Annons

Första uppdraget!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinaliza

Medlem
Har precis fått mitt första fotouppdrag som gäller porträttfotografering utomhus. Vad ska jag tänka på tycker ni och vilket objektiv ska jag välja? Jag har tre olika just nu,

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 (visserligen macro, men kan ta fina porträttbilder)
Canon EF 50/1,8 II
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG OS

Tar tacksamt emot råd :)
 
Du ska tänka på att vara självsäker och spela som du vet precis vad du gör oavsätt vad som händer. Trygga kunder ger bra bilder, och tvärtom. Val av objektiv kommer nog falla naturligt när du tar det som du gillar bäst får porträtt.

Lycka till.

Ta med alla tre (eller de två du gillar mest) och prova dig fram.
 
Det är nästan omöjligt att säga vilket objektiv som kommer att vara bäst, alla objektiv som du listat upp är perfekta till porträttbilder.
Beror mycket på omgivningen vilket som blir lämpligast, hur kort skärpedjup, kamera vinklar mm.

Mitt råd ta med alla objektiv om du inte måste bära saker väldigt långt.
Om du inte ta med alla kommer du garanterat sakna det du lämnat hemma.

Viktigt precis som det talas om tidigare i tråden, du måste utstråla självsäkerhet, även om du är lite osäker ska det se ut som du vet vad du sysslar med, annars blir gärna kunden orolig och det syns direkt på bilderna.

Känns gärna av läget, känns det lite avstämt försöka att lätta upp stämningen med lite skämt. men som sagt känns av läget innan. en del har ingen som helst humor.

Ta lite bilder och visa kunden direkt de bilder som blivit bra, de får de att slappna av lite mera sedan kan du ta lite flera bilder som kommer att bli ännu bättre.


Om du har möjlighet att gärna med en reflexskärm i vitt/silver, perfekt att lätta upp den skuggiga sidan av ansiktet på modellen,
Går givetvis att göra med en extern blixt.

Sedan är det sådan självklara saker vid porträtt fotografering, kolla noga på bakgrunden innan du tar bilden, inte roligt med en tex en gren som sticker ut ur örat eller en flaggstång upp ur huvudet.
lätt att glömma bort sådana saker i "stridens hetta".

Hoppas det blir bra bilder och att flyter på som det ska
Lycka till
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.