Annons

Förstagångs användare funderar-

Produkter
(logga in för att koppla)

dozo

Ny medlem
Hallå där!

Som en nykomling till världen av systemkameror blir jag naturligtvis lite frågvis och börjar fundera på vilken systemkamera jag ska ta och köpa. Det ligger till som såhär, jag är en student som går tredje året på gymnasiet och har rejält begränsat med pengar. Men jag vill absolut ha en systemkamera, för att kunna utvidga mig inom området. Jag är inte helt bakom flötet på systemkameror, bara aldrig ägt en, då vi har en på skolan.

Då kommer själva frågan, jag har tillgång till cirka 8000kr, och jag har valet mellan 3 kameror.

Nikon D40 - 3742kr

Canon EOS 400D - 5490kr

Nikon D80 - 7990kr


Är det värt att använda alla pengarna på att köpa en Nikon D80? Eller ska jag ta mellantinget, Canon-kameran? Eller ska jag spara pengar, som ensamboende student och köpa en D40?

Tack för svar i förhand.
 
Köp en begagnad Canon 30d eller 20d istället med nån/ett par bra objektiv till istället. Då får du mycket mer för pengarna.
 
Köp en D80. Det är väldigt mycket kamera för pengarna. En stor fördel är att den har inbyggd AF-motor, så du kan köpa och andvända begagnade objektiv billigt.
 
Köp en begagnad som skrevs här ovan.
Då kan du kanske hitta en med bra glugg på direkt och samtidigt få pengar över till ytterligare en glugg.
Det är ju många som byter upp sig nu till typ Nikon D300 och D700 så utbudet är stort.
Kolla in Fotosidans eget köp o säljforum.
Fabrikatet är rätt egalt för det blir bra oavsett om du väljer Nikon , Canon eller nåt annat.
 
Enda problemet med att köpa begagnat för mig är att jag kommer sakna garanti på något som kostar kring 5000-8000 kronor. Och säga "men var försiktig då" går ju inte eftersom vad som helst kan hända liksom. Det är det enda dilemmat.
 
Om du vill köpa nytt så tycker jag att du skall satsa på mellanalternativet (400D). Du kommer att behöva pengar kvar till tillbehör, som ex.vis stativ, väska, minneskort, etc.
 
Glöm inte ha med Pentax olympus samt dom nya Sonykamrorna. A200 samt A300...

Jag har själv precis handlat mig en Entrylevelkamera av Cyberphoto som jag fick i onsdags.. Så jag har lusläst överallt allt jag kan inför mitt val innan jag bestämde mig för vad som blev min nya kamera.... Därför säger jag du inte bör glömma dom märkena heller.. Dom har en hel del att erbjuda dom också om du läser in dig mer bredare i märkesdjungeln...

Och köper du beg så se till att minst priset är 30% lägre än det kostar nytt via prisjakt.. Annars är det bara dumt med beg då man får nytt med garanti för ofta samma pengar som folk begär för sitt gamla dom vill bli av med för dyrt...

Och läs verkligen allt du kan om kamera märkena/modellerna du har i tankarna....Det är kul samt klart givade inför sitt val..
Lycka till.

Mvh
Tobbe..
 
En ny D80 med 18-70 är mitt tips, begagnad 20D låter även det bra, brukar ligga på 4 k, sigma eller tamron 18-50 å 17-50 år fina objektiv att börja med till en Canon.
 
Om man talar om priser runt 8000 kr. Då skulle jag utan blinka fundera på att lägga 995 kr till och köpa Samsung GX20 av Cyberphoto för 8995 kr inklusive kit objektiv utan att tveka en sekund..

Det är nyaste tekniken samt nyaste modellen...
 
Senast ändrad:
Köp en D40 och något roligare objektiv istället, eller spara de överblivna pengarna.

Det är roligare att ta kort med en D40 och fler objektiv än en D80 med kitobjektivet. Eller hittar du kanske nåm rolig kamera begagnad =)
 
mayro skrev:
Om man talar om priser runt 8000 kr. Då skulle jag utan blinka fundera på att lägga 995 kr till och köpa Samsung GX20 av Cyberphoto för 8995 kr inklusive kit objektiv utan att tveka en sekund..

Det är nyaste tekniken samt nyaste modellen...
Vad finns det för objektiv till samsung och vad kostar de? Ett hus är nytt och bra i ett par månader men optiken är det viktiga.
 
Allt som passar en Pentax... Så där finns nog så det räcker till att tömma plånboken ..Hehe...

Och om jag inte fattat fel så är väl Pentax och Samsung samma firma..??

Men jag kan ha fel här.. ????
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.