80 - 7990kr


Är det värt att använda alla pengarna på att köpa en Nikon D80? Eller ska jag ta mellantinget, Canon-kameran? Eller ska jag spara pengar, som ensamboende student och köpa en D40?

Tack för svar i förhand.
 
Köp en begagnad Canon 30d eller 20d istället med nån/ett par bra objektiv till istället. Då får du mycket mer för pengarna.
 
Köp en D80. Det är väldigt mycket kamera för pengarna. En stor fördel är att den har inbyggd AF-motor, så du kan köpa och andvända begagnade objektiv billigt.
 
Köp en begagnad som skrevs här ovan.
Då kan du kanske hitta en med bra glugg på direkt och samtidigt få pengar över till ytterligare en glugg.
Det är ju många som byter upp sig nu till typ Nikon D300 och D700 så utbudet är stort.
Kolla in Fotosidans eget köp o säljforum.
Fabrikatet är rätt egalt för det blir bra oavsett om du väljer Nikon , Canon eller nåt annat.
 
Enda problemet med att köpa begagnat för mig är att jag kommer sakna garanti på något som kostar kring 5000-8000 kronor. Och säga "men var försiktig då" går ju inte eftersom vad som helst kan hända liksom. Det är det enda dilemmat.
 
Om du vill köpa nytt så tycker jag att du skall satsa på mellanalternativet (400D). Du kommer att behöva pengar kvar till tillbehör, som ex.vis stativ, väska, minneskort, etc.